علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

قهوه باعث پوسیدگی دندان میشود

بیشتر ما می دانیم که قند برای دندان ها بد است زیرا باکتری هایی که باعث پوسیدگی دندان ها می شود را تغذیه می کند. اما کمتر کسی می داند که به همان اندازه اسید نیز به دندان ها صدمه دیده است. تاثیر قهوه بر دندان را با هم بخوانیم.

قرار گرفتن در معرض مکرر مقادیر زیاد اسید باعث فرسایش دندان ها می شود. قهوه دارای اسید است. بر خلاف پوسیدگی دندان، فرسایش دندان یک بیماری نیست و ناشی از باکتری ها نیست. فرسایش دندان هنگامی رخ می دهد که اسید بافت های سخت دندان را حل کند.

در مراحل اولیه خود، لایه های سطحی مینای دندان را جدا می کند. در مراحل پیشرفته، می تواند عاج نرم تر را که زیر آن مینای دندان قرار دارد، یا حتی خمیر مرکزی دندان را در معرض دید خود قرار دهد.

از جمله شاخص هایی که دندان شما به طور جدی از بین می رود، چسبندگی روی سطح، از بین رفت صافی لبه های دندان و لب پر شدن دندان، مات شدن و صافی از سطح بالای دندان است که در بعضی موارد می تواند پر کننده ها را در معرض دید قرار دهد.

قهوه فوری موکا برای لاغری نیز مانند سایر انواع قهوه گانودرما دارای خواص بسیاری می باشد. برای مثال این نوع از قهوه برای کاهش دیابت و درمان بیماری های پوستی بسیار مفید است. همچنین قارچ گانودرما در این نوع از قهوه وجود دارد که بسیار در کاهش وزن و چربی سوزی می تواند موثر باشد.

تاثیر اسید بر  دندان 

میزان اسید بالاتر از حد معمول در دهان به دلایل پزشکی و شیوه زندگی ممکن است رخ دهد. اما شایعترین علت فرسایش دندان، قرار گرفتن مکرر در معرض اسیدها در غذاها و نوشیدنی هایی است که ما مصرف می کنیم.

نوشیدنی هایی با سطح pH زیر 5.5 نسبتاً اسیدی هستند. این شامل نوشیدنی های غیر الکلی، نوشیدنی های ورزشی، نوشیدنی های انرژی زا، آب میوه ها و غیره است.

بیشتر بدانیم: مقیاس pH اسیدیته: دو، که بسیار اسیدی است.pH هفت که خنثی است و 13  که بسیار قلیایی است.

اما این فقط به سطح pH مربوط نمی شود. این ترکیب مواد شیمیایی موجود در یک نوشیدنی است که تعیین می کند آسیب آن برای دندان ها است یا خیر. بعضی از مواد شیمیایی شلات دهنده هستند، به این معنی که مواد شیمیایی دیگری را چسبیده یا به دام می اندازند و با ترکیب کلسیم و از بین بردن موثر آن از دندان باعث فرسایش دندان ها می شوند.

تعداد دفعات و مدت زمانی که دندان ها در معرض اسیدها قرار دارند، باعث می شود مقدار سالم بزاق به رقیق شدن و خنثی کردن اسید کمک کند. بنابراین برخی از نوشیدنی های متداول که ممکن است موجب فرسایش دندان شما باشد کدام هستند؟

تاثیر قهوه بر بی حسی دندان |تاثیر قهوه بر عفونت

نوشیدنی های بدون الکل

نوشیدنی های بدون الکل ازpH پایین برخوردار هستند، در بعضی موارد کمتر از2.4 است. آنها ممکن است حاوی مقادیر نسبتاً بالایی از یک یا بیشتر از این اسیدهای غذایی باشند: اسید فسفریک (ماده تشکیل دهنده 338) ، سیترات سدیم (331) ، اسید سیتریک (330) و ترشات (336).

عمدتاً در کولا ها، مرکبات یا در نوشیدنی های دارای عطر لیمو و آهک ظاهر می شود. همه این ترکیبات، شلاتورهای کلسیم هستند. شلاتور کلیسیم یعنی موادی که با حضور کلیسم مانع جذب آهن در بدن می شوند.

نوشیدنی های بدون قند به عنوان نسخه های صفر یا رژیم های غذایی به عنوان گزینه های سالم تری تبلیغ می شوند. اما اگرچه شکر در لیست مواد تشکیل دهنده آنها قرار نگرفته است ولی مواد افزودنی اسیدی آنها می توانند مضر هستند.

تحقیقات نشان می دهد نوشابه های بدون قند و قندی باعث سطح قابل توجه فرسایش دندان ها می شوند.

تاثیر قهوه و سایر نوشیدنی های حاوی کافئین بر دندان

کافئین با کاهش تولید بزاق، احتمال فرسایش دندان را افزایش می دهد. در صورت مصرف قهوه، چای، کولا یا شکلات، با نوشیدن مقدار زیادی آب در همان زمان یا پس از آن، حتماً دهان را هیدراته کنید. تاثیر قهوه بر دندان ها به دلیل کافئین آن می باشد.

نوشیدنی های ورزشی

دندانپزشکان و محققان دندانپزشکی به طور فزاینده نگران پیوند بالقوه بین نوشیدنی های ورزشی و فرسایش دندان ها هستند، زیرا تحقیقات نشان می دهد حد آن بالاتر از میانگین فرسایش دندان در بین ورزشکاران است.

این احتمالاً نتیجه خوردن نوشیدنی های ورزشی اسیدی در زمانی است که تأثیر آنها با کاهش سطح بزاق پایین تشدید می شود زیرا در حین و بعد از ورزش سطح بزاق دهان کم می شود.

تحقیقات انجام شده در مورد هشت نوشیدنی ورزشی تجاری که تأثیر آن بر روی مینای دندان آزمایش شده است، نشان داده اند که همه آنها باعث از بین رفتن و نرم شدن سطح دندان می شوند. دو نوشیدنی که این اثر را نداشتند ، pH بالاتر به همراه میزان کلسیم بالاتر داشتند.

درمان و پیشگیری

پس اگر نگران از دست دادن دندان هایتان به دلیل سابقه نوشیدن همه موارد گفته شده هستید، چه کاری می توانید انجام دهید؟

فرسایش زودرس توسط یک دندانپزشک با یک منبع زیستی در دسترس (قادر به جذب آن توسط دندانها) شامل فلوراید که منبع کلسیم فسفات است قابل پیشگیری و درمان است. در موارد پیشرفته تر، سطح دندان از دست رفته ممکن است به پر شدن یا تاج نیاز داشته باشد.

فرسایش دندان خطر پوسیدگی دندان را افزایش می دهد، بنابراین مهم است که مدیریت هر چه سریعتر فرسایش را داشته باشید. بهتر است تعدادی روش برای کاهش و خنثی کردن تأثیر قهوه بر دندان ها استفاده کنید.

آب زیادی بنوشید، به خصوص بین وعده های غذایی.

پس از خوردن نوشیدنی های اسیدی مثل قهوه یا قندی، دندان های خود را مستقیماً مسواک نزنید زیرا این باعث می شود تاثیر قهوه بر دندان کم شود و  لایه نرم شده دندان از بین برود. در عوض، دهان خود را با آب بشویید و یک ساعت قبل از مسواک زدن نوشیدنی نخورید.

امروزه قهوه گانودرما به دلیل خواص شگفت انگیزی که دارد سر زبان ها افتاده است و بسیاری از مردم برای خريد قهوه گانودرما روزانه در گوگل و اینستاگرام جستجو های زیادی را انجام میدهند

آدامس بدون قند (به ویژه آدامسی که فسفات کلسیم موجود در بدن را دارد) بجوید زیرا این امر باعث تحریک جریان بزاق و شستشوی اسیدها می شود.

در آخر، نوشابه های بدون قند برای دندان های شما مفید هستند. لیست مواد تشکیل دهنده و اسیدهای غذایی را بررسی کنید تا مطمئن شوید که نوشیدنی شما فرسایش دهنده دندان است یا خیر.

اگر فکر می کنید در معرض فرسایش دندان هستید، در مورد یک روش درمانی مجدد با دندانپزشک خود صحبت کنید. از مواد مغذی حاوی فلوراید و کلسیم فسفات مانند لبنیات، میوه و سبزیجات تازه و چای سبز برای کمک به ترمیم کلسیم و جلوگیری از پوسیدگی دندان هستند.

وقتی نوبت به شروع روز می‌رسد، مانند بسیاری از افراد، ممکن است با یک فنجان قهوه روز خود را شروع کنید. تا به حال به این فکر کرده اید که با دندان‌های شما چه می‌کند؟ دوستداران قهوه توجه داشته باشند: روتین صبحگاهی شما می‌تواند بر سلامت دندان شما تأثیر بگذارد.

هر چیزی که بتواند لباس‌های شما را لکه دار کند، می‌تواند دندان‌های شما را نیز لکه دار کند. این قانون در مورد قهوه نیز صادق است. قهوه حاوی موادی به نام تانن است که نوعی پلی فنول است که در آب تجزیه می‌شود. تانن همچنین در نوشیدنی مانند چای وجود دارد.

تانن‌ها باعث چسبیدن ترکیبات رنگی به دندان شما می‌شوند. هنگامی که این ترکیبات می‌چسبند، می‌توانند رنگ زرد ناخواسته ای را ایجاد کنند. فقط یک فنجان قهوه در روز برای ایجاد لکه دندان لازم است.

در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس قصد داریم تا با تاثیر قهوه بر رنگ دندان و راه‌های پیشگیری و درمان آن صحبت کنیم.

راه‌های پیشگیری از تیرگی دندان با مصرف قهوه

مصرف زیاد قهوه می‌تواند دهان ما را اسیدی کرده و باعث بوی بد دهان شود. برای کاهش اثرات مضر کافئین می‌توان مراحل زیر را انجام دهید:

  • استفاده از خمیر دندان سفید کننده
  • نوشیدن قهوه با نی برای کاهش تماس مستقیم با دندان
  • رعایت درست بهداشت دهان و دندان (مسواک زدن مداوم و کشیدن نخ دندان)
  • شستن دهان بلافاصله پس از نوشیدن قهوه
  • خوردن یک لقمه نان و پنیر بعد از نوشیدن قهوه نیز می‌تواند اثرات کافئین بر دندان‌ها را کاهش دهد.
  •  قطع مصرف قند و شیر در قهوه نیز می‌تواند به کاهش اثرات کافئین روی دندان کمک کند.

یک فنجان قهوه در صبح زود راهی عالی برای شروع روزمان است و دلیلی وجود ندارد که اگر سلامت دهان و دندان خوبی دارید، از قهوه اجتناب کنید. اما اگر دندان شما دچار پوسیدگی یا از دست دادن مینای دندان است، قطع مصرف قهوه ممکن است وضعیت را بهتر کند. اما برای افرادی که معتاد به قهوه هستند، ممکن است بسیار دشوار باشد.

راه حل این است که قهوه را همزمان با اقدامات پیشگیرانه مصرف کنید. شستشوی دهان بلافاصله پس از مصرف غذا و نوشیدنی می‌تواند به کاهش آسیب کمک کند. چندین بار مسواک زدن می‌تواند به پاک کردن تمام ذرات غذا و نوشیدنی از دهان شما کمک کننده باشد. نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که قهوه ماهیتی بسیار اسیدی دارد. نوشیدنی‌ها و مواد غذایی با محتوای اسیدی بالا می‌توانند از باکتری‌ها و پلاک‌ها استقبال کنند و باعث ایجاد حفره شوند. مصرف قهوه مشکلی ندارد اما باید با احتیاط انجام شود تا بتوانیم آن را در طول زندگی به خوبی مصرف نماییم.

چه مقدار کافئین برای سلامت بدن و دندان‌ها مناسب است؟

کافئین در مقادیر متوسط برای مصرف بی خطر در نظر گرفته می‌شود. اما مصرف مقادیر زیاد نوشیدنی‌ها و غذاهای حاوی کافئین می‌تواند به دندان‌های شما آسیب برساند. مقدار کافئینی که مصرف می‌کنید می‌تواند به طور مستقیم بر سلامت و ظاهر دندان‌های شما تأثیر بگذارد. دانستن این موضوع می‌تواند به شما کمک کند مصرف کافئین و میزان مصرف روزانه خود را محدود کنید. مصرف قهوه چند فنجان در فواصل زمانی کل روز بسیار زیاد در نظر گرفته می‌شود و باید به هر قیمتی از آن را ترک کنید.

قهوه بر چه قسمت‌هایی از دندان‌ها تاثیر می‌گذارد؟ 

قسمت قابل مشاهده دندان‌ها تاج دندان است که اگر در معرض مواد اسیدی قرار بگیرد می‌تواند به دندان آسیب برسانند. در ادامه برخی از این آسیب‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

تیره کردن رنگ دندان

نوشیدنی‌های حاوی کافئین لکه‌های چسبناکی را روی دندان‌های ما باقی می‌گذارند که به سختی از بین می‌روند و دندان‌های ما را کثیف می‌کنند. کاهش مقدار کافئین مطمئناً می‌تواند به جلوگیری از لکه شدن بیشتر دندان‌ها کمک کند. اما معمولا کاهش میزان مصرف قهوه یک گزینه آسان و همیشگی نیست. برای افرادی که به قهوه معتاد هستند، کاهش کامل قهوه می‌تواند بر سلامت و کار آنها تأثیر بگذارد. برای آنها مصرف جایگزین‌هایی مانند مکمل‌های کافئین و غیره می‌تواند کمک کننده باشد.

آسیب به مینای دندان

مینای دندان ماده سختی است که به محکم و سالم نگه داشتن دندان‌ها کمک می‌کند. با مصرف شیرینی‌ها و نوشیدنی‌ها، دندان‌های شما در معرض محتویات اسیدی قرار می‌گیرند و بیشتر و بیشتر در برابر پوسیدگی و بیماری آسیب پذیر می‌شوند. نوشیدنی‌های کافئین دار مانند قهوه همیشه سرشار از قند و اسید هستند.

تاثیر قهوه بر دندان‌ها 

مانند هر نوشیدنی به جز آب، قهوه می‌تواند رشد باکتری در دهان را افزایش دهد. باکتری‌ها منجر به فرسایش دندان و مینای دندان شده که این باعث نازک و شکننده شدن دندان‌های شما می‌شود. همچنین قهوه می‌تواند باعث بوی بد دهان شود، زیرا به زبان می‌چسبد. برای جلوگیری از این مشکلات، قبل از نوشیدن قهوه غذا بخورید و پس از اتمام نوشیدن از مسواک زبان استفاده کنید.

شکلات داغ گانودرما براي چاقی به خاطر داشتن ترکیبات موثری مثل آداپتوژن می‌تواند استرس دستگاه گوارش را کاهش دهد. مصرف این نوشیدنی در طول روز باعث بهبود افزایش اشتها می‌شود. با افزایش میل به غذا، شما می‌توانید مقدار غذای بیشتری به بدن خود برسانید و کالری بیشتری در طول روز دریافت کنید

چگونه می‌توانید بدون ترک قهوه از تغییر رنگ دندان جلوگیری کنید؟

  • اگر عاشق قهوه هستید وحشت نکنید. دندانپزشکان می‌توانند لکه‌های قهوه را با کمک ابزار حرفه ای و با کمک جرمگیری از بین ببرند. به همین دلیل باید مراجعات منظمی به دندانپزشکی داشته باشید.
  • همچنین می‌توانید تمیز کردن و سفیدی حرفه ای در مطب را با درمان‌های خانگی تکمیل کنید. به عنوان مثال، مسواک زدن دندان‌های خود با جوش شیرین دو بار در ماه می‌تواند دندان‌ها را سفیدتر کند.
  • با استفاده از خمیردندان‌های سفید کننده و نوارهای سفید کننده به طور منظم لکه‌های قهوه را کاهش دهید.
  • در کنار استفاده از خمیر دندان سفید کننده، با دندانپزشک خود در مورد وسایل سفید کننده خانگی صحبت کنید.
  • می توانید مسواک برقی را جایگزین مسواک دستی کنید. زیرا قدرت تمیز کنندگی بیشتری را فراهم می‌کند.
  • مطمئن شوید که حداقل دو بار در روز به مدت دو دقیقه مسواک می‌زنید.
  • اگر ترک نوشیدنی صبحگاهی مورد علاقه اتان ممکن نیست، با کاهش دادن و نوشیدن کمتر قهوه از ایجاد لکه جلوگیری کنید. می‌توانید صبح‌ها یک فنجان قهوه و در اواخر روز چای سبز مصرف کنید.
  • از خوردن خامه و شکر خودداری کنید، زیرا اینها فقط رشد باکتری‌های تغییر رنگ را تسریع می‌کنند.
  • قهوه خود را به جای جرعه جرعه‌های کوچک یکباره بنوشید تا از تجمع باکتری جلوگیری شود. علاوه بر این، پس از اتمام قهوه، یک لیوان آب بنوشید تا دهان و دندان‌ها شسته شوند.
  • اگر قهوه سرد را ترجیح می‌دهید، بهتر است با نی بنوشید تا خطر ایجاد لکه کاهش یابد.
  • به یاد داشته باشید، قهوه اسیدی است. مسواک زدن بلافاصله پس از خوردن یا نوشیدن هر چیز اسیدی مینای دندان را ضعیف و ایجاد لکه می‌کند.
  • خوردن برخی غذاها نیز ممکن است به درمان لکه‌ها کمک کند. میوه‌ها و سبزیجات خام مانند توت فرنگی و لیمو حاوی الیاف طبیعی هستند که با از بین بردن باکتری‌ها دندان‌ها را تمیز می‌کنند.
  • در نهایت، حدود ۳۰ دقیقه پس از نوشیدن قهوه و فقط پس از شستشوی دهان با آب، دندان‌های خود را مسواک بزنید.

غذاها و نوشیدنی‌هایی که دندان‌ها را لکه دار می‌کنند!

البته قهوه تنها عامل ایجاد لکه دندان نیست. برای حفظ لبخند سفید، مراقب سایر غذاها و نوشیدنی‌هایی باشید که می‌توانند رنگ زردی از خود به جای بگذارند. این خوراکی‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • شراب قرمز
  • انواع توت‌ها، زغال اخته، شاه توت، گیلاس
  • سس گوجه فرنگی
  • کولا
  • چای سیاه
  • بستنی
  • آبنبات
  • نوشیدنی‌های ورزشی

چگونه از قهوه لذت ببرید و از ایجاد لکه جلوگیری کنید؟ 

به زبان ساده، در حد اعتدال بنوشید. دندانپزشکان بیش از دو فنجان در روز توصیه نمی کنند. علاوه بر این، از مسواک زدن منظم و مراجعه دو بار در سال به مطب دندانپزشکی غافل نشوید. با این کار هنوز هم می‌توانید قهوه بنوشید و لبخندی سفید و سالم داشته باشید.

جمع بندی

در حالی که کافئین برای ما مضر نیست، مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند به دندان‌ها آسیب برساند. عمدتاً چای، قهوه و نوشابه از عناصر اصلی آسیب به دندان‌های ما هستند. اما اگر به اندازه کافی مراقب باشیم، به دندان‌های ما آسیب نمی رسانند و در مقابل در بسیاری از موارد مفید هم واقع می‌شوند.

یک فرد بالغ در مجموع ۳۲ دندان دارد. تاج هر دندان در دهان قابل مشاهده است. ریشه هر دندان در داخل فک قرار دارد. دندان انسان به گونه ای عمل می‌کند که به طور داوطلبانه مواد غذایی را با بریدن و خرد کردن آنها تجزیه می‌کند تا قابل هضم شود. به همین دلیل باید مراقب دندان‌ها باشیم تا سلامت عمومی بدن نیز رعایت شود.

برای چکاپ‌های سالانه می‌توانید با شماره‌های کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید. متخصصان با تجربه ما بهترین خدمات را به شما ارائه می‌دهند.

سوالات متداول

چرا قهوه دندان‌های  را لکه دار می‌کند؟ 

در حالی که مینای دندان سخت ترین ماده در بدن انسان است، اما منافذ ریز دارد. هنگامی که قهوه می‌نوشید، تانن‌های موجود در قهوه به آن منافذ نفوذ می‌کند و لکه‌های عمیقی را ایجاد می‌کند. از آنجایی که قهوه اسیدی است، می‌تواند مینای دندان را نیز به مرور زمان از بین ببرد و منجر به لکه‌های بیشتری شود.

آیا قهوه بر بلیچینگ دندان‌ها تأثیر می‌گذارد؟

دندانپزشکان به بیماران توصیه می‌کنند که مصرف قهوه و چای را کاهش دهند و از استعمال دخانیات یا هر عادت دیگری که ممکن است باعث لکه شدن دندان‌ها شود، به ویژه پس از درمان بلیچینگ خودداری کنند. زیرا برخی مطالعات گزارش داده اند که مواد سفید کننده می‌توانند بافت و مورفولوژی مینای دندان را تغییر دهند.

آیا قهوه دندان‌ها را تیره می‌کند؟

با گذشت زمان، مصرف منظم قهوه دندان‌ها را لکه دار می‌کند. به همین دلیل است که قهوه خورها اغلب متوجه تغییر رنگ و زرد شدن دندان می‌شوند. تانن‌ها همچنین در سایر نوشیدنی‌های لکه دار مانند چای سیاه یافت می‌شوند. در واقع، بسیاری از چای‌ها تقریبا دو برابر قهوه تانن دارند.

چه مقدار قهوه دندان‌های شما را زرد می‌کند؟

فقط یک فنجان قهوه در روز برای ایجاد لکه دندان لازم است. تانن‌ها باعث چسبیدن ترکیبات رنگی به دندان شما می‌شوند. هنگامی که این ترکیبات می‌چسبند، می‌توانند رنگ زرد ناخواسته ای را پشت سر بگذارند.

چه چیزی باعث تیره شدن دندان‌ها با بالا رفتن سن می‌شود؟

معمولاً تیره شدن دندان به عنوان یک اثر طبیعی پیری رخ می‌دهد. با افزایش سن، بافت سخت بیرونی پوشاننده دندان‌ها، به نام مینا، فرسوده شده و عاج تیره‌تر زیر آن را نمایان می‌کند. این می‌تواند باعث شقهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در سرتاسر جهان است. بسیاری از ما نمی توانیم بدون نوشیدن قهوه روزمان را شروع کنیم. بعضی دیگر نیز هستند که شاید عادت به نوشیدن قهوه اول صبح نداشته باشند، اما علاقه زیادی به قهوه و محصولات مرتبط با آن دارند و حداقل روزی یکی دو فنجان می نوشند. از طرفی همه ما می دانیم که قهوه فواید زیادی برای بدن دارد، از جمله افزایش انرژی جسمی و روحی، از بین بردن خواب آلودگی و… اما آیا تاکنون به مضرات آن فکر کرده اید؟ ولی آیا تاثیر قهوه بر روی دندان ها منفی است؟

نوشیدن زیاد قهوه باعث لکه دار شدن دندان ها می شود. این نوشیدنی شامل ماده ای به نام تانن است که نوعی پلی فنول می باشد که در آب تجزیه می شود.

تانن در نوشیدنی های دیگر مانند چای نیز یافت می شود. تانن ترکیباتی رنگی ایجاد می کند که به دندان ها می چسبد و لکی زرد رنگ بر روی آن ها ایجاد می کند.

نوشیدن تنها یک فنجان قهوه در روز می تواند چنین بلایی بر سر دندان ها بیاورد، اما از آنجا که نمی توان قهوه یا چای را به طور کلی از زندگی حذف کرد، بهترین روش پیشگیری از این اتفاق ناخوشایند چیست؟ با ما همراه باشید.

خلاص شدن از دست لکه های قهوه

اگر عاشق قهوه هستید، هیچ نگران نباشید. گاهی دندانپزشک ها می توانند با چک آپ ها و تمیزکردن دندان ها، شما را از شر این لکه ها خلاص کنند، بنابراین اگر عادت به نوشیدن قهوه دارید، حتما به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

درضمن خود شما هم می توانید در خانه اعمالی را انجام بدهید که لکه های قهوه را از بین ببرید؛ مثلا استفاده از و یا مسواک های برقی به جای مسواک های دستی و مسواک زدن به تعداد حداقل دو بار در روز و هر روز حدود دو دقیقه.

دیگر مضرات قهوه برای دندان

قهوه نیز مانند هر نوشیدنی دیگری، البته به جز آب، باعث رشد باکتری ها درون دهان می شود که این امر منجر به فرسایش و ساییدگی دندان و مینای آن می شود.یکی دیگر از تاثیرات قهوه بر روی دندان و دهان، بوی بد دهان است، زیرا مقدار آب دهان را به تدریج کاهش می دهد که این امر منجر به رشد سریع باکتری ها در دهان و خشکی دهان می شود و خشکی دهان نیز منجر به بد بو شدن دهان می گردد.

به همین دلیل است که برخی دندانپزشک ها توصیه می کنند که پس از نوشیدن قهوه، آدامس بدون شکر بجوید.از طرفی مقداری از محتویات قهوه پس از نوشیدن به زبان می چسبد.

برای اجتناب از این مشکل، پیش از نوشیدن قهوه، غذا بخورید و پس از نوشیدن آن نیز از یک مسواک مخصوص زبان استفاده کنید.

پیشگیری از ایجاد لکه های قهوه بر روی دندان

اگر به هیچ عنوان قصد ندارید که قهوه را از برنامه غذایی خود حذف کنید، حداقل از مقدار آن کم کنید.

مثلا می توانید هر روز صبح یک فنجان قهوه و هر روز عصر یک فنجان چای سبز بنوشید. از اضافه کردن خامه و شکر به قهوه خودداری کنید، زیرا این مواد رشد باکتری های تغییر رنگ دهنده را تسریع می کنند.

شاید اینگونه به نظر بیاید که اضافه کردن خامه باعث کم رنگ تر شدن نوشیدنی و در نتیجه کم کردن تاثیر قهوه بر روی دندان می شود، اما اینگونه نیست. در قهوه خامه دار نیز به همان مقدار و رنگدانه وجود دارد که در قهوه تلخ.

به جای اینکه در طول روز چندین فنجان کوچک قهوه بنوشید، تمامی آن را در یک وعده بنوشید. علاوه بر این، بهتر است که پس از نوشیدن قهوه، یک لیوان آب نیز برای شستن دهان و دندان هایتان بنوشید.

اگر قهوه سرد را ترجیح می دهید، آن را از طریق نی بنوشید تا خطر ایجاد لکه را کاهش دهد. درکل شاید عجیب به نظر بیاید، اما پیشنهاد می کنیم که قهوه گرم را نیز با نی بنوشید.

این کار باعث می شود که نوشیدنی هنگام ورود به دهان با دندان های شما برخورد نکند و در نتیجه لکه ای بر جای نگذارد. درضمن پس از نوشیدن هر فنجان قهوه و شستن دهانتان با آب، دندان هایتان را حداکثر تا 30 دقیقه بعد از نوشیدن قهوه مسواک بزنید.

به یاد داشته باشید که قهوه یک نوشیدنی اسیدی است. مسواک زدن با پس از خوردن یا نوشیدن مواد اسیدی، مینای دندان را ضعیف کرده و باعث بروز لکه می شود. خوردن برخی غذاها نیز می تواند به جلوگیری از لکه ها کمک کند.

میوه ها و سبزیجات خام مانند توت فرنگی و لیمو، حاوی فیبرهای طبیعی هستند که با تجزیه باکتری ها دندان ها را تمیز می کنند.

سخن آخر

اگر عاشق قهوه هستید، مجبور نیستید که حتما آن را کنار بگذارید تا از تاثیرات قهوه بایا قهوه برای دندان مضر است؟ ایا قهوه دندان را زرد میکند؟ سوالات از این دست بسیار زیاد پرسیده می شود. بسیاری از ما صبح خود را با نوشیدن آغاز می‌کنیم، به بهانهٔ نوشیدن قهوه با دوستان قرار ملاقات می‌گذاریم یا از آن به‌عنوان منبع انرژی بعد از کار و ورزش استفاده می‌کنیم. اما آیا تابه‌حال زمانی که به شوق نوشیدن قهوهٔ صبح‌گاهی سر از بالشت برداشته‌اید یا در جست‌وجوی کافه‌ای دنج برای نوشیدن قهوه بوده‌اید به این فکر کرده‌اید که نوشیدن قهوه چه تاثیری می‌تواند بر دندان شما بگذراد؟ یا شاید آن را تجربه کرده‌اید و دنبال راهی برای خلاص شدن از آن هستید. شاید هم به دنبال راهی برای محافظت از دندانتان دربرابر قهوه  هستید. با ما همراه باشید تا تاثیر قهوه بر دندان دیگر مسائل و این که آیا قهوه دندان شما را لکه دار می کند یا خیر؟ را بررسی کنیم.

با خود فکر می‌کنید آیا واقعاً قهوه باعث تغییر رنگ دندان می‌شود؟ و تاثیر قهوه بر دندان چیست؟ معیار تشخیص آن این است: هر ماده‌ای که روی لباس لکه می‌گذارد باعث تغییر رنگ دندان هم می‌شود. اگر قهوه خوردن کار هر روزتان است حتماً لکهٔ قهوه را روی لباستان تجربه کرده‌اید. اما لکهٔ قهوه روی دندان با نوشیدن تنها یک فنجان قهوه ایجاد نمی‌شود، بلکه تاثیر قهوه بر روی دندان ها (مضرات قهوه برای دندان) با گذشت زمان و مصرف مکرر قهوه نشان داده می شود.

این سوال که آیا قهوه برای دندان ضرر دارد را زیاد شنیده ایم. و اکنون میخواهیم به این سوال بپردازیم. خارجی‌ترین بخش دندان مینا نام دارد و سخت‌ترین لایهٔ دندان است. اما روی آن فرورفتگی‌هایی وجود دارد. قهوه حاوی ماده‌ای به نام تانِن است که داخل حفره‌های مینای دندان رسوب می‌کند و در درازمدت رد زردرنگ از خود به‌جای می‌گذارد. تنها نوشیدن یک فنجان قهوه در روز برای مدت طولانی کافی‌ست تا دندان تغییر رنگ دهد. اما زمانی که این تغییر رنگ آغاز شد پاک کردن آن بسیار دشوار است. دشوار است اما غیر ممکن نیست.

می‌دانید راحت‌ترین راه برای جلوگیری از زرد شدن دندان با نخوردن قهوه. اما آیا منطقی است که برای حل مسأله، صورت مسأله را پاک کنیم؟ قطعا نه. پس چه می‌شود کرد؟ روش های مختلفی برای جلوگیری از ایجاد لکه قهوه روی دندان پس از وجود دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

ـ بعد از نوشیدن قهوه مسواک بزنیم و نخ دندان بکشیم. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن آسان‌ترین راه برای جلوگیری از رسوب تانن در حفره‌های سطح دندان و ایجاد لکه‌هایی است که در اثر رسوب این ذرات در گوشه و کنار دندان به وجود می‌آید.

حواستان باشد باید حداقل نیم ساعت صبر کنیم و بعد مسواک بزنیم. چرا بلافاصله نه؟ چون همان‌طور که گفتیم قهوه اسیدی است. خوردن و آشامیدن هر مادهٔ اسیدی باعث نرم شدن مینای دندان می‌شود. اگر بلافاصله مسواک بزنیم مینای نرم شدهٔ دندان آسیب می‌بیند. اما اگر نیم ساعت صبر کنیم اثر اسید از بین می‌رود و مینا به حالت قبل برمی‌گردد.

اگر نمی‌توانید مسواک بزنید دهانتان را بشویید. وقتی بیرون از خانه قهوه می‌نوشید و نمی‌توانید مسواک بزنید دهانتان را با آب بشویید. این کار کمک می‌کند حداقل کمی از باقی‌ماندهٔ قهوه از روی دندان پاک شود. حتی در خانه هم می‌توانید بلافاصله بعد از نوشیدن قهوه دهانتان را با آب بشویید و بعد از نیم ساعت مسواک بزنید.

یکی از روش های راحت برای محافظت از دندان در برابر قهوه استفاده از دهانشویه به‌جای آب هم می‌تواند به پاک شدن ذرات قهوه از روی دندان کمک کند. علاوه بر آن از رشد باکتری‌ها در دهان هم جلوگیری می‌کند.

ـ به قهوه شیر اضافه کنیم! شیر حاوی پروتئینی به نام کازِئین است. کازئین به تانن قهوه متصل می‌شود و آن را همراه خود به معده می برد.بنابراین مانع چسبیدن آن به دندان می‌شود و احتمال لکه شدن آن را کم می‌کند. البته این خاصیت تنها در شیر حیوانی وجود دارد و شیرهای گیاهی چون کازئین ندارند این خاصیت را هم ندارند.

این را هم باید درنظر داشت که شیر حاوی قند است و قند باعث ایجاد پلاک روی دندان می‌شود. پلاک چسبنده است و باعث جذب بیشتر تانن روی دندان می‌شود. پس چه قهوه را با شیر بنوشیم چه بدون شیر بهتر است بعد از نوشیدن آن دهان خود را با آب بشوییم و مسواک بزنیم.

ـ قهوه را با نی بنوشید. قطعا ما هنگام قهوه خوردن آن را در دهان خود نمی‌چرخانیم. اما نوشیدن قهوه از فنجان یا قمقمه درست مثل این است که قبل از فرو بردن، آن را در دهان بچرخانیم. این حالت مثل این است که دندان‌هایمان، به‌خصوص دندان‌های جلویی، را با قهوه بشوییم. وقتی با نی قهوه بنوشیم رنگ‌دانه‌های قهوه شانس تماس با دندان‌ها را ندارد. پس نمی‌تواند رنگ دندان را تغییر دهد. درست است که نوشیدن قهوهٔ داغ با نی کمی غیرطبیعی به نظر می‌رسد، اما با این کار قهوه با سطح خارجی دندان‌، به‌خصوص دندان‌‌های جلو تماس ندارد و لبخند را نازیبا نمی‌کند. اگر هدفتان جلوگیری از لکه شدن دندانتان است این راه یکی از راه‌های بسیار موثر است. فقط مراقب زبانتان باشید که نسوزد. اگر خوردن قهوهٔ داغ با نی برایتان سخت است می‌توانید قهوهٔ سرددم بنوشید.

ـ قهوه را سریع بنوشیم. بعضی از دوست‌داران قهوه ترجیح می‌دهند قهوهٔ خود را مزه‌مزه کنند یا موقع کار کردن لیوان قهوه کنارشان باشد و آن را جرعه‌جرعه بنوشند. اما اگر سعی دارید دندان خود را سفید نگه دارید و از پوسیدگی و فرسایش آن جلوگیری کنید این بدترین کار ممکن است. دقت کنید که هرچه قهوه کمتر با دندان تماس داشته باشد بهتر است. پس سعی کنید قهوه خوردنتان را به زمان استراحتتان محدود کنید و بعد از آن دهانتان را آب بکشید و اگر می‌توانید مسواک بزنید.

ـ قهوهٔ کم‌ کافئین بنوشیم. قطعاً دلیل اصلی این که هرروز قهوه می‌نوشیم آن است. اما دلیل تغییر رنگ دندان‌‌‌ها هم همین کافئین است. به‌نظر می‌رسد قهوه‌های کم‌کافئین کمتر باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود. چرا؟ چون هرچه کافئین قهوه بیشتر باشد مقدار تانن آن هم بیشتر است و بنابراین احتمال رسوب این رنگ‌دانه‌ها روی دندان و لکه شدن آن بیشتر است. بنابراین هرچه کافئین قهوه کمتر باشد احتمال لکه شدن دندان هم کمتر است. این روز‌ها دانه‌های قهوهٔ کم‌کافئین را به راحتی می‌توان یافت.

شیوهٔ دم‌آوری هم در محافظت دندان دربرابر قهوه موثر است. برای مثال قهوه‌ای که در دم کنیم کمتر باعث تغییر رنگ دندان می‌شود تا قهوهٔ دم شده با . قهوه‌ای که کمترین اثر را بر دندان می‌گذارد و قهوه‌ای که بیشترین اثر را می‌گذارد است. درست است که قهوهٔ سرد زمان بسیار بیشتری برای دم‌آوری لازم دارد اما به لکه نشدن دندان می‌ارزد.

ـ به‌اندازه قهوه بنوشیم. دندانپزشکان به ما دوست‌داران قهوه پیشنهاد می‌کنند بیش از دو لیوان در روز قهوه ننوشیم.

ـ بعد از نوشیدن قهوه آدامس بجویم. جویدن آدامس باعث ترشح بزاق بیشتر می‌شود و اثر اسید قهوه را کاهش می‌دهد. بعد از نوشیدن قهوه حداقل ۲۰ دقیقه آدامس بدون قند بجوید تا از دندانتان دربرابر قهوه محافظت کنید.

ـ داشتن لبخند زیبا نیازمند داشتن دندان‌های سالم است. پس فراموش نکنیم که حداقل دو بار در سال باید به دندان‌پزشک مراجعه کنیم تا از سلامت دندان‌هایمان مطمئن شویم.

شاید تابه‌حال هیچ‌کدام از راه‌کارهایی که برای محافظت از دندان دربرابر قهوه گفتیم را نمی‌دانستید. شاید هم بعضی را می‌دانستید اما برای شما کارساز نبوده است. با همهٔ این‌ها اگر دندانتان دراثر نوشیدن قهوه لکه شد نگران نباشید. می‌توانید از درمان‌های خانگی برای از بین بردن لکه‌ها استفاده کنید. برای مثال می‌توانید برای محافظت از دندان در برابر قهوه دو بار در ماه با جوش شیرین مسواک بزنید.

راحت‌ترین راهکار خانگی برای محافظت از دندان دربرابر قهوه استفاده از میوه و سبزیجات است. مصرف میوه‌ و سبزیجات ترد مثل سیب، هویج، فلفل دلمه و کرفس باعث ازبین رفتن پلاک روی دندان می‌شود. این میوه‌ها و سبزیجات همین‌طور باعث افزایش ترشح بزاق می‌شود. بزاق باعث شسته شدن پلاک و باکتری‌ها می‌شود و احتمال زرد شدن دندان را کاهش می‌دهد.

می‌توانید برای از بین بردن این لکه‌ها به‌طور منظم از خمیردندان‌ها یا نوار‌های سفید ‌کننده استفاده کنید. به‌جای مسواک‌های معمولی هم بهتر است از مسواک برقی استفاده کنید. این مسواک‌ها با قدرت بیشتری دندان را مسواک می‌زند و بهتر تمیز می‌کند. مهم‌تر از همه این که حواستان باشد حتماً روزی دو بار و هربار به مدت پنج دقیقه مسواک بزنید.

این راهکارها همۀ راه‌های ممکن نیستند. می‌توانید برای سفید کردن دندان از دندان‌پزشکتان کمک بگیرید. سفید کردن دندان در دندان‌پزشکی بسیار موثرتر و ماندگارتر از راهکار‌های خانگی است. روند کار بسیار ساده است. دندان‌پزشک نوعی ژل را روی دندان قرار می‌دهد و فرایند سفید کردن با استفاده از نور یا لیزر انجام می‌شود. این روش سخت‌ترین لکه‌های قهوه را هم پاک می‌کند.

همهٔ نوشیدنی‌ها بجز آب می‌توانند باعث رشد باکتری در دهان، فرسایش دندان و مینای آن شود. وقتی قهوه را جرعه‌جرعه می‌نوشیم مدت زمان تماس آن با دندان، فرصت باکتری‌ها برای رشد و درنتیجه فرسایش آن هم بیشتر است. این اتفاق باعث نازک و شکننده شدن دندان می‌شود و دندان پوسیده می‌شود. برای کمتر کردن تاثیر قهوه بر روی دندان ها بهتر است قهوه‌مان را در مدت زمان کوتاه‌تر بنوشیم و بعد از نوشیدن دهان خود را بشوییم تا از پوسیدگی دندان جلوگیری کنیم.

قهوه می‌تواند باعث تنفس بدبو شود. چون به زبان می‌چسبد. برای جلوگیری از آن بهتر است قبل از خوردن قهوه غذا بخوریم تا قهوه در قسمت‌های پایین زبان نماند. همچنین می‌توانیم بعد از نوشیدن قهوه از سوهان زبان استفاده کنیم تا اگر هم قهوه روی زبان باقی مانده باشد تمیز شود.

نوشیدن بیش از حد قهوه ممکن است اثراتی بر دندان به جای بگذارد. اما با راهکارهایی که برای محافظت از دندان دربرابر قهوه یاد گرفتیم از این به بعد با خیال راحت‌تر قهوه می‌نوشیم. اگر هم نوشیدن قهوه دندان‌هایتان را نازیبا کرده است می‌توانید از روش‌هایی که گفتیم برای برگرداندن رنگ دندانتان استفاده کنید و از این به بعد با لبخند قهوه بنوشید. پس تان را بردارید و دست‌به‌کار شوید. در این مقاله در مورد قهوه و مضرات آن برای سلامت دندان سخن گفتیم و روش هایی را برای جلوگیری از ایجاد لکه قهوه روی دندان بیان کردیم.

منابع: ، ،

ر روی دندان هایتان بکاهید. شما می توانید حتی با نویشدن قهوه نیز دندان های سفید و لبخندی زیبا داشته باشید. فقط کافی است که در نوشیدن آن زیاده روی نکنید و بیش از دو فنجان در روز ننوشید و نیز مسواک زدن و مراجعه منظم به دندانپزشک را نیز فراموش نکنید.

 

دکمه بازگشت به بالا