عمومیکسب و کار ایرانی

تفاوت شستشوی فرش در خانه و قالیشویی

اغلب ما فرش‌های خود را در فاصله زمانی شش ماهه یا یک ساله برای شستشو به موسسات قالیشویی می‌سپاریم. این کار از جهات زیادی دارای اهمیت است. بهداشت فضای خانه، تمیز شدن خانه، زیبایی ظاهری و از همه مهم‌تر حفظ سلامت و زیبایی فرش‌ها، مهم‌ترین دلایلی است که باید شستشوی منظم فرش‌ها را جدی گرفت. اما اگر حتی یک بار با موسسات تماس گرفته باشید؛ احتمالا با عناوین مختلفی در زمینه شستشوی فرش روبه‌رو شده‌اید.

در واقع اغلب موسسات قالیشویی کرج انواع مختلفی از شستشو را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. در این میان معمولا شستشوی معمولی یا ساده، ارزان‌ترین روش شستشو و اعلا شویی گران‌ترین روش شستشو محسوب می‌شود. اما اینکه در عمل چه تفاوت‌هایی میان این دو روش وجود دارد؛ مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند در تصمیم نهایی شما موثر باشد. به همین دلیل نیز در این نوشته می‌خواهیم ۴ تفاوت اساسی بین شستشوی معمولی و یا همان شستشوی ویژه را با جزئیات کامل برای شما شرح دهیم.

نوع مواد شوینده

اولین تفاوت اصلی میان شستشوی ساده با اعلا شویی به انتخاب مواد شوینده باز می‌گردد. در اغلب قالیشویی‌ها از پودرهای شستشو، مانند تاید، برای تمیز کردن فرش استفاده می‌کنند. در این شرایط فرقی نمی‌کند که فرش مدنظر چه ویژگی‌ها یا شرایطی داشته باشد؛ و همه آنها با پودر شوینده شسته می‌شوند.

این در حالی است که در اعلا شویی کارشناس شستشوی فرش پس از بررسی دقیق آن، تصمیم می‌گیرد که فرش شما را با چه ماده شوینده‌ای شستشو دهد. انتخاب ماده شوینده مناسب از چند جهت اهمیت بالایی دارد.

در درجه اول هماهنگی این ماده با جنس فرش کمک می‌کند تا فرش با کمترین استهلاک ممکن و با بیشترین کیفیت ممکن، شستشو داده شود. به عنوان مثال مواد شوینده مناسب برای یک فرش ماشینی در مقایسه با یک قالی تمام ابریشم قطعا متفاوت است.

در درجه دوم یک ماده شوینده مناسب باید بتواند عمیق‌ترین لکه‌ها را از بین ببرد. در این زمینه نیز هر ماده شوینده‌ای متناسب با جنسی خاص عمل کرده و در برخی از آنها قوی‌تر یا ضعیف‌تر ظاهر می‌شود.

در درجه سوم گاهی تنها یک ماده شوینده برای انجام شستشوی فرش کفایت نمی‌کند. در واقع آلودگی‌های موجود روی فرش، لکه‌های قدیمی و تازه و سایر موارد مشابه، همگی باعث می‌شود تا فرش شما برای به‌دست آوردن تمیزی و زیبایی کامل، نیازمند استفاده از چند ماده شوینده مختلف باشند.

نکته نهایی درباره ماده شوینده کیفیت و نوع آن است. در واقع در شستشوی معمولی، وجود دانه‌های زبر پودر تاید می‌تواند در بلندمدت به فرش آسیب بزند. در حالی که اغلب مواد شوینده باکیفیت و خارجی از جنس مایع بوده، کیفیت بالاتری داشته و موجب ثبات رنگ و حفظ سلامت فرش می‌شوند. اغلب این مواد با نام شامپو فرش شناخته می‌شوند؛ اما بهتر است آنها را با شامپوفرش‌های خانگی مناسب برای شستشوی فرش به شکل سطحی اشتباه نگیرید.

تعداد دفعات شستشو

دومین تفاوت مهم شستشوی معمولی با اعلا شویی به تعداد دفعات شستشوی فرش باز می‌گردد. در عمل برای تمیز شدن واقعی یک فرش باید حداقل دو مرتبه شستشو را برای آن در نظر بگیرید. در واقع حتی با استفاده از بهترین ماشین‌الات قالیشویی و بهترین مواد شوینده نیز، همیشه نمی‌توان همه آلودگی‌ها را در یک مرتبه شستشو از فرش زدود. این یک راز علمی است که نمونه مشابه آن را می‌توانید در برنامه‌های مختلف ماشین لباسشویی نیز بیابید. به‌طوری که اغلب آنها دارای شستشوی چند مرحله‌ای هستند.

بنابراین در اعلا شویی دو مرتبه امری بسیار متداول است. این روش کمک می‌کند تا فرش شما بیش از پیش تمیز شده و علاوه بر تمیزی ظاهری، در عمق آن نیز هیچ‌گونه آلودگی قابل مشاهده باقی نماند.

نکته مهم اینکه اولین مرحله شستشوی فرش در این روش، به‌جز در انتخاب مواد شوینده، تفاوت چندانی با روش معمولی ندارد. اما در مرحله دوم و بر اساس نتیجه حاصل شده از مرحله اول، کارشناس شستشو تصمیم می‌گیرد تا از چه نوع ماده شوینده با چه میزانی استفاده کرده تا بهترین نتیجه حاصل شده و آلودگی‌های باقی مانده نیز از فرش پاک شود.

روش خشک کردن

سومین تفاوت مهم بین شستشوی معمولی و اعلا شویی فرش، در روش خشک کردن فرش آن است. در واقع این تفاوت بیشتر بر اساس امکانات و ماشین‌آلات موجود در یک قالیشویی ایجاد می‌شود. در شستشوی معمولی، اغلب شرایط خشک کردن فرش نیز معمولی بوده و فرش در جریان هوا و به مرور خشک می‌شود. در مقابل در یک قالیشویی معتبر و حرفه‌ای برای خشک کردن فرش از ماشین‌آلات آب‌گیری و خشک‌کن استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها کمک می‌کنند تا فرش شما در زمان کوتاهی و تحت حرارت کنترل شده، کاملا خشک شوند. نکته مهم اینکه این روش اگرچه شباهت‌هایی به مبل شوییی دارد؛ اما نباید با آن اشتباه گرفته شود.

یکی دیگر از نکات خشک کردن فرش در روش اعلا شویی استفاده از اتوپرس برای اتو کردن فرش است. در این مرحله سطح فرش اتو شده و فرش از نظر ظاهری کیفیت بالا و زیبایی خود را بهتر نشان می‌دهد. همچنین استفاده از اتو پرس روشی برای برق انداختن بیشتر سطح فرش است. نکته مهم اینکه این روش معمولی برای فرش‌های دست‌باف ابریشمی کاربرد دارد. هرچند در فرش‌های ماشینی ابریشم گونه نیز اثر خوبی از خود برجای می‌گذارد.

جزئیات دیگر

در نهایت جزئیات دیگری نیز وجود دارد که توجه به آنها موجب تفاوت شستشوی معمولی و اعلا شویی شده است. به عنوان مثال در این روش سلامت فرش شما به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ تا اطمینان حاصل شود که شستشوی آن به روش انتخابی، مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

لکه‌بری، رنگ‌بری و سایر قدمات قالیشویی نیز در این روش ارائه می‌شود. به این معنا که فرش‌ها پیش و پس از شستشوی اول از نظر وجود لکه‌های احتمالی بررسی شده و بر اساس نوع لکه، مواد شوینده و روش مناسب برای حذف لکه‌ها انتخاب می‌شود.

هرچند فرش به مانند اجاق گاز منزل و یا کاشی ها و کف آشپزخانه نیست که به نظافت دائمی و همیشگی نیاز داشته باشد، اما دقت شود که حتی اگر هر روز نیز آنها را جارو بزنیم باید هر 18 ماه یک بار فرش ها را با مواد مناسب شسته و به این طریق به مر فرش های خود بیافزاییم.

همانطور که می دانید با شستن فرش ها هم به عمر فرش ها اضافه می شود و هم اینکه با کم کردن آلودگی ها احتمالی باعث پیشگیری از بیماری هایی از قبیل آلرژی می گردد.

لازم است فرش‌ها خوب و حرفه‌ای شسته شوند. هر چند بسیاری از افراد برای صرفه جویی در هزینه‌های خود فرش‌ها را تمیز می‌کنند ولی با وجود ارزان بودن این روش اصلا کارامد و خوب نیست و وقت بسیار و زحمت فراوانی می‌طلبد. حتی بسته به روش شستشو ممکن است افراد ناشی فرش را خراب کنند که این موضوع هزینه زیادی را به شما تحمیل خواهد کرد.

در صورتی که تصمیم دارید خودتان فرش ها را شسته و از توانایی خود برای نظافت استفاده کنید حتما موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

  • از شامپو فرش های استاندارد استفاده نمایید.
  • بیش از حد مواد شوینده به فرشها نزنید
  • نگذارید فرش ها زیاد خیس بوخورند.
  • مواظب باشید لوازم دیگر منزل رو روی فرش های خیس قرار ندهید.

در صورتی که فرش ها را کمتر از حد نیاز برای همان مقدار مناسب برای شامپو فرش خیس نکنیم و یا اینکه با وجود اینکه آنها را به خوبی خیسانده ایم ولی باز هم مقدار بیشتری از مواد شوینده را برای آنها استفاده کنیم به احتمال خیلی زیاد در زمان آبکشی آن با مشکل مواجه شده و مواد شوینده به خوبی از بافت های فرش خارج نمی شوند و این موضوع به بافت فرش آسیب خاوهد زد.

علت باد کردن فرش ها بعد از شستشو

دقت کنیم که زمانی که فرش بیش از حد خیس می خورد موارد زیادی برای آن ممکن است بوجود بیاید که پاک شدن رنگ ها و حتی پارگی ممکن است از این قبیل باشند. وقتی پشت فرش خشک شود ولی هنوز روی آن خشک نشده است این نشانه ی این است که بیش از حد آنرا خیسانده ایم و این باعث تاب افتادن در فرش یا زاد کردن فرش می شود.

اما یکی از مواردی که در بسیاری از موارد شستشوی فرش در منزل مشاهده شده است این است که وسایل بسیار سنگین و یا از جنس چوب و فلز را بر روی فرش های مرطوب و کامل خشک نشده قرار داده اند و این باعث شده است که رطوبت فرش به اجناس منقل شده و آنها نیز رنگ خود را به فرش ها بدهند. هموارخه مراقب این موضوع باشید.

شستن فرش در خانه هم‌چین مشکلات دیگری نیز به همراه دارد زیرا حین شستن فرش، اغلب تمامی وسایل را از اتاق خارج نمی‌کنند و غالبا از فوم و فویل برای پیچاندن وسایل استفاده نمی‌کنند که با فرش تماس نداشته باشند.

حرفه ای قالی بشویید!!!

مکش خشک نوعی از روش های قالیشویی است که در آن فرش به نحو کنترل شده خیس می خورد و دقیقا به اندازه ای که نیاز است که بافت فرش آسیب نبیند به آن آبدهی انجام می شود. دقت شود که این عملیات با استفاده از دستگاه های بزرگ و در کارخانه های پیشرفته انجام می شود.

اگر چه در این روش از همان مواد شیمیایی خانگی استفاده می‌شود، ولی در روش مکش خشک مقدار و چگونگی استفاده از مواد شوینده متفاوت است. یک ماشین با دو برس بزرگ و چرخشی مواد شوینده را بر سطح فرش پخش می‌کند. دستگاه با فراهم کردن مقدار کافی از آب لکه‌ها را از بین می‌برد و سپس مایع و آلودگی را مجددا می‌مکد که باعث خشک شدن فرش می‌شود و بدین صورت، فرش برای استفاده و جارو کشیدن آماده می‌شود.

پاشش مواد و شوینده های کربنه دار در برخی از کارخانه ها انجام میشود. جذب آب کمتر یکی از آثار این کار است که باعث می شود که شوینده ها کمترین اثر را بر روی بافت فرش و بیشترین اثر را بر روی لکه ها و کثیفی ها موجود بر روی سطح فرش بگذارد و دیگر نگران از بین رفتن بافت فرش نباشیم.

برخی از قالیشویی‌های حرفه‌ای محلول‌های تمیز کننده کربن‌دار بر فرش می‌پاشند. این روند کربنه کردن باعث می‌شود که شوینده‌ها با کمترین مقدار آب جذب بافت فرش شوند. محلول حاوی هیچ گونه روغن و یا مواد پاک کننده قوی که اثرات منفی بر فرش به‌جای بگذارد نمی‌باشد. لکه‌هایی که با محلول از بین نرفته‌اند با ماشین به راحتی شسته می‌شوند.

در مقایسه با سیستم شستشوی آبی، این روش فرش را عمیق‌تر تمیز نمی‌کند ولی در روش مکش خشک بافت و عمق فرش به خوبی تمیز می‌شوند. خوبی این روش این است که بقایای مواد شوینده در فرش باقی نمی‌ماند و فرش بیش از حد خیس نمی‌شود و  خیلی سریع و در عرض یک ساعت خشک می‌شود.

از سوی دیگر مراکز قالیشویی حرفه‌ای از همان روش‌های شستشو در خانه استفاده می‌کنند  ولی با دو تفاوت عمده. ابتدا این‌که در مراکز قالیشویی، شستن فرش را همیشه و هرروز انجام می‌دهند و این تجربه به آن‌ها کمک می‌کند که بهترین روش شستشو و نظافت را برای هر نوع فرش تشخیص دهند و فرش آسیب به آن وارد شود.

ثانیا اینکه در صورتی که از شوینده های قوی استفاده کنیم مطمعنا از سرعت و عمق شستشوی بهتری برخوردار خواهیم بود، اما استفاده از این نوع شوینده ها نیاز به تخصص کافی دارد چرا که ممکن است به بافت های فرش آسیب برساند، بنابراین این امور بهتراست در کارخانه های قالیشویی متخصص و یبزرگ انجام گردد تا از ضررهای احتمالی پیشگیری شود.

به‌عنوان مثال برای شستن یک فرش سنگین و پر تراکم  یک قالیشوی حرفه‌ای ابتدا فرش را با شامپو فرش قوی می‌شوید و سپس با آب گرم آن را آبکشی می‌کند. دستگاه‌هایی نیز وجود دارند که این روند را همزمان انجام می‌دهند. اغلب مکنده‌ای که بر سیستم مکش آب گرم نصب شده است به حدی قوی و بزرگ است که بر روی ماشین حمل می‌شود.

قالیشویی‌های حرفه‌ای دو مزیت دیگر نیز دارند . اول این‌که آن‌ها به جابه‌جایی وسایل سنگین عادت دارند و دوم این‌که معمولا می‌دانند که چگونه راه حلی برای مشکلات خاصی مثل لکه‌های فرش پیدا کنند.

دکمه بازگشت به بالا