مدارس ایلام نیازمند استانداردسازی/ مناطق عشایری همچنان مشکل دارند – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان
خبرگزاری آنلاین-گروه استانها؛ کبری ولیزاده: بررسی تاریخی کشورهای پیشرفته و یا در حال پیشرفت در شکوفایی اقتصادی و تحول نظام آموزشی نشان دهنده توجه جدی مدیران و برنامه ریزان به استاندارد و استانداردسازی در آموزش و ترویج آن در بین جامعه است.
به طوری که هم اکنون در بسیاری از کشورها مقوله استاندارد در سالهای آخر مقاطع تحصیلی تدریس شده است.
نظام آموزش و پرورش یک کشور حیاتی ترین و زیربناییترین بخش برای اقتصاد آن کشور محسوب میشود، نهادی است که همه مردم به نوعی با آن مرتبط هستند. بنابراین مردمیترین نهاد نیز به شمار میرود.
برخی مدارس ایلام همچنان قدیمی و کانکسی هستند
یکی از شهروندان شهرستان هلیلان در گفت و گو با خبرنگار آنلاین اظهار داشت: درخصوص مقاوم سازی و نوسازی مدارس و فضاهای آموزشی، هم اکنون فضاهایی که ما میبینیم فضاهای بسیار خوبی ایجاد شده و قطعاً با استانداردهای روز است.
محمد عباسی بیان کرد: ولی هنوز هم در بعضی از روستاهای استان میبینیم برخی مدارس قدیمی و کانکسی هستند.
وی گفت: در شهرستان هلیلان مدراس کانکسی هنوز وجود دارد، از مسئولان قول گرفتهایم مدارس کانکسی روستاهای دارای بیش از ۱۰ دانش آموز در این شهرستان جمع شوند و مدارس عادی و با امکانات لازم ایجاد شود. در شهرستان هلیلان مدراس کانکسی هنوز وجود دارد، از مسئولان قول گرفتهایم مدارس کانکسی روستاهای دارای بیش از ۱۰ دانش آموز جمع شوند
وی افزود: از مسئولان درخواست داریم برای نوسازی مدارس عشایری و روستایی امکانات بیشتری اختصاص دهند.
عباسی تصریح کرد: سیستم گرمایشی و سرمایشی، استفاده از تختههای هوشمند برای دانش آموزان بهتر و مفیدتر است، اگر جامعه ما به خصوص استان محروم ما بتواند به این سمت سوق داده شود بسیار تاثیر بیشتری بر روند بهبود آموزشی دارد.
۷۰ درصد پروژههای آموزشی ایلام در مناطق عشایری و روستایی است
مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس ایلام در گفتگو با خبرنگار آنلاین اظهار داشت: مهمترین شعار در دولت سیزدهم بحث عدالت است که یکی از مهمترین عدالتها بحث عدالت آموزشی است.
جلال حمره بیان کرد: در دولت سیزدهم از مجموع ۱۰۱ پروژه با ۳۴۱ کلاس درس، ۷۰ پروژه با ۲۰۰ کلاس درس به آموزش و پرورش استان ایلام تحویل داده شده که ۷۰ درصد پروژهها و ۶۰ درصد کلاسها در مناطق عشایری و روستایی استان اجرا شده است.
وی اضافه کرد: این نشانگر اهمیت دولت به بحث مناطق محروم و عدالت آموزشی است.
مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس ایلام افزود: در هفته دولت تا مهرماه در سطح کشور ۲ هزار پروژه آموزشی با ۱۰ هزار کلاس تحویل آموزش و پرورش شده که سهم استان ایلام از این پروژهها ۲۴ فضای آموزشی و ۶۱ کلاس درس با ۸۲ میلیارد تومان اعتبار بوده است.
وی تصریح کرد: بیشترین پروژهها در مناطق محروم و مناطق روستایی و عشایری استان اجرا شده است که تحولی خوبی در فضاهای آموزشی ایجاد کرده است.
۸۵ درصد مدارس استان ایلام مقاوم سازی شدهاند
حمره ادامه داد: در سال ۸۵ بیش از ۵۰ درصد مدارس در سطح استان مدارس غیراستاندارد و با سازههای غیرمقاوم بودند که از آن سال تا به الان شاید بیشتر از ۸۵ درصد مدارس استان مقاوم سازی شده است که بیشتر مدارس روستایی هستند.
مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس ایلام عنوان کرد: موضوع بسیار مهمی که در این راستا وجود داشت بحث مدارس غیراستاندارد عشایری است، با بررسی و تحقیقی که انجام دادیم حدود ۱۵ مدرسه عشایری که تعداد دانش آموزان آنها به حد نصاب داشتن یک مدرسه ساختمانی و یک کلاس میرسید، همه را به پیمانکار واگذار کردیم و ۱۰ مدرسه از این تعداد در مهرماه تحویل شده است. حدود ۱۵ مدرسه عشایری که تعداد دانش آموزان آنها به حد نصاب داشتن یک مدرسه ساختمانی و یک کلاس میرسید، همه را به پیمانکار واگذار کردیم و ۱۰ مدرسه از این تعداد در مهرماه تحویل شده است
وی ادامه داد: مابقی نیز تا ایام دهه فجر به بهره برداری می رسند، برای سایر مدارس عشایری تفاهنامه ای با بنیاد مستضعفان در منطقه هلیلان بسته شده که کل مدارس کانکسی این منطقه با سازههای پیش ساخته استاندارد بتونی جایگزین میشوند.
مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس ایلام اظهار کرد: مابقی شهرستانها نیز به فراخور تامین اعتبار جزو برنامههای بعدی قرار میگیرد.
سرمایه انسانی به عنوان مهمترین منبع پایایی و توسعه متوازن جوامع بشری است، در این رهگذر آموزش و پرورش عمومی به عنوان مبنایی برای ایجاد این توسعه در جوامع بسیار اهمیت پیدا میکند.
در این راستا اسناد بالادست از جمله اسناد چشم انداز بیست ساله سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در تحول نظام آموزش و پرورش و همچنین برنامههای مختلف توسعه اهتمام ویژه ای به این امر داشتند که حاصل این برنامهها سند تحول بنیادی آموزش و پرورش بود که شش زیرنظام دارد.
نظام تامین فضا، تجهیزات و فناوری یکی از مهمترین زیرنظام های آن است که به زیرساخت آموزش و پرورش میپردازد و در واقع وظیفه این زیرنظام بر عهده سازمان نوسازی مدارس کشور و به فراخور استانها است.