عمومیکسب و کار ایرانی

بدن درد بعد از شنا

مانند دیگر ورزش‌ها شناگران نیز مستعد آسیب‌های بدنی هستند، مستعد‌ترین نقاط برای آسیب در ورزش شنا قسمت‌های شانه، گردن، کمر و زانو می‌باشند. در ادامه بیشتر درباره آسیب ها در شنا و انواع رایج آن صحبت می‌کنیم.

آسیب ها در شنا چیست؟

شنا ورزشی مفرح و عالی در همه فصول سال و خصوصا در فصل تابستان است، انجام تکنیک‌های اشتباه می‌تواند عواقب جسمانی جدی را به همراه داشته باشد. شناگران در زمان رقابت و تفریحات باید جانب احتیاط را رعایت کنند تا از بروز آسیب‌های رایج این ورزش جلوگیری شود. شنا مانند ورزش های دیگر در صورت بی‌احتیاطی و سهل‌انگاری به خاطر اجرای اشتباه تکنیک‌ها یا وارد شدن فشار زیاد ورزشکاران به بدن خود آسیب‌هایی را به همراه دارد.

شنا ورزشی با برخورد کم است؛ بنابراین به عنوان ورزشی که خطرات و آسیب‌های پایین دارد شناخته می‌شود. این تصور اشتباه است که شنا ورزشی بی‌خطر است و دارای آسیب نیست، صدمات وارد شده در شنا معمولا به تمرینات سنگین و یا تکنیک‌های نادرست مربوط است.آسیب‌های این ورزش به دلیل ماهیت آن بیشتر حاد است. برای اینکه شما شناگری ماهر شوید باید بتوانید قدرت، قابلیت انعطاف و استقامت را همزمان به کار ببرید، تکنیک‌های ضعیف سبب می‌شوند که یک شناگر مستعد آسیب‌‌های ناشی از استفاده بیش از حد از قسمت شانه، گردن، کمر و یا زانو شود. کرال پشت معمولا باعث مشکلاتی در قسمت شانه می‌‌شود، شنای پروانه و کرال سینه نیز می‌توانند باعث مشکلاتی در قسمت آرنج شوند.

شناگران حرفه‌ای اغلب دو بار در روز تمرین می‌کنند، آنها ممکن است در طول سال و بدون استراحت تمرین کنند که این موضوع منجر به آسیب‌های ناشی از تمرینات بیش از حد می‌شود. این بدان معناست که عضلات قسمت بازو و شانه‌ها ممکن است بیش از حد کار کنند، این در حالیست که عضلات قسمت پشت و یا پاها به اندازه کافی قوی نیستند.

شنای آزاد، کرال پشت و پروانه در صورت آموزش اشتباه یا سهل‌انگاری در تمرین می‌توانند منجر به آسیب در نواحی گردن و شانه شوند، حرکت‌های پروانه و کرال‌سینه گاهی اوقات می‌توانند منجر به آسیب به زانو شوند. اگر سر شناگران در هنگام شیرجه به دلیل عدم آموزش صحیح به تخته شیرجه برخورد کند، امکان دارد دچار آسیب‌های مغزی شوند. هنگامی که شیرجه زنندگان از ارتفاع بالا شیرجه بزنند در اثر برخورد به سطح آب در معرض آسیب‌‌های گردن و مچ دست خواهند بود.

Body aches after swimming

استخر کوثر یزد

استخر کوثر یزد یکی از استخرهای بزرگ و خوب یزد است که در بلوار پاسداران، کوچه سروش واقع شده است. امکاناتی نظیر سونا خشک، سونا بخار و جکوزی را در این استخر مشاهده خواهید کرد. پیش از رزرو بلیط استخر نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که این استخر فقط مختص به بانوان است و سانسی برای آقایان ندارد. بنابراین اگر به دنبال یک استخر ویژه بانوان در یزد هستید. البته استخرهای زیادی ویژه آقایان در شهر یزد وجود دارد مانند استخر جانباز یزد که با امکانات فوق‌العاده‌ای که دارد گزینه مناسبی برای تفریح و فعالیت آبی به شمار می‌رود.

رایج ترین آسیب ها در شنا کدامند؟

در ورزش شنا قسمت‌هایی از بدن هستند که بیشتر به کار گرفته می شوند و یقینا بیشتر در معرض آسیب‌دیدگی قرار دارند.

رایج ترین آسیب ها در شنا کدامند؟

در زیر این نواحی را نام می بریم:

شانه‌های شناگران یکی از بزرگ‌‌ترین نواحی در معرض آسیب‌ است و این آسیب‌ها به دلیل حرکت‌های تکراری شناگران است. عضلات بازو و شانه‌ها بسیار تحت فشار بوده و در نهایت امکان دارد منجر به آسیب بافت‌ها شود. نواحی آسیب دیده در شانه شامل قسمت‌های تاندونیت دو سر بازو، بورسیت یا پارگی در قسمت روتاتور کاف باشد.  در هنگام شنا این نکته را رعایت کنید که دستان شما باید به صورت یکباره وارد آب شوند و از وارد آوردن فشار‌های غیر‌ضروری اجتناب کنید.

در زمان شنا ابتدا دست‌‌ها و شانه‌‌های شناگر وارد آب شده و به آن نیرو وارد می‌شود، اما پا‌ها و باسن‌ نیز به همین اندازه این نیرو را تحمل می‌کنند. زانوهای شناگران در افرادی که طرفدار شنای کرال سینه هستند به علت قرار‌گیری پا‌ها در هنگام شنا، تحت فشار قرار می‌گیرند، شما می‌توانید با تغییر در مدل شنای خود، بهبود زاویه حرکت پا‌ها از قسمت باسن و انجام فعالیت‌های تقویتی از بروز این آسیب اجتناب کنید.

ناحیه گردن یکی دیگر از آسیب‌های شنا خواهد بود، این آسیب در زمان نگه داشتن سر در بالای آب در هنگام انجام شنای کرال سینه و یا چرخش گردن در زمان شنای آزاد رخ می‌دهد. در این مواقع گردن خود را با هم راستا کردن با بدن در حین شنا و چرخاندن آن در هنگام نفس کشیدن ایمن نگه دارید.کمردرد به دلیل اینکه در هنگام شنا از بدن خود به مدت زیادی به شکل کشیده استفاده می‌کنید، رخ می‌دهد و ممکن است به بیماری‌هایی نظیر دیسک کمر، ساییدگی دیسک‌های ستون فقرات مبتلا شوید. تقویت بدن و استراحت‌های به موقع می تواند به کاهش آسیب‌ها کمک شایانی کند.

گوش شناگران به دلیل زمان زیاد شنا کردن در استخر به خصوص در کودکان، ممکن است مشکلاتی در شنوایی به وجود آورد. این مشکلات شامل کم شدن حس شنوایی، گرفتگی در مجرای گوش، احساس خارش در گوش یا بروز حساسیت باشد. در صورت عدم رسیدگی به این مشکلات امکان دارد به تورم گوش و تب مبتلا شوید، با تمیز کردن گوش‌های خود بعد از شنا از ایجاد این مشکل جلوگیری کنید.

استخر آلیس تهران چه امکاناتی دارد؟

استخر آلیس تهران یک استخر سرپوشیده در منطقه سعادت آباد تهران است که برای بانوان و آقایان در سانس‌های جداگانه مناسب است. این استخر دارای امکانات مختلفی از جمله موارد زیر است:

امکانات استخر آلیس تهران:

  • استخر بزرگسالان به ابعاد 25 متر در 15 متر و عمق 120 سانتی متر تا 220 سانتی متر

چگونه از آسیب ها در شنا جلوگیری کنیم

این آموزش‌ها از شکل‌گیری مشکلات این ورزش در حین شنا جلوگیری می‌کند، نکات زیر را در زمان شنا کردن به کار ببرید:

  • با تمرینات صحیح، بدن خود را با شنا سازگار کنید تا بتوانید در این ورزش رشد کنید. صدمات ناشی از ورزش زیاد در اثر فشار آوردن بیش از حد به بدن مشکلاتی مانند روتاتور کاف را ایجاد می‌کند؛ بنابراین به بدن خود زمانی را برای استراحت و ریکاوری دهید.
  • مراقب چرخش‌های بدن در زمان شنا باشید، با بدنی صاف و کشیده شنا نکنید؛ به دلیل اینکه چرخش شانه‌ها را در امتداد محور ستون فقرات محدود می‌کند. یک روش شنای متقارن برای چرخش بدن خود ایجاد کنید، این کار به میزان زیادی خطر آسیب‌دیدگی شانه‌ها را کاهش می‌دهد.
  • با دست‌های صاف و کشیده وارد آب شوید تا هنگام برخورد به سطح آب، آب به سمت بیرون هدایت شود. یکی از شایع ‌ترین علل درد در شانه‌ها استفاده بیش از حد از عضلات این قسمت است، بنابراین بهتر است با دستان صاف و انگشتان کشیده وارد آب شوید.
  • بدن خود را در موقعیتی مناسب قرار دهید، شانه‌ها به سمت عقب و سینه به سمت جلو باشد. شانه‌های خمیده می‌تواند منجر به آسیب‌دیدگی شود، تقویت کردن عضلات پشت شانه و انجام حرکات کششی عضلات به جلوگیری از آسیب کمک می‌کند و همچنین باعث سرعت گرفتن شنا می‌شود.
  • حتما تمرین تنفس را در تمرینات شنای خود بگنجانید. تمرین تنفس باعث رشد عضلات خواهد شد، با نفس‌گیری صحیح در زمان شنا می‌توانید از رخ دادن مشکلات بعدی جلوگیری کنید.
  • در زمان شنا کردن موارد ایمنی را رعایت کنید، فقط در آب‌های عمیق شیرجه بزنید، بهتر است از شنا کردن به تنهایی خودداری شود.
  • تغذیه، مهم‌ترین بخش از یک رژیم غذایی شناگر است. کیفیت مواد‌غذایی و تنوع آن بخش مهمی از رژیم غذایی یک ورزشکار را تشکیل می‌دهد. به همان اندازه که برای استراحت و تمرینات زمان اختصاص می‌دهیم، از سلامت روان نیز غافل نشویم.
  • گرم کردن بدن، تمرینات‌ کششی و داشتن یک برنامه تقویتی می‌تواند کمک فراوانی به جلوگیری از درد و التهاب زانو یا درد روتاتور کاف کند و به شما زمان می‌دهد تا دمای آن را افزایش دهد.
  • با افراد متخصص و تیمی حرفه‌ای همراه شوید. نظارت پزشکی و مربیگری حرفه‌ای برای عموم ورزشکاران و به‌ویژه شناگران باید توسط متخصصان واجد شرایط انجام شود. یک شناگر باید از پذیرفتن نکات فنی از سوی افرادی که شناگر نیستند یا در تیم پزشکی قرار ندارند، اجتناب کند.

نحوه جلوگیری از آسیب در شنا

برای پیشگیری از بروز آسیب‌های احتمالی در شنا، با مراقبت اصولی از بدن خود آغاز کنید. اگر بدن شما در سلامت کامل نباشد، عملکرد مورد انتظار را هم نباید داشته باشید؛ زیرا احتمال آسیب‌دیدگی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

استخر یاس نبی قم

استخر یاس نبی قم به مساحت 1750 متر مربع یکی از بهترین استخرهای شهر قم است که امکانات رفاهی بسیاری دارد.  این استخر در مجموعه پیامبر اعظم قم قرار گرفته که علاوه بر استخر، دارای سالن ورزش‌های باستانی و گود زورخانه است خرید بلیط استخر هتل پرشین پلازا و یاس نبی قم ارزان‌تر از همیشه است و می‌توانید با پرداخت بهایی کمتر از گیشه بلیطتان را به صورت آنلاین بخرید. همچنین اگر بنا به هر دلیلی از خرید خود منصرف شدید، می‌توانید بلیط را مرجوع کنید.

دکمه بازگشت به بالا