علمی و پزشکی

آنتی‌‌بادی‌های “سرکش” در بدن بیماران مبتلا به کرونا باعث لخته شدن خون می‌شود

محققان دریافتند که آنتی‌بادی‌های «شیطان» که در خون بیماران دارای پتانسیل عروق ویروس کرونا در گردش هستند، پتانسیل کاهش مقاومت سلول‌ها در برابر لخته شدن خون را دارند.

uofmhealth گفت: «محققان دانشگاه میشیگان و مؤسسه ملی قلب، ریه و خون نمونه‌های خون نزدیک به 250 بیمار بستری شده برای کووید 19 را مورد مطالعه قرار دادند. آنها “آنتی فسفولیپید” را کشف کردند که می تواند باعث ایجاد لخته خون در شریان ها و وریدهای بیماران مبتلا به اختلالات خودایمنی مانند لوپوس و سندرم آنتی فسفولیپید شود.

آنتی بادی ها معمولا به بدن در مبارزه با عفونت ها کمک می کنند. اتوآنتی بادی ها آنتی بادی هایی هستند که توسط سیستم ایمنی تولید می شوند و به اشتباه سیستم ها و اندام های بدن را هدف قرار می دهند و گاهی اوقات به آن آسیب می رسانند.

پیش از این در یک مطالعه در سال 2020، یک تیم تحقیقاتی دریافتند که اتوآنتی بادی ها در بیماران مبتلا به عفونت ویروس کرونا فعال باعث میزان قابل توجهی از لخته شدن در موش ها می شود.

در یک مطالعه جدید، دانشمندان یک علت احتمالی را کشف کرده اند. به نظر می رسد اتوآنتی بادی ها بر روی سلول های “اندوتلیال” که پوشش رگ های خونی را پوشانده اند فشار می آورند و باعث می شوند سلول ها توانایی خود را برای جلوگیری از تشکیل لخته های خونی از دست بدهند.

هوی شی، نویسنده ارشد و محقق روماتولوژی در دانشکده پزشکی میشیگان گفت: وقتی سلول‌های اندوتلیال فعال می‌شوند، باعث می‌شوند رگ‌های خونی سالم بچسبند، سلول‌های دیگر را به دیواره‌های سرخرگ جذب کرده و آنها را مستعد ترومبوز می‌کند. این می تواند بسیاری از اندام های ضروری بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

این یافته ها در مجله Arthritis & Rheumatology منتشر شد.

دکمه بازگشت به بالا