بین الملل

پاسخ پکن به نیکی هیلی: آنها که چین را مقصر مشکلات می‌دانند به “زباله‌دان تاریخ” سپرده می‌شوند

چین از نیکی هیلی، نامزد ریاست جمهوری آمریکا که سابقا سفیر کشورش در سازمان ملل بود، به دلیل تهدیدهایش برای محدود کردن شدید روابط تجاری پکن و واشنگتن انتقاد کرد و گفت کسانی که پکن را به خاطر مشکلات مقصر می‌دانند، در «زباله‌دان تاریخ» قرار خواهند گرفت.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، به نقل از خبرگزاری رویترز، نیکی هیلی که در دولت ترامپ سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد بود، روز سه‌شنبه یکی از جنگ‌طلبانه‌ترین مواضع در مورد چین را در حوزه جمهوری‌خواهان برای ریاست جمهوری ۲۰۲۴ مطرح کرد و پکن را به «کشتن آمریکایی‌ها» از طریق ناتوانی در کمک به سرکوب تجارت فنتانیل متهم کرد.

هیلی روز سه‌شنبه گفت که ایالات متحده باید وضعیت دائمی روابط تجاری عادی چین را تا زمانی که پکن به جلوگیری از تجارت این ماده شیمیایی مرگبار کمک کند، لغو کند. او همچنین متعهد شد که شرکت‌های آمریکایی را وادار به ترک چین کند و گفت که اگر ایالات متحده اراده کند، حزب حاکم کمونیست چین «در زباله‌دان تاریخ قرار خواهد گرفت.»

چین اما بیان چنین اظهاراتی را غیرمسئولانه خواند.

لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن در بیانیه‌ای به رویترز گفت: وادار کردن شرکت‌های آمریکایی برای خروج از چین با قوانین اقتصادی مغایرت دارد و در نهایت به منافع همه آسیب می‌رساند. تنها کسانی که با لکه‌دار کردن وجهه دیگران و سرزنش کردن دیگران در مبارزات انتخاباتی توجهات را به سمت خود جلب می‌کنند، به زباله‌دان تاریخ ختم می‌شوند.

این اظهارنظر به نوبه خود باعث واکنش بیشتر هیلی شد.

او در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه به رویترز ارسال شد، گفت: «اگر کمونیست‌های چین ارسال فنتانیل به آن سوی مرز، سرقت از کسب‌وکار ما، جاسوسی از ما و تهدید نظامی دوستانمان را متوقف کنند، در آن صورت ما روابط بسیار بهتری خواهیم داشت.»

براساس نظرسنجی رویترز – ایپسوس که اوایل ژوئن منتشر شد، هیلی در نظرسنجی های اولیه ریاست جمهوری بسیار عقب است و تنها ۳ درصد از جمهوری‌خواهان قصد دارند به او رای دهند. او به دنبال استفاده از سیاست خارجی به عنوان راهی برای متمایز کردن خودش در یک میدان شلوغ مبارزه جمهوری‌خواهان بوده و موضع تند او در مورد چین می‌تواند رقبای او را هم به اتخاذ مواضع تندتر سوق دهد.

نیکی هیلی در سخنرانی شدیداللحن روز سه‌شنبه خود، از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و جو بایدن، رهبر دموکرات کنونی در کاخ سفید، قبل از اینکه چین را «خطرناک‌ترین تهدید خارجی که از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون با آن مواجه بوده‌ایم» توصیف کند، انتقاد کرد.

هیلی در سخنرانی خود در موسسه امریکن انترپرایز در واشنگتن دی‌سی گفت: «پایان بازی حزب کمونیست مشخص است. چین مردم خود را برای جنگ آماده می‌کند. رئیس جمهور شی جینپینگ آشکارا این را گفته است. ما باید به حرف‌های او توجه کرده و مطابق آن عمل کنیم. در عوض، رئیس‌جمهور بایدن همچنان دودل است. اقدام او احتمال درگیری را بیشتر می‌کند. ما باید اکنون برای حفظ صلح و جلوگیری از جنگ اقدام کنیم و ما به رهبری نیاز داریم که مردم ما را برای مقابله با این تهدید در هر جناحی متحد کند.»

نیکی هیلی استدلال کرد که ایالات متحده باید با تعمیق روابط نظامی با ژاپن، کره‌جنوبی و استرالیا و با ایجاد پیوندهای قوی‌تر با هند و فیلیپین، کشورهای بیشتری را به سمت خود بکشاند.

او گفت: «و سرانجام باید اروپا را متوجه کنیم که چین همانقدر که برای ما تهدید است، برای آن هم تهدید است. کشورهای اروپایی حتی از ما در شناخت تهدید چین عقب‌تر هستند. زمان آن رسیده که آنها را از خواب بیدار کنیم. ما به یک جبهه متحد در سراسر جهان نیاز داریم. و یک شریک برای ایالات متحده هم مهم است. تایوان فوری‌ترین هدف حزب کمونیست چین است. اگر چین حمله کند، جنگی را آغاز خواهد کرد که هیچ یک از ما نمی‌خواهیم. ما نمی توانیم اجازه دهیم این اتفاق بیفتد.»

این سفیر پیشین ایالات متحده در سازمان ملل گفت: ما و متحدانمان باید به تایوان هر آنچه برای دفاع از خود نیاز دارد، بدهیم. باید اطمینان حاصل کنیم که حضور نیروی دریایی آمریکا در تنگه تایوان همچنان قوی است. و اکنون باید بگذاریم چین بفهمد که تنبیه بابت تهاجم به تایوان فقط با چند تحریم خفیف همراه نخواهد بود. این به معنای جدایی اقتصادی بزرگ خواهد بود که شدیدا به چین لطمه خواهد زد.

اظهارات او در تضاد مستقیم با سخنان جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکاست که گفته بود جدایی از چین می‌تواند یک «اشتباه بزرگ» برای ایالات متحده باشد.

انتهای پیام

کارگروه خبری مقالات بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای فضایی و نجومی جهانی. با دانش در زمینه اخبار فضایی، کشف‌های نجومی و پیشرفت‌های فضانوردی، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای فضایی، اکتشافات نجومی و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و علمی، به شما دیدی جامع از تحولات فضایی و نجومی جهانی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا