استان ها

“داز” درختچه‌ای کاربردی در تولید صنایع دستی سیستان و بلوچستان

مجله تفریحی زیباروز/سیستان و بلوچستان رئیس اداره میراث فرهنگی نیکشهر گفت: نخل پاکوتاه، “درخت داز” گونه‌ای کاربردی در تولید صنایع دستی سیستان وبلوچستان بشمار می رود.

علی پور در گفت وگو با مجله تفریحی زیباروز، افزود: درختچه داز به عنوان اقتصادی‌ترین گونه گیاهی در شهرستان نیکشهر است که نقش زیادی در زندگی روزمره مردم محلی وتوسعه صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان، دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی نیکشهر در ادامه گفت: داز یا نخل پاکوتاه از درختان بومی ایران و جنوب غربی آسیاست که در ارتفاع ۴۵۰ تا ۱۲۵۰ متر از سطح دریا در آبراهه‌های مناطق کوهستانی جنوب استان سیستان و بلوچستان می‌روید.

وی بیان کرد: داز نقش بسیار مهمی در زندگی مردم بلوچ، به خصوص روستاییان و عشایر دارد و از برگ آن برای تهیه پوشاک، مسکن و صنایع حصیری استفاده می‌شود و میوه آن نیز استفاده خوراکی دارد.

وی افزود: اکثر عشایر شهرستان نیکشهر با استفاده از برگ درخچه داز برای خود مسکن می‌سازند و با استفاده از هنر خود انواع صنایع دستی و حصیری را تولید وبه فروش می‌رسانند.

ملک زهی رییس اداره منابع طبیعی نیکشهر نیز در گفت وگو با مجله تفریحی زیباروز گفت: این گیاه یکی از انواع نخل‌های مقاوم به سرما است که می‌تواند دمایی تا کمتر از منفی ۱۲ درجه سانتیگراد را تحمل کند، وبرای رشد بهتر تابستان‌های بسیار گرم را ترجیح می‌دهد.

وی افزود: زمان گل دهی این گونه‌ی گیاهی، اسفند و فروردین ماه است فصل برداشت میوه‌ها از شهریور تا آبان ماه هر سال است میوه این درخت ظاهری شبیه میوه درخت کنار وحشی دارد که به اسم ˈکونلˈ معروف و بسیار شیرین است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا