علمی و پزشکی

نخستین کهکشانها مشت شان را برای جیمز وب باز می کنند

این هفته، تیم عملیات جیمز وب چراغ سبز را برای پرتاب ابزارهای NIRCam، NIRISS و NIRSpec نشان داد و هفت حالت از 17 حالت را برای عملکرد کامل تلسکوپ فضایی جیمز وب آماده کرد. بودن.

NIRCam ابزاری در تلسکوپ فضایی جیمز وب است که دو عملکرد اصلی دارد. این دستگاه به عنوان یک دستگاه پردازش تصویر با طول موج 0.6 تا 5 میکرون و همچنین یک سنسور جبهه موج برای حفظ عملکرد یک آینه 18 قسمتی به عنوان یک آینه واحد عمل می کند. به عبارت دیگر، این ابزار یک دوربین است و همچنین برای ارائه اطلاعات برای تراز کردن 18 قسمت از آینه اصلی استفاده می شود و همچنین یک دوربین مادون قرمز با 10 آرایه جیوه-کادمیم-تلوراید (HgCdTe) است و هر آرایه دارای وضوح تصویر است. 2048 که در 2048 پیکسل است.

FGS-NIRISS ابزاری در تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) است که یک حسگر هدایت دقیق و یک ابزار علمی را با یک ضبط کننده مادون قرمز نزدیک و طیف نگار ترکیب می کند. این ابزار توسط آژانس فضایی کانادا (CSA) طراحی و توسط هانیول به عنوان بخشی از یک پروژه بین المللی برای ساخت یک تلسکوپ فضایی بزرگ مادون قرمز با ناسا و آژانس فضایی اروپا توسعه یافته است. نور با طول موج های 0.8 تا 5.0 میکرون را می بیند و دارای چهار حالت مختلف مشاهده است.

ابزار NIRSpec یکی از چهار ابزار علمی است که با تلسکوپ فضایی جیمز وب پرواز کرد. NIRSpec یک طیف‌سنج چند جرمی است که می‌تواند به طور همزمان طیف فروسرخ تا ۱۰۰ جرم مانند ستاره‌ها یا کهکشان‌ها را در وضوح‌های طیفی کم، متوسط ​​و بالا اندازه‌گیری کند. مشاهدات نیز در محدوده طول موج از 0.6 میکرومتر تا 5.0 میکرومتر انجام می شود. همچنین دارای مجموعه ای از دهانه ها برای طیف سنجی با وضوح بالا از منابع جداگانه، و همچنین یک واحد میدان انتگرال (IFU) برای طیف سنجی سه بعدی است. این ابزار توسط آژانس فضایی اروپا طراحی و توسط آستریوم ساخته شده است.

تلسکوپ فضایی جیمز وب بر روی اولین کهکشان ها تمرکز خواهد کرد

اعلامیه اخیر ناسا آماده سازی حالت عملیات IAS MIRI و توانایی به اشتراک گذاری داده های مهندسی مرتبط را برجسته کرد.

اصطلاح “MIRI” به معنای “ابزار مادون قرمز متوسط” است که در “MIRI’s MRS” با “حالت طیف‌سنجی با وضوح متوسط” ترکیب شده است.

آلوارا لابیانو و دیوید لا، هر دو محقق تلسکوپ فضایی، می گویند که حالت کار MRS یکی از پیچیده ترین حالت های عملکرد تلسکوپ جیمز وب است که از یک طیف سنجی میدانی یکپارچه تشکیل شده است که اطلاعات طیفی و مکانی را نمایش می دهد. دید کل میدان را به طور همزمان فراهم می کند.

آنها افزودند که این طیف‌نگار «مکعب‌های داده» سه‌بعدی را ارائه می‌کند که در آن هر پیکسل در تصویر حاوی یک طیف منحصر به فرد است. این طیف‌نگارها ابزار بسیار قدرتمندی برای مطالعه ترکیب و سینماتیک اجرام نجومی هستند زیرا مزایای تصویربرداری سنتی و طیف‌سنجی را با هم ترکیب می‌کنند.

ابزار “MRS” برای حفظ وضوح طول موج مشاهده شده تقسیم بر کوچکترین اختلاف طول موج قابل تشخیص طراحی شده است. لاو و لابیانو در بیانیه‌ای گفتند: «این ابزار به اندازه‌ای قدرتمند است که ویژگی‌های اتمی و مولکولی کلیدی را در محیط‌های مختلف مشاهده کند و با حداکثر توان خود می‌تواند آزاد شدن هیدروژن از کهکشان‌های اولیه را مطالعه کند.»

تعیین کیفیت تصویر و تراز برای “MIRI’s MRS”

لا و ​​لابیانو می گویند: “در انتقال به طول موج های بلندتر، این ابزار خواص هیدروکربن های مولکولی را در کهکشان های گرد و غباری نزدیک بررسی می کند و طیف های درخشان عناصری مانند اکسیژن، آرگون و نئون را که می توانند گازی باشند، بررسی می کند تا درباره آنها به ما بگوید.” محیط بین ستاره ای، تشخیص می دهد.

آنها افزودند: “نزدیک زمین، MRS نقشه هایی از ویژگی های طیفی یخ و مولکول های آلی ساده در سیارات غول پیکر در منظومه شمسی خودمان و روی دیسک هایی که سیاره اطراف ستاره های دیگر را تشکیل می دهند، تولید خواهد کرد.”

هنگامی که کیفیت تصویر و تراز فضایی چندین نوار داده به خوبی مشخص شد، تیم ابزار MIRI روی کالیبره کردن پاسخ طیف‌سنجی ابزار کار خواهد کرد، که طبق گفته‌های La و Labian، شامل چندین مرحله مانند محدودیت طول موج و وضوح است. محدوده صحیح در هر 12 میدان دید برای “جیمز وب” است.

این دو دانشمند گفتند: «ما وضوح طیفی استثنایی MRS را با کسر کوچکی از طیف به‌دست‌آمده از مشاهدات مهندسی اخیر هسته کهکشانی فعال در هسته کهکشان سیگرت NGC 6552 نشان می‌دهیم. هنگامی که IAS آماده شود، نقشی حیاتی در برنامه های علمی ایفا خواهد کرد که جزو اولین وظایفی هستند که تلسکوپ فضایی جیمز وب در خدمت نجوم انجام می دهد و تنها چند هفته تا پرتاب باقی مانده است.

46

دکمه بازگشت به بالا