علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

ایمپلنت بهتر است یا کامپوزیت

آیا شما هم جزء افرادی هستید که قصد دارید با روش درمانی و زیبایی مناسب، طرح لبخند خود را اصلاح نمایید؟ در بین گزینه های موجود احتمالا ایمپلنت و کامپوزیت به گوشتان خورده است. به نظر شما کدام یک از این روش ها برایتان مناسب است؟ این روش ها دارای چه کاربردی می باشند و شما چه زمانی می توانید یک انتخاب درست داشته باشید؟ در این مطلب مختصر و مفید با دکتر لاله جوادیان همراه باشید تا این دو روش درمانی را شناخته و گزینه مناسب را برای سلامت دهان و دندان و طرح لبخندتان در نظر بگیرید.

کامپوزیت بهتر است یا ایمپلنت؟

هیچ روش درمانی نسبت به دیگر روش برتری نداشته و هر کدام از آن ها مزایا و معایب خود را دارند. برای درک بهتر باید بدانید که نمی تواند جایگزینی برای دندان از دست رفته باشد و تنها روی دندان های سالم برای زیباتر کردن لبخند مورد استفاده قرار می گیرد. این در حالی است که اگر دندان و یا تعدادی از دندانهایتان را از دست داده اید، نیاز به یک روش درمانی تخصصی تر یعنی ایمپلنت دارید.

کامپوزیت را انتخاب کنم یا ایمپلنت؟

برای این انتخاب موارد زیر را در نظر داشته باشید: کامپوزیت را انتخاب کنید اگر:

  • دندان های بدرنگی دارید.
  • دارای فاصله جزئی بین دندان های خود هستید.
  • دارای دندان های شکسته و یا ترک خورده می باشید.
  • دندان هایتان به نسبت بسیار جزئی دارای نامرتبی می باشد.
  • مینای دندان شما ناهموار است.

ایمپلنت را انتخاب کنید اگر: به هر دلیلی یک و یا چند دندان خود را از دست داده اید و قصد دارید تا بهترین گزینه درمانی را برای جایگزینی آن انتخاب کنید.

تفاوت های بین ایمپلنت و کامپوزیت

با وجود اینکه بیان کردیم این دو روش جایگزین هم نمی باشند، اما بد نیست تا تفاوت های واضح بین آن ها را مطالعه کنید:

  1. کاربرد در زمانی کاربرد دارد که فرد دارای دندان یا دندان های به شدت آسیب دیده و یا از دست رفته می باشد، اما کامپوزیت روش ترمیمی و زیبایی است که روی دندان های سالم نصب می شود.
  2. طول درمان کامپوزیت در یک جلسه انجام می شود، در حالی که پروسه درمانی ایمپلنت می تواند تا حدود 4 ماه ادامه داشته باشد.
  3. هزینه درمان قیمت هر کدام از این روش ها تحت تاثیر موارد متعددی می باشند. البته می توان بیان کرد که هر واحد ایمپلنت قیمت بالاتری نسبت به هر واحد کامپوزیت دارد. برای دریافت اطلاعات دقیق تر در رابطه با هزینه نهایی درمان خود، می توانید از جلسه مشاوره و ویزیت رایگان در کلینیک دندانپزشکی دکتر جوادیان بهره مند شوید.
  4. طول عمر و ماندگاری در صورتی که بعد از نصب کامپوزیت روی دندان های خود، نکات مراقبتی را به طور اصولی و درست رعایت کنید، می توانید انتظار 10 سال ماندگاری را از آن داشته باشید. این در حالی است که پایه ایمپلنت بعد از جوش خوردن با استخوان فک، می تواند به طور دائم و بدون هیچ مشکلی تا انتهای عمر در دهان باقی بماند. البته تاج دندانی که روی این پایه قرار می گیرد، می توانند همانند دندان طبیعی با آسیب هایی روبرو باشد، بنابراین هرچه بیشتر بهداشت دهان و دندان و نکات مراقبتی را رعایت کنید، می توانید انتظار طول عمر بیشتری از آن را داشته باشید.

مقایسه نحوه نصب کامپوزیت و ایمپلنت

برای نصب کامپوزیت روی دندان ها بعد از تمام بررسی های لازم، دندانپزشک ماده کامپوزیت را روی دندان ها قرار داده و با استفاده از نور مخصوص آن ها را سفت می کند و با تجربه و مهارت خود در نهایت آن ها را به بهترین صورت روی دندان ها شکل و فرم می دهد. برای نصب ایمپلنت، در ابتدا مهمترین نکته داشتن تراکم استخوان کافی می باشد که در صورت عدم داشتن آن، در ابتدا لازم است تا پیوند استخوان انجام شود. بعد از آن متخصص، پایه ایمپلنت را در دهان قرار داده و بعد از جوش خوردن با استخوان فک، تاج دائم دندان را روی آن نصب می کند که این پروسه تا چند ماه زمان نیاز دارد.

برای کامپوزیت و ایمپلنت به کجا مراجعه کنم؟

در این مطلب تفاوت های این دو درمان بی نظیر را مطالعه کردیم، برای اینکه متوجه شوید چه شرایطی برای انجام هر یک از آن ها نیاز دارید، باید با دندانپزشک متخصص مشورت داشته باشید. کلینیک دندانپزشکی ایمپلنت مشهد این مزیت را برایتان به همراه دارد که می توانید توسط هر دو متخصص ایمپلنت و دندانپزشک زیبایی در یک مکان ویزیت شده و راهنمایی های لازم را کسب کنید. ایمپلنت و کامپوزیت تفاوت های بسیار زیادی با هم دارند و در واقع می توان بیان کرد که آن ها از پایه متفاوت هستند. در صورتی که دارای دندان از دست رفته و یا به شدت آسیب دیده هستید و قصد استفاده از روشی را دارید که ماندگاری بسیار طولانی تری برایتان داشته باشد، بهتر است تا از ایمپلنت استفاده کنید. اما اگر می خواهید با وجود دندان های سالم خود روشی برای ترمیم و زیباتر شدن آن ها انتخاب کنید، کامپوزیت مناسب تر و مقرون به صرفه تر می باشد.

  1. بین کامپوزیت یا ایمپلنت کدام یک ممکن است تا به پوسیدگی دچار شوند؟

بعد از انجام هر کدام از این روش ها اگر بهداشت دهان و دندان رعایت نشود، همانند دندان های طبیعی احتمال آسیب دیدگی و پوسیدگی دندان ها وجود خواهد داشت. البته پایه تیتانیومی ایمپلنت نسبت به پوسیدگی مقاوم است و دچار این عارضه نمی شود، اما دندان های مجاور آن و تاج دندان روی ایمپلنت با عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می توانند دچار پوسیدگی شده و عوارضی را برای فرد به همراه داشته باشند. در رابطه با کامپوزیت نیز همانند دندان های طبیعی هستند و اگر نکات مراقبتی رعایت نشوند، احتمال آسیب دیدگی در آن ها وجود خواهد داشت.

  1. بین کامپوزیت و ایمپلنت کدام مقرون به صرفه تر هستند؟

هر واحد ایمپلنت هزینه بالاتری از هر واحد کامپوزیت دارد که البته قیمت نهایی تحت تاثیر موارد بسیار متعددی ایمپلنت‌ها و روکش‌های دندانی از رایج‌ترین خدماتی هستند که در کلینیک‌های دندانپزشکی ارائه می‌شوند. شما بعنوان یک فرد عادی شاید در نگاه اول نتوانید آنها را از یکدیگر تشخیص دهید اما تفاوت‌های عمده‌ای بین این دو پروسه زیبایی دندان وجود دارد. در مقاله امروز قصد داریم شما را با چند تفاوت کامپوزیت دندان و ایمپلنت دندان آشنا کنیم. در مطلب زیر ابتدا در مورد ایمپلنت دندان و مزایای آن صحبت خواهیم کرد. سپس به شرح مزایای کامپوزیت و فرق کامپوزیت و ایمپلنت می‌پردازیم و در آخر درباره نحوه نصب هر یک و سوالات متداول توضیح خواهیم داد. مشاوره تخصصی ایمپلنت و کامپوزیت همین الان با یک کلیک تماس بگیرید شما می توانید با قرار دادن شماره خود و یا تماس مستقیم با شماره سوالات و مشکلات خود را با متخصصان در میان بگذارید و از مشاوره رایگان بهره مند شوید. لطفا تا پایان، ما را همراهی نمایید.

تفاوت روند کار ایمپلنت و کامپوزیت

ایمپلنت‌ها اغلب به چندین جلسه جراحی نیاز دارند و بهبودی آنها چند ماه طول می‌کشد اما روند انجام کامپوزیت کوتاه‌تر بوده و به شرایط دهان و دندان بیمار بستگی دارد. بطور کلی نصب کامپوزیت برای هر دندان بین ۴۰ تا ۶۰ دقیقه به طول می انجامد.مقایسه هزینه ایمپلنت و کامپوزیت دندان هزینه هر یک از این درمان‌های زیبایی دندان با توجه به عوامل مختلف، متفاوت است. اما بطور کلی، هر واحد ایمپلنت در مقایسه با هر واحد کامپوزیت گران‌تر خواهد بود. در واقع شاید عمده‌ترین تفاوت کامپوزیت دندان و ایمپلنت از نظر عموم مردم، تفاوت در هزینه تمام شده آنها باشد. تعیین دقیق هزینه نهایی کار فقط پس از مشاوره با دندانپزشک و بررسی دندان‌های شما امکان پذیر خواهد بود.

  • برای نصب ایمپلنت ابتدا باید دندان مشکل دار خارج شود. اگر استخوان فک به اندازه کافی ضخیم یا قوی نباشد، برای جراحی آماده می‌شود.
  • برشی در لثه ایجاد می‌شود تا استخوان مشخص (پیدا) شود. سپس سوراخی در استخوان ایجاد می‌گردد.
  • پایه فلزی ایمپلنت دندان که برای بازسازی ریشه دندان بکار می‌رود، در داخل این سوراخ در استخوان فک قرار می‌گیرد.
  • با توجه به شرایط بیمار ممکن است پروتز موقت ارائه شود یا ارائه نشود.
  • پس از چند ماه بهبودی، یک پیوند استخوانی در استخوان‌های فک اتفاق می‌افتد که پایه‌ای برای دندان مصنوعی ایجاد می‌کند.
  • دومین عمل جراحی جزئی با بی حسی موضعی انجام می‌شود که در آن، دندانپزشک مجددا لثه را باز می‌کند تا پایه فلزی نمایان شود.
  • سپس اباتمنت (یک عنصر اتصال دهنده در دندانپزشکی) به این پایه وصل شده و بافت لثه اطراف آن بسته می‌شود.
  • پس از روند بهبودی یک تا دو هفته‌ای، دندان مصنوعی با پیچ شدن به اباتمنت به فک شما متصل می‌شود.

پروسه نصب کامپوزیت معمولا از این قرار است:

  • قبل از نصب کامپوزیت، پزشک متخصص کامپوزیت دندان های متقاضی را از نظر پوسیدگی یا بیماری های لثه کاملا بررسی می کند، اگر مشکلی بود ابتدا باید این مشکلات بر طرف گردد.
  • سطح دندان هایی که نیاز به کامپوزیت دارند کاملا تمیز و جرم گیری می شود. هر گونه مانع و جرم از روی دندان برداشته شده و دندان ها را با استفاده از یک نوع ژل می پوشانند. این ژل اسیدی بوده و باعث بهتر چسپیدن مواد کامپوزیتی به دندان می شود و دندان ها را کاملا آماده می کند که به اصطلاح به آن اچ کردن می گویند.
  • تقریبا نیم میلی متر از از سطح دندان تراشیده می‌شود (گاهی اوقات نیازی به تراشیدن دندان نیست).
    انحراف ها و بلندی های دندان بر طرف می شود.
  • مواد خمیری کامپوزیت روی دندان ها قرار داده می شود و توسط پزشک متخصص کامپوزیت شکل دهی و فرم داده می شود. این مرحله به مهارت پزشک وابسطه است، هرچه پزشک مهارت بیشتری داشته باشند نتیجه کار بهتر، طبیعی تر و زیباتر خواهد بود.
  • در ادامه با استفاده از یک پرتو نور ویژه کامپوزیت را به دندان متصل می کنند این پرتو نور باعث سفت شدن و چسپیدن موارد کامپوزیتی به دندان می شود.
  • در آخر هم ظاهر دندان ها کاملا بررسی شده و دندان های می شوند.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا