اقتصادی

صنعت سیمان حمایت می‌خواهد نه تهدید/گاز تخصیصی به سیمانی‌ها ۲۱ میلیون مترمکعب کمتر از نیاز

رئیس هیات مدیره اتحادیه صنعت سیمان پس از بحث های اخیر مبنی بر اینکه همه کارخانه های سیمان مشغول به کار هستند اما سروصدای رسانه ای به راه انداخته اند، با اشاره به اینکه تلاش های صنعت سیمان علیرغم محدودیت های اعمال شده قابل تقدیر است، اختصاص 21 میلیون مترمکعب کمتر از گاز مورد نیاز صنعت با کاهش گاز متفاوت است، خیر وی کارخانه های سیمان را می شناسد و تاکید کرد: کارخانه های سیمان در تامین نفت کوره نیز با چالش هایی مواجه هستند.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، اخیرا سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در توییتر خود نوشت: تمامی کارخانه های سیمان فعال و با استفاده از گاز و نفت کوره (در صورت نیاز) یک میلیون و 150 هزار تن سیمان تحویل می شود. یکشنبه (4 ژانویه) و تا پایان سال ذخایر کلینکر (13 میلیون تن) وجود دارد. ما انتظار یک بحران رسانه ای را نداریم و با آن مقابله خواهیم کرد.”

پس از آن مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که با وجود کاهش گازرسانی به کارخانه های سیمان، اما با عرضه سوخت دیگری (گازوئیل)، برنامه های تولید همچنان به قوت خود باقی است و در آن زمینه کمبودی وجود ندارد، گفت: حذف گاز به کارخانه ها به هیچ وجه صحت ندارد، اما گاز عرضه شده کاهش یافته و با برنامه در صنعت فولاد و سیمان اعمال شد، اما تابستان سال گذشته و با همکاری وزارت نفت، سوخت جایگزین (گازوئیل) برای کارخانه های سیمان در نظر گرفت.

حداکثر میزان گاز اختصاص یافته به کارخانه های سیمان 6 میلیون متر مکعب است که تفاوتی با کاهش گاز ندارد.

حمید فرمانی – رئیس هیئت مدیره انجمن صنعت سیمان – با بیان اینکه صنعت سیمان صنعت اصیل است و تنها جنبه مثبت کار وزارت حراست همچنان تحت کنترل است، گفت: حتی اگر نبود. با همکاری و تلاش صنعت سیمان، شرایط مثبت فعلی برای این صنعت محقق نشده است. مسئولان، وزارت امنیت باید از تولید و صنعت حمایت کند.

وی در خصوص بحث تعطیلی گاز 54 کارخانه که وزارت حریم خصوصی آن را ادعایی کذب خواند، تصریح کرد: تولیدکننده بلد نیست با کلمات بازی کند. در شرایط عادی مصرف روزانه گاز صنعت سیمان 27 میلیون مترمکعب است اما در حال حاضر بیشترین مجموع گاز کل صنعت سیمان شش میلیون متر مکعب است. گفته شده که بحث محدودیت گاز است نه از بین رفتن آن. این بازی با کلمات است.

54 کارخانه سیمان به طور کامل با قطعی گاز مواجه هستند و مابقی با محدودیت مواجه هستند.رئیس هیئت مدیره انجمن سیمان تصریح کرد: در حال حاضر 54 کارخانه سیمان در فاز هدررفت گاز کامل و مابقی در محدودیت هستند. بنابراین حداکثر مصرف گاز در صنعت سیمان شش میلیون متر مکعب در روز است. سوخت لازم باقی مانده از سوخت دیگری یعنی گازوئیل استفاده می شود که به راحتی قابل استفاده است.

تهیه روغن گرمایش آسان نیست

فرمانی با اشاره به اینکه مشکل تامین سوخت گازوئیل وجود دارد، گفت: این سوخت گازوئیل به دلیل اینکه در اولویت نیروگاه ها و … است مورد نیاز است، آنچنان که باید در دسترس نیست. در عین حال مشکلاتی نیز وجود دارد. به عنوان مثال سوخت مورد نیاز یک شرکت سیمان توسط شرکتی در استان یا شهرستان دیگری تامین می شود. مثلا گازوئیل 600 تومان ولی تحویل 1300 تومان است. نفت گرمایش جدا می شود اما با این شرط که هزینه تولید سیمان با آن دو برابر هزینه تولید (سیمان) با گاز باشد.

وی با اشاره به اینکه درست است که 13 میلیون تن کلینکر در انبارها در کارخانه ها داریم و جای نگرانی نیست، گفت: این به دلیل توافق خوب شرکت های سیمان است و ما معتقدیم که دقیقا همین موضوع است. باید از شرکت های سیمانی برای جلوگیری از افزایش قیمت ها تشکر کرد.

برای مصرف برق هم محدودیت داریم

این مسئول صنعت درباره محدودیت های برق صنایع سیمان نیز تصریح کرد: مصرف برق واحدهای سیمانی در شرایط عادی 1700 مگاوات ساعت است و اکنون برق تخصیصی به 1060 مگاوات ساعت رسیده است و همچنان صحبت از اعمال محدودیت های اضافی توسط سازمان سیمان است. حداکثر تا پایان این هفته به زیر 1000 مگاوات ساعت نیز خواهد رسید. همه این محدودیت ها منجر به محدودیت تولید خواهد شد.

فرمانی خاطرنشان می کند: با وجود همه این محدودیت ها و فشارها، در حوزه تولید سیمان کمبودی وجود ندارد و تولید مدیریت شده، التهاب در بازار وجود ندارد و قیمت ها تحت کنترل است. قطعی گاز و برق کارخانه سیمان مشکلی برای مصرف کنندگان ایجاد نکرد زیرا با تلاش کارخانه سیمان هنوز تولید مشکلی نداشته و کمبودی در بازار وجود نداشته است که قیمت ها را تحت تاثیر قرار دهد.

وی افزود: تنها مشکلی که این محدودیت ها ایجاد می کند این است این باعث افزایش هزینه های تولید ما شد. مثلاً کارخانه‌های سیمان به‌جای تولید 600 تا 700 تن گاز، باید تا 1000 تن با گازوئیل با هزینه‌های حمل و نقل بالا تولید کنند. و این در حالی است که فشارهایی از جمله مخالفت های زیست محیطی در زمینه آلودگی و عدم اجازه استفاده از نفت کوره در برخی مناطق وجود دارد و گاهی تولید کلینکر به مدت دو ماه متوقف می شود. از آنجایی که ذخیره کلینکر دارد تولید سیمان تاخیری ندارد و محصول به دست مشتری می رسد اما در واقع کوره خاموش است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا