اتباع خارجی ۹ ماه تا ۳۰ سال تحت پوشش واکسیناسیون سرخک قرار می‌گیرند

مجله تفریحی زیباروز/ خراسان رضوی رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با توجه به شیوع بیماری سرخک در افغانستان، در نظر داریم جمعیت 9 ماهه تا 30 ساله غیرایرانی را تحت پوشش واکسیناسیون سرخک قرار دهیم.

دکتر. محمدمهدی گویا در نشست با معاونان بهداشت تعدادی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در خصوص برنامه‌ریزی خدمات بهداشتی و درمانی برای مهاجران و پناهندگان اظهار داشت: سرخک یک بیماری ویروسی است که از طریق مجاری تنفسی منتقل می‌شود و بیشتر افراد به راش‌های پوستی معروف هستند.

وی با اشاره به شیوع سرخک در کشورهای همسایه گفت: سرخک از سال 1396 در کشور ما حذف شده و از آن زمان تاکنون موارد مثبتی از سرخک در ایران نداشته ایم و نمی خواهیم این بیماری دوباره در کشورمان ظاهر شود. ; بنابراین با توجه به شیوع شدید این بیماری واگیر در جامعه نباید اجازه تکثیر و گسترش آن را داد که در برخی موارد عوارض شدیدی مانند انسداد تنفسی و حتی مرگ را به دنبال دارد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: معمولاً مبتلایان به سرخک غیرایرانی بوده‌اند و اکنون نگرانی‌هایی مبنی بر انتقال این بیماری به ساکنان کشور توسط پناهندگان ورودی به کشور وجود دارد. ایران یا مهاجران.»

وی گفت: «همه گروه های سنی و جنسیتی در معرض خطر سرخک نیستند. موضوع به سابقه واکسیناسیون این گروه سنی نیز بستگی دارد، اما اکثر کودکان زیر 5 سال به سرخک مبتلا هستند.

به گزارش وب دا، وی افزود: در زمستان سال گذشته یک میلیون و 200 هزار کودک 9 ماهه تا 7 ساله در جنوب شرق کشور تحت پوشش واکسن سرخک قرار گرفتند و در مناطق سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان تحت پوشش واکسن سرخک قرار گرفتند. حاشیه امن خوبی داریم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه در حال حاضر بحث جدی در خصوص واکسیناسیون جمعیت غیرایرانی در برابر سرخک وجود دارد، بنابراین اگر فردی در گروه هدف 9 ماهه تا 30 ساله قرار نگرفته باشد. واکسن را در اسرع وقت دریافت کردند، گروه هدف واکسن سرخک نیز در گروه هدف واکسن کرونا قرار دارند، اما این دو واکسن نیاز به فاصله زمانی ندارند و می‌توانند هر دو واکسن را همزمان دریافت کنند و در مورد واکسن فلج اطفال نیز همین‌طور است. او گفت. هیچ محدودیتی وجود ندارد.

همچنین در این جلسه دکتر سید جواد حسینی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با توجه به وضعیت موجود در برخی از همسایگان شرقی کشور در زمینه شیوع سرخک، درصدد هستیم تا جمعیت غیرایرانی را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم. از 9 ماه تا 30 سال. پوشش واکسیناسیون سرخک در علوم پزشکی مشهد و همچنین افراد هم سن و سالی که از مرزهای زمینی و هوایی وارد کشور می شوند.

وی افزود: پس از این جلسه و از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری برنامه ویژه واکسیناسیون سرخک در گروه های سنی هدف در پایگاه های ثابت و سیار راه اندازی می شود تا بتوانیم در مدت زمان کوتاهی این گروه های سنی را تحت پوشش واکسن سرخک قرار دهیم. از شر این بیماری خلاص شوید

معاون بهداشتی دانشگاه مشهد با بیان اینکه در خراسان رضوی در زمینه بیماری های عروق ویروس کرونا قلب وضعیت بهتری نسبت به سایر استان های کشور دارد و در برخی از روزها روزانه صفر مرگ و میر ناشی از بیماری عروق ویروس کرونا را در این کشور ثبت می کنیم، گفت: استان، گفت: بیماران سرپایی، بستری و فوتی بر اثر کرونا علاوه بر بستری شدن در سایر موارد، خوشبختانه کاهش آماری را به ثبت می‌رسانیم.

حسینی افزود: در بحث واکسیناسیون کرونا که در خراسان رضوی و حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد، آخرین آمار دریافتی 98 درصد نوبت اول، 87 درصد دوز دوم و 38 درصد است. دوز سوم در گروه های سنی هدف اول و دوم وضعیت قابل قبولی داریم و از میانگین کشوری بالاتر هستیم اما آمار در دوز سوم مناسب نیست و از میانگین کشوری پایین تر هستیم.

وی بیان کرد: در بین غیرایرانی های منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد که تعداد آنها 33 هزار نفر بوده است، تاکنون 30 درصد از این افراد نوبت اول و دوم واکسن کراون را دریافت کرده اند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا