بین الملل

پدیده ترامپ چه بر سر ساختار حاکمیتی آمریکا آورد

گروه خبرگزاری بین المللی فارس – مهدی پورصفادونالد ترامپ که از نظر رسانه های آمریکایی بدترین رئیس جمهور تاریخ این کشور است تنها چهارشنبه رئیس جمهور بعدی خواهد بود. ترامپ طی چهار سال گذشته پرونده های حقوقی بسیاری را آغاز کرده است که احتمالاً باید یکی یکی منتظر بمانند زیرا وی دیگر مصونیت رئیس جمهور را نخواهد داشت.

میراث ترامپ برای ایالات متحده همان چیزی است که در روزهای اخیر اتفاق افتاده است. در حقیقت ، اکنون می توان ایالات متحده را یک کشور “متنوع” نامید. مطمئناً ، همه می خواهند نام ترامپ را پس از مراسم تحلیف حذف کنند. حتی میچ مک کانل رهبر جمهوری خواه سنا ، که اکنون رهبر اقلیت است ، یادآوری دموکراتیک ترامپ را ستود.

با این حال ، همه می دانند و اشاره می کنند که “نفرین ترامپ” به راحتی از ایالات متحده پاک نخواهد شد. ترامپ نمونه بارز آن چیزی است که مانند سرطان ، وجود مدعی ابرقدرت جهان را می خورد و بدون او او به کار خود ادامه می دهد و ممکن است به زودی با روش دیگری برگردد.

آیا ترامپ صندلی خود را در ایالات متحده از دست داده است؟

برای درک پدیده ای که چنین سیستم حکومتی 250 ساله ای را در آمریکا رنج می دهد ، باید نگاه دقیق تری به ریشه های آن در این کشور داشته باشیم. واقعیت این است که ترامپ محصول پوپولیسم یا “پوپولیسم” از طبقه واقعی آمریکایی است. نوعی قیام علیه نخبه گرایی افراطی که همه جنبه های رویای آمریکایی را تغییر داد. بسیاری از مردم تصور می کنند که ترامپ چهره اصلی این موجود غیر محبوب در ایالات متحده است ، اما نگاهی به واقعیت های موجود عکس این موضوع را نشان می دهد.

ترامپ نزدیک به 75 میلیون رأی آورد زیرا کرونا اقتصاد ایالات متحده را مانند یک جنگ هسته ای خرد کرد. فقط به وضعیت ایالات متحده در فوریه 2020 و آغاز شیوع همه گیر در ایالات متحده نگاه کنید. نرخ بیکاری حدود 3.5 درصد بود و نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه آخر سال 2019 به 2.4 رسید. شش ماه بعد ، نرخ بیکاری به 20 درصد رسید و تولید ناخالص داخلی 20 درصد کاهش یافت. علاوه بر این ، اعتراضات نژادی در همه ایالت ها برگزار شد. اما ترامپ همچنان موفق شد بیش از هر نامزد جمهوری خواه دیگری در انتخابات نوامبر 2020 رای بیاورد ، حتی اگر رای کلی وی از جو بایدن دموکرات کمتر بود. این نشان می دهد که ترامپ تاکنون موفق به حفظ موقعیت خود در ایالات متحده شده است.

چرا ترامپ می تواند به اینجا بیاید؟

با پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ ، ترامپیسم همچنان طرفداران خود را خواهد داشت. نهادها و سازمانهای محافظه کار اجتماعی مانند مسیحیان انجیلی یا سازمانهای محافظه کار مانند Growth Club از حقه بازی حمایت می کنند و بعید است که بایدن را ناامید کنند.

مهمترین میراثی که ترامپ در جامعه آمریکا به جا گذاشته است ، نوع خصومت با مهاجران ، اقتصاد لیبرال آمریکا و نوع بدعت با نخبگان جامعه آمریکا است. این روند در واقع نوعی شورش کسانی است که از حوادث 30 سال گذشته در ایالات متحده پس از پایان جنگ سرد سرنگون شده اند.

جالب اینجاست که نه احزاب جمهوری خواه و نه احزاب دموکرات نتوانستند جلوی این روند را بگیرند. البته ، واقعیت مهم این است که از نظر طیف بالایی ، دموکرات ها بیشتر مقصر این امر هستند. در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون ، توافق نامه تجارت آزاد شمال یا NAFTA امضا شد. قراردادی که بسیاری از کارخانه های صنعتی را در سراسر جنوب ایالات متحده برای استخدام کارگران ارزان مکزیکی جابجا کرد. دولت بوش همچنین در قالب سازمان تجارت جهانی به شدت از تسهیل تجارت بین چین و ایالات متحده حمایت كرده است. هجوم صدها میلیارد دلار به مناطق آزاد چین برای تولید ارزان خبر خوبی برای تاجران آمریکایی بود ، اما طبق گفته موسسه سیاست اقتصادی ، این سود بالا منجر به از دست دادن 2.4 میلیون شغل در ایالات متحده شد.

مانند اوباما ، اوباما کمک چندانی به مردم در بحران اقتصادی ناشی از انفجار حباب مالی 2008 نکرد. میلیون ها آمریکایی که خانه و حقوق بازنشستگی خود را از دست داده اند ، شاهد ریختن صدها میلیارد دلار کمک دولتی به بانک ها و کارخانه های ورشکسته ای هستند که صاحبان آنها فکر می کردند باید به دار آویخته شوند.

به همین دلیل سخنان ترامپ علیه این طبقه و همچنین موضع گیری وی در مورد تجارت آزاد با چین باعث شد که ایالت های میشیگان ، پنسیلوانیا و ویسکانسین 2016 به او رأی دهند. در سال 2020 ، ترامپ در سه ایالت نزدیک به بایدن شکست خورد. مطمئناً یکی از میراث اصلی ترامپ گسترش Trampism به این طبقات است.

از طرف دیگر ، حزب دموکرات که زمانی به عنوان پایگاه کارگران شناخته می شد ، عملاً این موقعیت را از دست داده و “کارگران سفیدپوست” به ترامپیسم و ​​حزب جمهوری خواه روی آورده اند.

نگاهی به آرا در انتخابات سال 2020 نیز همین حرف را می زند. بر این اساس ، ترامپ 67 درصد از آرای سفیدپوستان را بدون تحصیلات دانشگاهی به خود جلب کرد. همچنین در میان مسیحیان انجیلی سفیدپوست با 76 درصد آرا بسیار محبوب است. در روستاهای آمریكا نیز 57 درصد آرا را به دست آورد.

جالب است که از طرف دیگر ، دموکرات ها در مناطق ثروتمند با اکثریت 50 حوزه برتر دارای بیشترین ثروت در 44 حوزه انتخابیه ، وضعیت بهتری دارند. طبیعی است که هواداران ترامپ در انتخابات سال 2020 به دنبال مقصر شکست خود باشند و این مجرمان جز سیاه پوستان ، مهاجران و خارجیانی نخواهند بود که به گفته آنها خاک آمریکا را اشغال کرده و اجازه پیروزی ترامپ را ندادند. این کاملاً شبیه به دهه 1960 است ، زمانی که جان اف کندی در سال 1960 نیکسون را شکست داد ، پس از آن افراط گرایی و ستم نژادی منجر به آشفته ترین دوران آمریکا شد.

شاید باید انتظار داشته باشیم که اکنون دوره مشابهی در آمریکا آغاز شود. وقتی ایالات متحده با رقیبی مانند چین روبرو شود و موقعیت آنها را به عنوان مهمترین اقتصاد جهان تهدید کند ، در واقع ، تا سال 2028 ، این کشور می تواند به دومین قدرت بزرگ جهان تبدیل شود.

* ظهور احتمالی در انتخابات 2022 و 2024

میراث دوم ترامپ در سیاست داخلی ایالات متحده مستقیماً متعلق به حزب جمهوری خواه خواهد بود. روسای جمهور جمهوری خواه ممکن است فکر کنند با پایان ریاست جمهوری ترامپ ، نفوذ وی در حزب عملاً متوقف می شود ، اما واقعیت این است که حزب جمهوری خواه عملاً در دست ترامپيست ها است.

در سال 2009 ، هنگامی که حزب چای تشکیل شد ، حزب جمهوری خواه با تیزبینی دیدگاه های خود در مورد موضوعاتی مانند مهاجرت ، موفق به هضم این گروه شد ، اما در عمل اکنون این حزب جمهوری خواه است که تحت نظر ترامپ تصمیم می گیرد. است.

اگر فشار رهبران حزب برای پاکسازی طرفداران ترامپ شدت یابد ، در این صورت می توانیم شاهد یک سیستم دو حزبی در ایالات متحده باشیم. ظهور ترامپیسم به عنوان “پایگاه سیاسی” بی تردید در واشنگتن خطری است که هیچ کس آن را دست کم نمی گیرد. با این حال ، در اروپا ، بیشتر احزاب سیاسی مستقیماً در حاشیه سیاست قرار دارند و نمی توانند خارج از سیستم سیاسی پیشرفت کنند.

از این پس ترامپ در تلاش است تا در انتخابات 2024 شرکت کند. برخی حتی سناتور تند جمهوریخواه جمهوری خواه و مایک پمپئو وزیر خارجه ترامپ را به عنوان گزینه های انتخابات 2024 ذکر می کنند.

بازگشت ترامپیسم حتی در انتخابات سال 2022 احتمالاً وجود دارد. هنگامی که حزب جمهوری خواه بدون شک سعی می کند کنگره را فراتر از کنترل کامل دموکرات ها بدست آورد.

* ولگردی و سقوط قدرت آمریکا

از طرف دیگر ، این تهدید ممکن است دموکرات ها را بر آن داشته باشد تا برای اولین بار تغییرات اساسی در رویکرد محافظه کارانه خود را در نظر بگیرند. از سوی دیگر ، برای اولین بار ، جناح چپ حزب دموکرات ، به نمایندگی از نمایندگان و سناتورهایی مانند کورتز و سندرز ، نقش مهمی در پیروزی بایدن داشت.

پیروزی دموکرات ها در ایالت جورجیا که در واقع مغایر با همه انتظارات بود ، اکثریت شکننده ای را به دموکرات ها داد تا اصلاحات جدی بتواند اوضاع را برگرداند.

این امر به افزایش جدی مالیات ، محدودیت دستمزد فدرال و احیای مجدد سیستم بیمه درمانی در کل جامعه نیاز دارد. در آن صورت ، بخش قابل توجهی از سفیدپوستان طبقه متوسط ​​پایین که تمایل به حمایت از ترامپ دارند ، دوباره از دموکرات ها حمایت می کنند. البته ، این با توجه به رویکرد محافظه کارانه بایدن تا حدودی ساختگی است.

علیرغم میراث ترامپ ، هنوز هم به ایالات متحده گسترش می یابد. با کمک سانسور گسترده در فضای مجازی ، ممکن است صدای این شیپورها خاموش شود ، اما تحرک آنها در سیاست داخلی آمریکا در آینده نزدیک دوباره احساس می شود. همزمان با کاهش قدرت آمریکا در صحنه جهانی ، این می تواند منجر به تغییری شود که سالهاست بسیاری درباره آن صحبت می کنند. تبدیل یک سیستم بین المللی تک قطبی به یک سیستم چند قطبی که واشنگتن دیگر در آن تسلط نخواهد داشت.

انتهای پیام /


دکمه بازگشت به بالا