قیمت بسته بندی چگونه تعیین می شود؟

قیمت بسته بندی و 4 روش برای کاهش هزینه آن

این روزها بسیاری افراد به تأسیس آنلاین شاپ‌های متفاوت اقدام کرده‌اند. این آنلاین شاپ‌ها محصولات متفاوتی را در پلتفرم‌های مختلف می‌فروشند. یکی از مواردی که می‌تواند در اعتبار و جذابیت این آنلاین شاپ‌ها نزد مشتریان تأثیر داشته باشد، بسته بندی مناسب است. اما عدم توجه به برخی نکات مانند قیمت بسته بندی در کارتن سازی تهران نه تنها باعث افزایش سود نمی‌شود بلکه می‌تواند موجب کاهش آن نیز شود. در این مطلب به نکاتی مهم در خصوص قیمت بسته بندی اشاره خواهیم کرد. تا انتها با ما همراه باشید.

چرا قیمت بسته بندی مهم است؟

این روزها بسیاری از موارد را می‌توان در بسته‌های متفاوت جا داد. محصولات آنلاین شاپ‌ها طیف وسیعی را شامل می‌شوند و از لباس و عینک گرفته تا میوه خشک و بسیاری اکسسوری‌ها را می‌توانید به صورت آنلاین تهیه کنید. اگر شما هم یک آنلاین شاپ دارید، باید بدانید که یکی از مهم‌ترین مواردی که در ذهن مشتری تأثیر می‌گذارد، بسته‌بندی کالاهای شماست. بسته‌بندی خصوصا کارتن تخم مرغ باید با توجه به کالا، میزان حساسیت آن و بسیاری موارد دیگر انجام شود تا کالا به صورت صحیح و در سلامت کامل به مقصد برسد.

عدم توجه به این نکته باعث می‌شود تا بازخورد نه چندان مناسبی از مشتریان خود دریافت کنید و به مرور شاهد کاهش مشتریان خود باشید. اما آیا تمام بسته‌بندی‌ها برای کار شما مناسب هستند؟ باید بدانید که علاوه بر مواردی مانند اندازه و نوع بسته‌بندی باید به قیمت بسته بندی نیز توجه کنید. در غیر این صورت بسته‌بندی هزینه زیادی را روی دست شما خواهد گذاشت که همین امر سبب کاهش میزان سود و یا حتی متضرر شدن کسب‌وکار شما خواهد شد.

بسیاری تصور می‌کنند که کیفیت و قیمت بسته بندی مهم نیست اما باید بدانند که کیفیت یک بسته را باید با توجه به نوع و قیمت کالا و اعتبار کسب‌وکار انتخاب کرد. به عنوان مثال اگر کسب‌وکاری اقدام به فروش میوه‌های خشک می‌کند، می‌تواند از بسته‌بندی با کیفیت کمتری در مقایسه با کسب‌وکاری که اکسسوری و زیورآلات می‌فروشد، استفاده کند.

همچنین باید توجه داشته باشید که بسته‌بندی باید به نوعی انتخاب شود که بتواند سلامت کالا را نیز حفظ کند. در صورتی که بسته‌بندی نامناسب باشد، موارد متفاوت می‌توانند به کالا آسیب برسانند و همین امر موجب نارضایتی مشتریان و پس فرستادن کالاها شود. پس برای جلوگیری از چنین ضررهایی باید بسته‌بندی به گونه‌ای باشد که قیمت و کیفیت مناسبی داشته باشد. استفاده از بسته‌بندی‌های ارزان باعث می‌شود تا نظر مشتریان جلب نشود و حتی به کالاها آسیب برسد. انتخاب بسته‌بندی‌های بسیار گران نیز باعث افزایش هزینه، کاهش سود و مشکلات دیگری می‌شود.

تأثیر بسته‌بندی مناسب روی مشتریان

این روزها دنیای مارکتینگ و بازاریابی دیگر دنیای ساده و قدیمی نیست. رقابت بسیار زیاد بین کسب‌وکارها باعث شده تا عوامل متفاوتی روی مشتریان تأثیر بگذارند. یکی از این عوامل، بسته‌بندی مناسب کالاهاست. باید بدانید که یکی از روش‌های تبلیغاتی جذاب و مناسبی که بسیاری از کسب‌وکارها از آن استفاده می‌کنند، بسته‌بندی‌های جذابی است که باعث جلب رضایت بسیار زیاد مشتریان می‌شود. این بسته‌بندی‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نگاه مشتریان را به سمت خود جلب می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید اولین برخورد مشتری با شما در زمان تحویل کالا، مشاهده بسته‌بندی است. به همین دلیل نمی‌توان از تأثیر بسیار زیاد آن غافل شد.

در روش‌های متفاوت بازاریابی هزینه‌ای برای تبلیغات در نظر گرفته می‌شود. کسب‌وکارها می‌توانند بخشی از این هزینه را برای طراحی و ساخت بسته‌بندی مناسب خرج کنند. زیرا با استفاده از این روش و استفاده از بسته‌بندی‌های خلاقانه، جذاب و متفاوت، اعتبار بیشتری نزد مشتریان خود به دست خواهید آورد.

هر کسب‌وکاری در زمان راه‌اندازی هزینه‌های متفاوتی دارد. یکی از مهم‌ترین این هزینه‌ها که برای تبلیغات خرج خواهد شد، طراحی و ساخت بسته‌بندی مناسب است. به همین دلیل باید از قیمت بسته بندی آگاه بود و آن را به شکلی مناسب و با کیفیت خوب تهیه کرد. بسته‌بندی انواع متفاوتی دارد که یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها، کارتن بسته‌بندی است. در ادامه در خصوص کارتن بسته‌بندی توضیحات بیشتری ارائه خواهیم کرد.

    قیمت بسته‌ بندی به عوامل متفاوتی مانند نوع جنس، طراحی، اندازه، موادی که توسط آن بسته‌بندی را پر می‌کنید و برچسب‌ها و لوگوها بستگی دارد.

قیمت کارتن بسته بندی

قیمت کارتن بسته بندی با توجه به عوامل بسیار متفاوتی مشخص می‌شود. از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در قیمت کارتن بسته‌بندی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • روش تولید کارتن
  • جنس مواد اولیه
  • خطوط تولید کارتن
  • تعداد سفارش
  • نوع طراحی
  • قیمت مواد اولیه

هر کدام از موارد گفته شده در قیمت تمام شده کارتن بسته‌بندی تأثیر دارد. پس بهتر است در زمانی که قصد دارید کارتن بسته‌بندی مناسب برای خود بسازید، قیمت مجموعه‌های متفاوت را بررسی کنید تا بهترین و مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

موارد تأثیرگذار و مهم در قیمت بسته بندی

یک بسته‌بندی مناسب و استاندارد باید شرایط و ویژگی‌های متفاوتی داشته باشد. برخی موارد ساده در این میان وجود دارد که عدم توجه مناسب به آن‌ها باعث می‌شود تا قیمت بسته بندی افزایش یابد. از مهم‌ترین نکاتی که باید در محاسبه قیمت بسته بندی به آن توجه کرد، می‌توان از موارد زیر نام برد.

1- جنس بسته‌بندی

هر چه از موادی با کیفیت بالاتر در بسته‌بندی خود استفاده کنید، هزینه تمام شده آن بیشتر خواهد شد. در صورتی که کالاهایی متفاوت و بسیار جذاب دارید، پیشنهاد می‌کنیم که کیفیت بسته‌بندی خود را به شکلی مناسب افزایش دهید تا چشم‌گیرتر شود و برای مشتریان جذاب‌تر باشد.

2- طراحی بسته‌بندی

از دیگر موارد تأثیرگذار در قیمت بسته بندی، طراحی آن است. ساخت بسته‌بندی بر اساس برخی طراحی‌های خلاقانه و جذاب سخت است و همین امر سبب افزایش هزینه بسته‌بندی خواهد شد. به همین دلیل در طراحی خود دقت بالایی داشته باشید تا هزینه خود را بیش از حد افزایش ندهید.

3- استفاده از برچسب

استفاده از برچسب برای نوشتن آدرس فرستنده و گیرنده یکی از کارهایی است که می‌تواند جذابیت بسته‌بندی را افزایش دهد. با استفاده از این روش، نوشته‌های روی بسته‌بندی به شکلی خوانا و مناسب خواهد بود و مأمور رساندن این بسته‌ها به دست مشتریان اشتباه کمتری خواهد داشت. همچنین این کار باعث شیک و جذاب‌تر شدن بسته‌بندی نیز می‌شود. اما خرید پرینتر مناسب و برچسب‌ها باعث افزایش قیمت بسته بندی به میزان اندکی خواهد شد. اما با توجه به فوایدی که این کار دارد، پیشنهاد می‌کنیم در صورت صلاحدید از این روش استفاده کنید.

4- مهر و موم اصولی بسته

هیچ فردی دوست ندارد زمانی که کالا را تحویل می‌گیرد، مشاهده کند که بسته‌بندی آن باز شده است. این امر در اعتماد مشتریان به کسب‌وکار تأثیر منفی خواهد گذاشت. به همین دلیل برای مهر و موم کردن بسته‌بندی از لوازم و موادی استفاده کنید که کیفیت بالایی داشته باشند و بسته در هنگام حمل‌ونقل باز نشود. درست است که استفاده از مواد با کیفیت برای مهم و موم بسته‌ها باعث افزایش قیمت بسته بندی به میزان اندکی می‌شود اما در دراز مدت این هزینه کم نخواهد بود. اما با توجه به تأثیر مناسب این مورد نباید آن را نادیده گرفت و از کنار آن ساده عبور کرد.

5- استفاده از لوگو روی بسته‌بندی

استفاده از لوگو روی بسته‌بندی باعث می‌شود تا بازخورد بهتری کسب کنید. مشتریان به راحتی می‌توانند متوجه شوند که بسته‌ای که به دست آن‌ها رسیده را کدام کسب‌وکار برایشان ارسال کرده است. همچنین این کار باعث تبلیغات به میزان اندکی نیز می‌شود. اما چاپ لوگو روی بسته‌بندی یا روی برچسب خود هزینه در پی دارد و باعث افزایش قیمت بسته بندی می‌شود. به همین دلیل باید بودجه آن را در نظر گرفت.

6- پر کردن بسته‌بندی با مواد مناسب

یکی از مهم‌ترین اصول بسته‌ بندی استاندارد عدم وجود فضای خالی در بسته‌بندی است. یک بسته را می‌توان با موارد مختلفی مانند کاغذ کرافت، بالشتک‌های هوا، پلاستیک حباب‌دار، فوم بسته‌بندی و برخی موارد دیگر پر کرد. اما تهیه و استفاده از این کالاها نیز باعث افزایش قیمت بسته‌ بندی خواهند شد. پس بهتر است از مورد مناسب استفاده کنید و به دنبال محلی برای تهیه آن با پایین‌ترین قیمت ممکن باشید.

تعیین ابعاد در بازار داخلی

میتوان گفت هیچگونه ابعاد استانداردی وجود ندارد که همه کارتن های بسته بندی طبق آن قابل تولید باشند. این ابعاد با توجه به نوع و وزن محصول و همچنین نظرات مشتریان مختلف انجام می‌گیرد. به همین دلیل است که نمیتوان گفت ابعادی استاندارد برای تولید جعبه و کارتن بسته بندی در دسترس همگان است. این موضوع را با ذکر یک مثال برایتان شفاف تر توضیح خواهیم داد.

مثلا اگر قرار باشد که درون یک کارتن، مواد غذایی قرار بگیرد تعیین ابعاد آن با محصول دیگری مثل پوشاک تفاوت دارد. زیرا میبایست از مقوا بهداشتی تولید گردد ولی برای ضرورتی ندارد. همچنین در کنار ابعاد متفاوت جنس و نوع ورق مصرفی نیز برای هر دوی آنها متنوع می باشد. کارتن هایی که قرار است سفارشی سازی شوند یعنی مشتری آن را سفارش داده و طرح و رنگ آنرا خود مشخص میکند دارای ابعاد معینی است که از طریق کارشناسان فروش یا خود مشتری به تایید رسیده باشد.

دانستنی‌ها:

چیزهایی که گفته شد برای بازارهای داخلی بیشتر اتفاق می افتد به دلیل آن که محصولات تولید شده در بازار داخل معمولا با پالت جابجا نمی شوند مگر آنکه یکسری از محصولات خاص باشند. برای مثال قطعات صنعتی سنگین را با پالت جابجا میکنند و ابعاد کارتن نیز باید جوری تنظیم شود که درون پالت ها جای گرفته و به راحتی چیده شوند.

بازار صادراتی (خارجی)

اگر تولید کنندگانی هستید که سهم انبوهی از محصولاتتان به خارج از کشور صادر می‌گردد باید یکسری نکات را درباره اندازه های کارتن ها بدانید تا کالاهایتان مرجوع نشده و برگشت نخورد. در بازارهای صادراتی معمولا اندازه پالت ها ۱۲۰*۸۰ یا ۱۲۰*۱۰۰ میباشد که کارتن با توجه به اندازه این پالت ها و بسته به نوع، وزن و حجم محصول تولید میگردد. در اکثر موارد کارتنهای صادراتی با پالت جابجا می شوند به همین دلیل بسته بندی های تمام محصولاتی که قرار است به خارج از کشور صادر شوند می بایست طوری طراحی و تولید گردند که روی این پالت های چیده شوند.

نکته دیگری که حائز اهمیت میباشد آن است که برای حمل و نقل و ارسال محصولاتی که درون کارتن بسته بندی شده اند، علاوه بر پالت چیدمان آنها درون کانتینرها نیز بسیار اهمیت دارد. طول این کانتینرها چیزی حدود ۲ متر و ۴۰ سانت است ولی بیشتر از ۲ متر و ۲۰ سانت درون آنها چیزی چیده نمی شود.

خواندنیها:

پس دقت داشته باشید کارتنی را که قرار است سفارش دهید برای بازار داخل است یا خارج و و قرار است درون کانتینر ها و پالت های چند در چند چیده شوند؟ این سوالی است میبایست قبل از مشخص گردد.

چگونه ابعاد کارتن و جعبه بسته بندی را مشخص کنیم؟

۱- اگر امکان ارسال نمونه کارتن و جعبه بسته بندی برای اندازه گیری ابعاد آن میسر نیست، یک نمونه از محصول یا کالا را به کارتن سازی مدنظر جهت تعیین جرم حجمی ارسال کنیم تا اقدامات لازم توسط طراح قالب ساز انجام شود.

۲- چنانچه محصول به صورت باز باشد و ابعاد مشخصی نداشته باشد مانند ادویه جات، انواع مواد پودری، قند و شکر، خشکبار و… از طریق گوناگونی می توان آن را اندازه گیری کرد.

مثال:

هر کیلو گرم از محصول یا هر مقداری که قرار است در یک پک بسته بندی قرار گیرد از نظر حجمی چه فضایی نیاز دارد؟

کافی است آن مقدار مشخص را در یک ظرف یا مشمبا با طول و عرض مشخص و یا اگر به صورت دایره ای باشد با قطر مشخص ریخته و مقدار ارتفاعی که در آن ظرف بالا می آید را اندازه گیری کنیم. سپس با محاسبه ی سطح مقطع و ضرب مقدار بدست آمده در ارتفاع بالا آمده محصول، میتوانید حجم یک واحد از محصول را مشخص کنید.

۳- اگر کالا به صورت یک جسم صُلب و یا یک قطعه قابل اندازه گیری باشد، کار بسیار ساده تر است. محصول بر روی سطحی گذاشته شده و با استفاده از خط کش خارجی ترین ابعاد(طول، عرض، ارتفاع) را اندازه گیری کرده و آن را ثبت می کنیم. این اندازه ها ابعاد داخلی کارتن یا جعبه را مشخص می کنند و البته بسته به نوع محصول مقداری فضای آزاد به اصطلاح باد خور نیز در نظر گرفته می شود.

جمع بندی

فاطر پک با توجه به بحث صادراتی بودن محصولات مختلف تجربه تولید انواع بسته بندی های صادراتی را دارد. به همین دلیل میتواند یکی از کارتن سازی هایی باشد که میتوانید به آن در تولید کارتن و جعبه های بسته بندی هایتان اعتماد کنید. همچنین میتوانید با واحد فروش این مجموعه حاصل کرده و در صورت هر گونه سوال مشاوره رایگان دریافت نمایید.

دکمه بازگشت به بالا