استان ها

دو دانشگاه استان سمنان در بین برترین های ایرانی رتبه‌بندی نیچر ایندکس

مجله تفریحی زیباروز/سمنان با اعلام نظام رتبه‌بندی نیچر ایندکس و اعلام رسمی نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر دنیا دو دانشگاه دامغان و صنعتی شاهرود در رتبه های ۹ و ۱۲ برترین ایرانی های این رتبه بندی معتبر جهانی قرار دارند.

نظام رتبه‌بندی نیچر ایندکس ( Nature Index) نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر دنیا در بازه زمانی اول دسامیر ۲۰۲۱ تا ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲ میلادی خود را منتشر کرد که دو دانشگاه از استان سمنان نیز در بین ۱۲ دانشگاه برتر ایرانی این رتبه بندی قرار دارند.

به نقل از نظام رتبه‌بندی نیچر ایندکس (Nature Index) در رتبه‌بندی امسال این نظام در بین دانشگاه های ایران دانشگاه دامغان حائز رتبه ۹ و دانشگاه صنعتی شاهرود جایگاه ۱۲ را در  دانشگاه های برتر ایران به دست آورد.

ایران در مجموع با ۲۵۱ مقاله و سهم مقاله ۱۱۱.۶۲ در رتبه ۳۰ جهان قرار گرفته است.
همچنین دانشگاه دامغان با سهم مقاله ۳.۳۱۰ در رتبه نهم و صنعتی شاهرود نیز با سهم مقاله ۲.۲۵۰ در رتبه ۱۲، دانشگاه های ایرانی این رتبه بندی معتبر بین المللی قرار گرفته اند.

در نسخه تازه منتشر شده رتبه بندی نیچر ایندکس که تاریخ اول دسامبر ۲۰۲۱ تا ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲ را در بر می گیرد، کشور ایران در میان کشورهای جهان حائز رتبه ۳۰ شده است.  

بر اساس ۴ حوزه موضوعی کلی فیزیک، شیمی، زمین و علوم محیطی و علوم زیستی بهترین رتبه جمهوری اسلا می ایران در حوزه موضوعی فیزیک با رتبه جهانی ۲۷ بوده است. همچنین عملکرد ایران در ۴ حوزه موضوعی بر اساس تعداد و سهم مقالات نیز نشان داده شده است.

در این رتبه بندی ۹۵ سازمان ایرانی حضور دارند که ۷۸ سازمان ماهیت دانشگاهی دارند. در بین کلیه سازمان ها دانشگاه شیراز با کسب رتبه ۹۲۱ جهانی در بین سازمان ها و نیز کسب رتبه ۷۵۴ جهانی در بین دانشگاهها، رتبه اول کشور را در هر دو  بخش به دست آورده است.

نیچر ایندکس یک پایگاه اطلاعاتی متشکل از وابستگی سازمانی نویسندگانی است که در ۸۲ نشریه برترعلوم طبیعی مقاله چاپ کرده اند. نیچر ایندکس تعداد مطلق و تعداد سهم کسری از انتشار مقاله در سطح سازمانی و ملی را ارائه می دهد و به این ترتیب، شاخصی از خروجی و همکاری پژوهشی با کیفیت در سطح جهانی است. نیچر ایندکس به صورت ماهانه روزآمد شده و اطلاعاات یک دوره ۱۲ ماهه را بر روی وبگاه خود نمایش می دهد.
به گزارش مجله تفریحی زیباروز- دانشگاه های شیراز، پژوهشگاه سلول های بنیادین، دانشگاه تهران سه دانشگاه برتر ایران در این رتبه بندی بین المللی هستند و دو دانشگاه استان سمنان نیز در بین ۱۲ دانشگاه برتر ایرانی این لیست قرار دارند.
دو دانشگاه استان سمنان در بین برترین های ایرانی رتبه‌بندی نیچر ایندکس
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا