عمومیکسب و کار ایرانی

آب ریزی از داخل یخچال ال جی


یخچال یکی از حیاتی‌ترین وسایل یک آشپزخانه به شمار می‌رود که خرابی هر یک از قطعات و قسمت‌های آن حتما نگران کننده خواهد بود. اگر یخچال شما در قسمت آبریز و آبسرد کن نیاز به تعمیر پیدا کرد و دچار مشکل شد، در این مقاله راهکارهای تعمیر آبریز یخچال به شما کمک خواهد کرد. در مقاله نحوه عیب یابی آب سردکن یخچال و آبریز ساید به توضیح موارد زیر پرداخته ایم:

  1. سیکل ( چرخه) آب و یخ در یخچال چه معنی دارد؟
  2. چرخه آب و یخ در سیستم اتوماتیک یخچال
  3. چرا آبسردکن یخچال ساید بای ساید آب خنک نمی‌دهد؟
  4. چرا آبریز یخچال فریزر معمولی آب خنک نمی‌دهد؟
  5. علت کم شدن فشار آب در یخچال های معمولی ( یخچال فریزر ) چیست؟
  6. چرا از قمقمه یخچال و فریزر آب چکه می‌کند ؟
  7. علت نشت آب از زیر یخچال چیست؟
  8. چرا آب از آبریز یخچال‌ ساید بای ساید خارج نمی‌شود؟
  9. چرا فشار آب در یخچال ساید بای ساید کم شده است؟

همراه ما در این مقاله باشید تا راه‌حل تعمیر آبسردکن و آبریز یخچال را پیدا کنید و در سریع‌ترین زمان ایراد آن را رفع کنید.

سیکل ( چرخه ) آب و یخ در یخچال چه معنی دارد؟

از شلنگ ورودی آب به یخچال، یعنی از  ابتدای اتصال آب تا جایی که در خروجی ساید بتوانید آب و یخ را  دریافت کنید، سیکل آب و یخ گویند.

این سیکل به دو صورت اتوماتیک و دستی در یخچال می‌باشد. در صورتیکه اتوماتیک باشد، شامل اجزای متفاوتی نیز می‌باشد. در سیستم اتوماتیک، در جلوی دستگاه، فضایی به نام دیسپنسر وجود دارد که از این قسمت می‌توانید آب و یخ را دریافت کنید.

چرخه آب و یخ در سیستم اتوماتیک یخچال

بر اساس آنچه که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، بعد از شیر آب ورودی، دو حالت در سیستم یخچال وجود دارد :

  1. یخچال ساید بای ساید دارای فیلتر داخلی باشد

در این حالت ابتدا آب وارد شیر برقی و بعد وارد فیلتر می‌شود و از آنجا به سمت آبریز و یخساز هدایت می‌شود.

یخچال ساید دارای فیلتر خارجی باشدیخچال ها را امروزه به نوعی می توان یکی از مهم ترین ابزار ها و دستگاه های الکتریکی موجود در منازل محسوب کرد. همان طور که می دانید یخچال ها از قطعات و اجزای بسیار زیادی تشکیل شده اند و دارای عملکرد های متفاوتی هستند. لذا بروز هر گونه نقص و ایراد در این قطعات و یا سیستم عملکردی آن می توان مسبب بروز چنین اتفاقی در یخچال شوند.

البته لازم به ذکر است که بروز نشتی آب در یخچال ها دارای علل و دلایل متعددی هستند که هر کدام از آن در شرایط مختلفی رخ می دهند و دلایل منحصر به فردی دارند. به همین دلیل در این مقاله به توضیح و ذکر تمامی نکات و عواملی که سبب بروز نشتی آب در یخچال می شوند پرداخته می شود تا کاربران بتوانند در صورت بروز چنین مشکلی برای یخچال خود، اقدامات لازم را انجام دهند.

نکته قابل توجهی که لازم است تا کاربران از آن آگاهی داشته باشند این است که بهتر است در صورت بروز هرگونه مشکل و ایراد فنی در یخچال های ال جی، نسبت به تعمیر آن در اولین فرصت اقدام نمایید و به هیچ وجه رفع مشکل آن را به تعویق نیندازید زیرا در اغلب موارد بروز مشکلات و نقص های بسیار ساده منجر به بروز ایرادات فنی بزرگ و خطرناک تر شده اند.

کاربران می توانند با مطالعه مطالب و نکاتی که در این مقاله ذکر شده است، نحوه جلوگیری و همچنین رفع مشکل نشتی آب یخچال را به طور کامل رفع کنند اما باید توجه داشته باشند که برای رفع برخی از علت های آن نیاز به دانش و مهارت های فنی می باشد که به همین علت توصیه می شود اگر در این زمینه تخصص و اطلاعات کافی ندارید حتما از یک تعمیر کار حرفه ای در زمینه کمک بگیرید.

نکته بعدی که باید حتما قبل از انجام هر اقدام تعمیراتی به آن دقت داشته باشید این است که را حتما رعایت نمایید تا علاوه بر یخچال بر سلامتی خودتان آسیب وارد نشود. لذا به همین جهت اولین اقدام ایمنی، قطع جریان برق یخچال می باشد.

لاستیک درب یخچال

در بین درب های یخچال ال جی به منظور این که از ورود جریان هوا به داخل محفظه فریزر جلوگیری شود و محفظه داخلی کاملا ایزوله گردد. لذا در برخی مواقع ممکن است برخی اشیاء و یا سایر موارد دیگر در بین درب گیر کنند یا این که لاستیک درب یخچال معیوب شده و مانع از بسته شدن درب شود. به همین جهت رطوبت هوای داخلی فریزر افزایش یافته و پس از مدتی موجب آب شدن یخ های داخل و نشت آب از داخل یخچال شود.

لذا سعی کنید از سالم بودن لاستیک درب فریزر خود اطمینان داشته باشید تا سبب بروز چنین مشکلی در پخچال نشود. به همین منظور بهتر است دو مورد زیر را برای تست سلامت لاتستیک درب بررسی کنید.

  • ابتدا لاستیک را بررسی کرده و مطمئن شوید که لاستیک به درب یخچال به خوبی چسبیده است و فرسوده نشده است.
  • یکی از راهکارهای افزایش کارایی لاستیک های خراب این است که لاستیک را با استفاده از آب گرم به خوبی مالش دهید و همچنین بین درز های آن وازلین بمالید. لذا در صورتی که مشکل رفع نشد باید یک لاستیک و درزگیر جدید برای یخچال تهیه نمایید.
  • بهتر است که کف یخچال ال جی کاملا تراز باشد. زیرا گاهی عدم تراز بودن و وجود شیب موجب خوب بسته نشدن درب یخچال فریزر می شود. در صورت وجود شیب برای دستگاه، باید پایه های آن را به طور مناسب تنظیم نمایید.

انسداد لوله تخلیه

یکی دیگر از مواردی که می تواند سبب بروز چنین مشکلی برای یخچال ها شود، انسداد مسیر لوله تخلیه است. در یخچال های ال جی که دارای ویژگی برفک زدایی می باشند، یک سیستم از بین بردن دارند که با فعال شدن آن تمامی یخ ها و برفکی که معمولا در قسمت های اطراف سیم پیچ اواپراتور ایجاد می شود را شروع به آب کردن می کند.

لذا به جهت جمع آوری آب تولید شده از این برفک ها، در اغلب مدل های یخچال ال جی، در کف آن یک سینی و یا ظرفی تعبیه شدن است که آب از طریق یک لوله به سمت آن هدایت می شوند. لذا در صورتی که مسیر این لوله تخلیه آب، توسط ذرات و مواد مختلف مسدود شود مانع از تخلیه آب شده و به همین ترتیب آب از داخل یخچال به بیرون نشت می کند.

برای رفع مشکل گرفتگی لوله تخلیه یخچال ال جی راهکارها و روش های متعددی وجود دارد. لذا اولین کاری که باید بکنید این است که محل دقیق لوله تخلیه دستگاه را پیدا کنید که اغلب در کف دستگاه و پشت کشوهای فریزر قرار دارند. در صورتی که نتوانستید آن را پیدا کنید حتما از دفترچه راهنمای یخچال استفاده نمایید.

یکی از راهکارهای بازگشایی لوله این است که در داخل آن مقداری آب گرم بریزید، زیرا در اغلب موارد تکه های یخ در آن گیر می کنند. راه کار دوم و سوم برای مواقعی مناسب است که داخل لوله مواد غذایی یا اشیایی گیر کرده است. می توانید مقداری جوش شیرین و آب را مخلوط کرده و داخل لوله بریزید تا مسیر را باز گشایی کند. همچنین می توانید از یک لوله یا سیم ضخیم به مواد داخل لوله ضربه و فشار وارد کنید تا به خوبی باز شوند.

پشت یخچال ال جی |تعویض لوله آب یخچال ال جی

ایجاد برفک و یخ در اطراف اواپراتور

یکی از مشکلاتی که ممکن است در تمامی مدل های یخچال ال جی رخ دهد، بروز برفک و یخ در اطراف سیم پیچ های اواپراتور می باشد که بروز چنین حالتی می تواند موجب کاهش تبادل گرما در فریزر شده و در نهایت باعث آب شدن یخ ها و نشت آب حاصل از جمع شدن آن ها شود. لذا یکی از نشانه های بروز چنین حالتی برای دستگاه، می باشد.

به جهت رفع چنین مشکلی در یخچال ال جی باید ابتدا از سلامت کمپرسور و اواپراتور یخچال اطمینان حاصل نمایید. سپس در صورت وجود پوشش بر روی اواپراتور حتما آن را بردارید. توجه داشته باشید که گاهی این مشکل می تواند از عدم عملکرد صحیح سیستم برفک زدایی برخی مدل های یخچال ال جی باشد. لذا بهتر است به جهت رفع آن از یک تعمیر کار حرفه ای کمک بگیرید.

سینی یخچال های ال جی

در داخل برخی از مدل های یخچال ال جی که مجهز به سیستم برفک زدایی می باشند، از سینی هایی استفاده شده است که آب حاصل از آب شدن برفک در داخل آن جمع می شوند. لذا پس از آب شدن یخ ها، آب در داخل سینی جمع می شود که پس از مدتی نیز به توجه به گرمای ایجاد شده توسط کمپرسور تبخیر خواهند شد. لذا توجه داشته باشید که گاهی مواقع ممکن است سینی شکسته یا آسیب دیده باشد و موجب نشت آب شود.

برای رفع چنین مشکلی در یخچال های خود باید ابتدا از تنظیم بودن سینی در جایگاه خود اطمینان حاصل کنید. در صورتی که سینی دچار آسیب یا شکستگی شده باشد باید حتما آن را تعویض نمایید.

وجود ایراد در یخساز و یا آب سرد کن یخچال

گاهی مواقع ممکن است مشکل نشت آب از داخل یخچال به بیرون ناشی از شل و عدم بسته شدن صحیح اتصالات آب سرد کن یا یخساز دستگاه باشد. همچنین ممکن است لوله ها و پیچ مهره های دستگاه در اثر گذشت سال های طولانی دچار آسیب و فرسودگی شده و همین امر باعث نشت آب از آن ها شود.

به منظور رفع و برطرف کردن چنین مشکلی در یخچال ها باید تمامی لوله و اتصالات آب سرد کن و یخساز را تعویض نمایید؛ اما بهتر است که ابتدا لوله ها تعویض شوند و در صورتی که مشکل نشتی باز هم وجود داشت، پیچ مهره و اتصالات نیز تعویض شوند. توصیه می شود که اگر در زمینه فنی مهارت مناسبی ندارید حتما از یک تعمیرکار حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید.

تجمع آب در زیر جا میوه ای ها

یکی از مشکلاتی که برای اغلب کاربران به وفور پیش می آید، جمع شدن آب در زیر جا میوه ای می باشد که خود می تواند از علل مهم نشت آب از داخل یخچال به محیط بیرون آن باشد. بروز چنین مشکلی در داخل یخچال ها می تواند علل متعددی داشته باشد اما یکی از رایج ترین آن وجود ایراد در قطعه سیستم دیفراست می باشد.

لذا در حالت کلی می توان بروز نشت آب از طریق جمع شدن آب در زیر جا میوه ای ها را ناشی از خرابی یا ، معیوب شدن و عدم عملکرد صحیح المنت دستگاه، انسداد و گرفتگی مسیر تخلیه آب داخل یخچال، خراب شدن ترموفیوز های داخل یخچال اشاره کرد.

بنابراین به منظور برطرف کردن و تعمیر چنین مشکلی در یخچال ال جی باید بدانید که این اقدام نیاز به تعمیرکار و تکنسین حرفه ای و مجرب در این دارد؛ زیرا برای تعمیر آن باید کاور دستگاه جدا شده و قطعاتی که در قسمت فوق به آن ها اشاره شد مورد بررسی و تست سلامت قرار گیرند و در صورت معیوب بودن حتما تعمیر شوند.

شیر ورودی آب به داخل یخچال های ال جی

ممکن است علت اصلی نشت آب از یخچال ها تنها به دلیل خرابی و معیوب بودن شیرهای ورودی آب به داخل یخچال باشد. به همین جهت توصیه می شود اگر نشت آب در قسمت پشتی یخچال اتفاق می افتد حتما شیر آب و لوله ورودی آن را به خوبی بررسی نمایید و در صورتی که معیوب یا پیچ آن شل شده سریعا برطرف نمایید.

توجه داشته باشید که اگر لوله ورودی آن یا خود شیر آسیب دیده اند بهتر است که تعویض شوند.

معیوب بودن فیلتر آب داخل یخچال

امروزه مدل های مختلفی از یخچال های ال جی در دنیا تولید شده است که در مدل های جدید و به روز آن امکانات و ویژگی های مختلف و جدید از جمله فیلتر آب وجود دارد. معمولا در یخچال های ساید بای ساید و مدل هایی که دارای فیلتر هستند، ممکن است پس از مدتی استفاده از آن، رسوباتی در داخل فیلتر ایجاد شود یا فیلتر دچار شکستگی شود و عامل اصلی نشت آب شود.

به همین منظور جهت رفع مشکل باید ابتدا آب ورودی را بسته و د. همچنین بهتر است که شلنگ را بررسی نمایید و در صورت پوسیدگی حتما تعویض کنید

نکته قابل توجهی که باید از آن اطلاع داشته باشید این است که فیلتر های داخلی و خارجی یخچال ال جی باید هر 6 ماه یکبار به طور کامل تعویض شوند.

مخزن آب یخچال

در برخی از یخچال ها مخزن آبی وجود دارد که گاهی ممکن است بر اثر خرابی مونتاژ مخزن، آب از داخل آن نشت کند. لذا به همین جهت تمامی قسمت ها از جمله مونتاژ مخزن آب موجود در داخل یخچال را به خوبی بررسی و تست کنید تا از عدم نشتی آن مطمئن شوید.

اگر مخزن دچار شکستگی یا ترک و یا سایر مشکلات و نقص های دیگر شد، نمی توان آن را با چسب ها و یا سایر مواد دیگر تعمیر کرد؛ بنابراین باید به جهت رفع مشکل حتما از یک مخزن جدید و نو استفاده کنید.

نشت آب از داخل فریزر یخچال

در برخی مواقع ممکن است علت اصلی نشت آب از داخل یخچال ها تنها به دلیل وجود مشکل در عملکرد محفظه فریزر یخچال باشد؛ بنابراین توصیه می شود که حتما موارد ذکر شده زیر را به طور کامل بررسی و چک کنید.

  • گاهی ممکن است لوله تصفیه آب به خوبی در محل خود اتصال پیدا نکرده و نیاز به محکم کاری داشته باشد.
  • عدم کارکرد صحیح و اصولی المنت دستگاه ممکن است سبب بروز برفک و در نهایت از کار افتادن اواپراتور شود. در نتیجه دمای فریزر کاهش یافته و یخ های موجود در آن به سرعت آب شوند از داخل آن نشت کنند.
  • افزایش میزان رطوبت در داخل فریزر نیز می تواند عامل نشت آب در آن باشد.

در صورتی که مشکلات فوق در یخچال وجود داشت بهتر است که تعمیر و رفع مشکل را تنها بر عهده تعمیر کار حرفه ای بسپارید.

در نهایت توصیه می شود که با توجه به موارد و نکات ذکر شده فوق، تعمیر و رفع ایرادات در اغلب موارد نیاز به تعمیر کار و تکنسین حرفه ای دارد که به همین جهت بهتر است برای رفع مشکل با تماس حاصل کنید تا در اولین فرصت جهت رفع مشکل اعزام شوند.

  1.  

در این حالت ابتدا آب وارد فیلتر شده و بعد از آنجا وارد شیر برقی شده و از آنجا به سمت آبریز و یخساز هدایت می‌شود.

جهت تعمیر یخچال و فریزر می توانید به نمایندگی ال جی رشت تماس بگیرید

 

دکمه بازگشت به بالا