عمومیکسب و کار ایرانی

چرا یخچال فریزر زیاد برفک میزند

توجه کنید که علت یخ زدن فریزر الکترواستیل با علت یخ زدن داخل یخچال سامسونگ یا امرسان متفاوت نیست. از این رو می‌توانید از مطالب این مقاله جهت یافتن علت برفک زدن یا یخ زدن داخل یخچال ال جی، سامسونگ، الکترواستیل، جنرال الکتریک، هیمالیا، اسنوا، امرسان، دونار، فیلور و سایر برندها استفاده کنید.

علت برفک زدن یخچال فریزر

دلیل برفک زدن یخچال بسیار ساده است. هوای خنک داخل یخچال می‌بایست همواره داخل اجزای مختلف یخچال به گردش درآمده و جریان داشته باشد.

در صورتی که این هوای خنک با هوای گرم یا مرطوب که از خارج یخچال وارد می‌شود، برخورد داشته باشد، در نقطه برخورد این دو جریان، برفک به وجود می‌آید. برفک ها در صورتی که آب نشوند، به مرور سخت شده و یخ می‌بندند که به یخ زدن یخچال می‌انجامد.

البته یخ زدن داخل یخچال می‌تواند مستقیما از یخ زدن آب و… نیز باشد. دقت کنید که متفاوت است و در صورتی که با مشکل یخ زدن مواد غذایی مواجه هستید باید به دنبال علل و راهکارهای دیگری باشید.

چرا یخچال برفک میزند؟ دلایل تشکیل برفک یخچال یکی از موارد زیر است:

  1. نامناسب بودن محل قرار گیری یخچال فریزر

اگر محل نصب یخچال فریزر مناسب نباشد و محیط دارای رطوبت بالایی باشد، با هر بار باز و بسته شدن درب یخچال یا فریزر مقدار زیادی از رطوبت محیط وارد دستگاه شده و به برفک زدن یخچال فریزر منتهی می‌شود.

بنابراین، اگر سماور و اجاق گاز در کنار یخچال فریزرتان قرار دارند، بهتر است به فکر تغییر مکان یخچال یا آنها باشید.

  1. خرابی لاستیک دور درب

دلیل دیگری که می‌تواند به برفک زدن فریزر بیانجامد، خرابی لاستیک دور درب است. اگر لاستیک در قسمتی دچار شل شدگی، پارگی یا سایش شده باشد، به طوری که امکان ورود هوا به داخل دستگاه باشد، احتمال برفک زدن بالا خواهد بود.

تعمیر تخصصی یخچال خود را به کاراباما بسپارید پشتیبانی 24 ساعته در 7 روز هفته

  1. خرابی ترموستات

دلیل سوم تشکیل برفک در یخچال فریزرهایی که دلایل 1 و 2 در آنها صادق نیست، می تواند خرابی باشد.

در این حالت حتما از یک تکنسین ماهر برای رفع اشکال یخچال استفاده کنید، چرا که تعویض و تعمیر ترموستات حساس بوده و در صورت نداشتن دانش و تجربه کافی، ریسک آسیب رسیدن به دستگاه وجود دارد.

  1. افتادگی درب، علت برفک زدن یخچال

در صورتی که درب افتادگی پیدا کرده باشد، ممکن است شاهد برفک زدن یخچال باشید. در این صورت تکنسین باید لولا و بادامک را مورد بررسی قرار دهند یا حتی ممکن است درب را به طور کلی تعویض کنند.

در خصوص اینکه چکار کنیم که یخچال برفک نزند، مواردی که در بالا ذکر شدند را می توان مدنظر قرار داد. همچنین در ادامه نکات دیگری بیان می‌شود که در رفع مشکل و جلوگیری از برفک زدن و یخ زدن یخچال موثر خواهند بود.

علت برفک زدن با توجه به محل حاوی برفک

با توجه به محلی که برفک یخچال تشکیل شده، علت تشکیل برفک و یخ زدن داخل یخچال کمی متفاوت بوده و عیب یابی آن متفاوت خواهد بود که در ادامه مورد بررسی قرار گرفته است.

  1. برفک زدن فریزر

ممکن است برفک در اطراف درب فریزر تشکیل شود. این حالت نشان دهنده این است که درب یخچال فریزر کاملا بسته نشده است.

  • بسته‌ها یا مواد غذایی که ممکن است مانع از قرارگیری درست واشر درب شوند را دوباره مرتب کنید.
  • مثلا بسته‌های مواد غذایی که بیش ازحد به هم چسبیده اند، کشویی که بطور کامل بسته نشده است، جایخی های مکعبی که به درستی در جای خود قرار نگرفته اند و …. .
  • ممکن است ایراد از واشر یا بست درب نیز باشد.
  • مطمئن شوید که این بست‌ها سالم بوده و کاملا به درب چسبیده اند.
  • وجود هرگونه پارگی یا ساییدگی در لاستیک دور درب یخچال فریزر، نشان دهنده زمان تعویض لاستیک است.
  1. برفک داخل یخچال

اگر برفک کم و در همه جا دیده می‌شود، ممکن است بدلیل دمای خیلی پایین یخچال فریزر باشد. اگر دمای تنظیم شده دستگاه خیلی پایین باشد، دستگاه فرصتی برای از بین بردن رطوبت هوای سرد درون خود نخواهد داشت و قبل از اینکه سیکل خنک سازی بعدی را شروع کند، این رطوبت به برفک یخچال تبدیل می شود.

مطمئن شوید که دمای فریزر در حدود 0 درجه فارنهایت (۱۸- درجه سانتیگراد) و دمای یخچال در حدود 37 درجه فارنهایت (۳ درجه سانتیگراد) تنظیم شده است.

  1. یخ زدن داخل یخچال

در صورتی که برفک در همه جا تشکیل شده و سخت و یخ زده شده است، ممکن است درب یخچال برای مدتی باز گذاشته شده باشد.

  • در این حالت ابتدا، یخ زدگی یخچال در منطقه اطراف درب خواهد بود اما درنهایت کل فضای داخل دستگاه را دربر می‌گیرد.
  • در اغلب موارد، رفع این مسئله باعث می شود پس از 2 دور یخ زدایی، برفک یخچال از بین رفته و دستگاه به وضعیت عادی بازگردد.
  1. یخ زدن فریزر

هنگامی که برفک تنها در قسمت عقبی بخش فریزر جایی که سیم پیچ اواپراتور قرار گرفته، به وجود می آید، از وجود مشکلی در چرخه یخ زدایی یا دیفراست خبر می‌دهد.

  • با توجه به دستگاه، این مشکل می‌تواند به خاطر خراب شدن هیتر، بیمتال، سنسور یخ زدایی، تایمر یخ زدایی یا برد کنترل کننده باشد.
  • لذا برای عیب یابی دقیق تر باید جزئیات این بخش‌ها به دقت توسط متخصص فنی بررسی شود.
  • بسیاری از اوقات علت یخ زدن فریزر به گرفتگی لوله تخلیه نیز مربوط است.
  • این لوله کوچک جهت خروج آب و برفک‌های ذوب شده از این بخش تعبیه می‌شود. به راحتی و با کمک آب گرم و سشوار می توانید این مشکل را رفع کنید.

چرا باید برفک یخچال را از بین ببریم؟

برفک زدن سبب کاهش راندمان و افت عملکرد سرمایشی یخچال می‌شود و در ادامه نیز مشکلات دیگری را به وجود می‌آورد.

از این رو در صورتی که برفک یخچال و فریزر را از بین نبرید در آینده متحمل صرف هزینه‌های هنگفت برای تعمیر یخچال فریزر خواهید شد.

توصیه می‌شود پس از بررسی راهکارهای گفته شده برای برطرف کردن مشکل برفک زدن و یخ زدن یخچال اقدام کنید. اما در صورتی که راه حل مورد نظر تخصصی و فنی است و صلاحیت لازم برای انجام آن را ندارید، حتما از یک تکنسین ماهر کمک بگیرید.

شیوه درست از بین بردن برفک یخچال چیست؟

در صورتی که با مشکل برفک زدن یخچال یا یخ زدن داخل یخچال روبه رو شده‌اید، به صورت زیر عمل کنید:

  • ابتدا یخچال را از پریز برق بکشید و سپس درب دستگاه را باز بگذارید تا به مرور برفک‌ها و یخ‌ها آب شوند.
  • می‌توانید از یک سشوار برای گرم کردن بیشتر و زودتر آب شدن برفک‌ها و یخ های داخل یخچال کمک بگیرید.
  • اما هیچگاه با اشیاء نوک تیز مانند چاقو و تیغ، به ضربه زدن به برفک‌ها و یخ های داخل یخچال اقدام نکنید. زیرا احتمال بسیار زیادی وجود دارد که به لوله های حاوی گاز یخچال صدمه زده و موجب شوید.

نکاتی برای جلوگیری از برفک زدن یخچال فریزر

اما چه کار کنیم که یخچال برفک نزند؟ به عبارت دیگر شیوه جلوگیری از برفک زدن یخچال چیست؟ به گفته متخصصین، با رعایت موارد زیر می‌توانید از برفک زدن دستگاه جلوگیری کنید:

  1. اطمینان از بسته بودن درب یخچال

برای پیشگیری از برفک زدن لازم است که نسبت به بسته بودن درب دقت کافی داشته باشید. در صورتی که درب یخچال باز بماند رطوبت وارد آن شده، عامل برفک زدن خواهد بود.

  1. چیدمان درست مواد غذایی

ساده‌ترین راه برای جلوگیری از برفک زدن، مرتب چیدن مواد غذایی درون یخچال است. به این ترتیب نیازی نیست که درب یخچال زمان زیادی برای پیدا کردن اقلام مورد نظرتان باز بماند و احتمال برفک زدن نیز کاهش می‌یابد.

  1. قرار ندادن ظروف گرم در یخچال

توصیه می‌شود که قبل از قرار دادن ظروف حاوی مواد غذایی در یخچال، از سرد بودن آنها مطمئن شوید. قرار دادن غذای گرم در یخچال باعث ایجاد رطوبت و در نهایت برفک زدن آن می‌شود.

  1. قرار ندادن مواد غذایی مرطوب در فریزر

زمانی که مواد غذایی را بسته بندی می‌کنید تا داخل فریزر قرار بدهید، دقت کنید که کاملا خشک باشند. قرار دادن غذای خیس و مرطوب، یک علت برفک زدن یخچال فریزر است.

  1. تنظیم درست دمای یخچال

برای پیشگیری از برفک زدن توصیه می‌شود دمای یخچال را به درستی تنظیم کنید و آن را در حالت ثابتی نگه دارید.

  1. اطمینان از سالم بودن لاستیک دور درب

خرابی لاستیک دور درب یخچال می‌تواند یکی از مهم‌ترین دلایل برفک یخچال فریزر باشد. از این رو توصیه می‌شود همواره سالم بودن آن را مد نظر داشته باشید.

در مواقعی که موفق به عیب یابی آن نشدید پیشنهاد ما: خدمات تخصصی و فوری کاراباما امکان ثبت سفارش در 7 روز هفته (7 صبح تا 12 شب)

کلام پایانی

تمام مواردی که پیش تر درباره آن ها توضیح داده شد، علت برفک زدن یخچال فریزر یا یخ زدن داخل یخچال سامسونگ، ال جی، امرسان، اسنوا، الکترواستیل، هیمالیا، فیلور، دونار و هر برند دیگری هستند.

از آنجایی که تمامی یخچال‌ها به طور کلی از اجزا مشابهی برای سیستم خنک کنندگی یا برفک زدایی (البته با کیفیت های متفاوت) استفاده می‌کنند، دلایلی که به عنوان علت یخ زدن یخچال فریزر یا برفک زدن آن بیان شد، برای همه برندها صدق می‌کند.

اما از آنجایی که تعمیرات یخچال هر برندی نیاز به تخصص و تجربه خاص خود را دارد، لذا اگر در این زمینه دانش فنی لازم را ندارید به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌کنیم شخصا اقدام به تعمیر یخچال خود کنید، و بهتر است از متخصصین این امر کمک بگیرید.

سوالات متداول

هوای خنک داخل یخچال می‌بایست همواره در داخل اجزای مختلف یخچال به گردش درآمده و جریان داشته باشد. در صورتی که این هوای خنک با هوای گرم یا مرطوب که از خارج یخچال وارد می‌شود، برخورد داشته باشد، در نقطه اختلاط این دو جریان، برفک به وجود می‌آید.

برفک زدن اطراف درب فریزر نشان می‌دهد که درب یخچال فریزر کاملا بسته نشده است. توصیه می‌شود که بسته ها یا مواد غذایی که ممکن است مانع از قرارگیری درست واشر درب شوند را دوباره مرتب کنید.

برفک زدن سبب کاهش راندمان و افت عملکرد سرمایشی یخچال می‌شود و در ادامه نیز مشکلات دیگری را به وجود می‌آورد. چه آشپزخانه‌تان جدید باشد چه قدیمی، یخچال فریزر همیشه اصلی‌ترین وسیلهٔ آشپزخانه است که ۲۴ ساعت در حال کار کردن است تا مواد غذایی‌تان ازجمله شیر، گوشت، سبزیجات و مواد غذایی منجمد شده را نگهداری کند و ازخوردن آنها لذت ببرید.

یخچال فریزر هرروز در حال کار کردن است، بنابراین ممکن است براثر کار دائم خراب شود. نگران نباشید، با دنبال کردن این عیب‌یابی ساده مشکل یخچال فریزرتان را برطرف می‌کنیم.

لاستیک درب

اگر لاستیک درب خراب باشد هوای گرم به داخل یخچال نفوذ میکند و درنتیجه دستگاه باید بیش­از حد نیاز کار کند. اگرچه به لاستیک درب توجه زیادی نمی‌کنیم، اما این قطعه تاثیر زیادی بر عملکرد یخچال­فریزر دارد.

برای بررسی کارایی لاستیک درب از روش سادۀ زیر استفاده کنید:

  • یک قطعه کاغذ را بین چارچوب درب و لاستیک درب قرار دهید.
  • کاغذ را بیرون بکشید، اگر به‌آسانی خارج شود یعنی لاستیک خراب است و نیاز به تعویض دارد.

راهنمای تعویض لاستیک درب اینجا ارائه‌شده است.

ترموستات

ترموستات تنظیم سیستم خنک‌کننده ازجمله کندانسور، کمپرسور و اواپراتور را بر عهده دارد. اگر یخچال فریزرتان کار نمی‌کند، مراحل زیر را برای مشخص شدن مشکل انجام دهید:

  • آیا به یخچال فریزر برق می‌رسد؟ بررسی کنید آیا لامپ دستگاه روشن است؟ اگر با باز کردن درب لامپ روشن می‌شود یعنی دستگاه برق دارد.
  • نشانگر برق را در نزدیکی صفحه‌نمایش بررسی کنید. مطمئن شوید ترموستات روشن است.
  • به صداهایی که از دستگاه می‌آید گوش کنید. این صدا نشان می‌دهد دستگاه در حال کار کردن است.

بهتر است جوانب ایمنی رعایت شود!

  • ترموستات با استفاده از مولتی متر را بررسی کنید.

آیا ترموستات خراب است؟ به کمک راهنمای ما می‌توانید آن را تعمیر کنید.

خرابی سنسور

سنسور دما، دمای هوای داخل یخچال و فریزر را برای بررسی به قطعات الکترونیکی می‌فرستد. سپس برد کنترل کمپرسور و فن را به‌منظور حفظ دمای داخل یخچال روشن می‌کند.

اگر یخچال فریزرتان از برفک پوشیده شده است به‌احتمال‌زیاد سنسور دما خراب است. وقتی سنسور دما خراب است دما به‌درستی تنظیم نمی‌شود و درنتیجه دمای فریزر و مواد غذایی بیش‌ازحد سرد یا گرم می‌شود.

بهتر است جوانب ایمنی را رعایت کنید!

  • به سنسور دستگاه دسترسی پیدا کنید. محل سنسور بسته به مدل دستگاه متفاوت است.
  • سنسور را ازنظر وجود آسیب مشهود یا نقص بررسی کنید.
  • ترمینال‌ها را با استفاده از مولتی متر بررسی کنید، اگر عددی نشان داده نشد یعنی سنسور خراب است و نیاز به تعویض دارد.

به کمک این راهنمای آسان می‌توانید مشکل یخچال فریزر بدون برفکتان را مشخص کنید.

هیتر دیفراست

هیتر دیفراست دستگاهی است که یخ و برفک مارپیچ اواپراتور را ذوب می‌کند و معمولاً زیر اواپراتور قرار دارد. هیتر دیفراست یک رشته سیم است که درون یک لولۀ شیشه‌ای یا آلومینیومی قرار دارد.

اگر فریزر بیش‌ازحد یخ می‌زند احتمالاٌ هیتر دیفراست یخ‌زدایی خودکار را انجام نمی‌دهد. مراحل زیر را برای مشخص شدن مشکل انجام دهید.

بهتر است جوانب ایمنی را رعایت کنید!

  • با برداشتن کاور اواپراتور به هیتر دسترسی پیدا کنید.
  • هیتر را ازنظر آسیب‌دیدگی بررسی کنید.
  • با استفاده از مولتی متر هیتر را ازنظر خرابی بررسی کنید. مولتی متر باید عددی بین ۲۰۰ و ۴۰۰ اهم را نشان دهد. نمایش عددی بالاتر از این یعنی هیتر نیاز به تعویض دارد.

با استفاده از این راهنمای آسان می‌توانید مشکل یخچال فریزر بدون برفک خود را تشخیص دهید.

یخ‌زدایی منظم

افزایش یخ مشکل رایج بسیاری از یخچال­فریزرها است که با گذشت زمان بوجود می­آید و باعث می­شود درب یخچال به‌خوبی بسته نشود. این امر بر کارایی دستگاه تأثیر می‌گذارد و باعث افزایش هزینه برای تعمیر آن می‌شود.

به کمک این راهنما می­توانید علت ایجادبرفک زیاد را تشخیص دهید و مشکل آن را برطرف کنید تا مثل روز اول شروع به کار کند.

آیا برفک ایجادشده مانند برف است؟ این نوع برفک در یخچال فریزرها رایج است و بر اثر میعان تولید می‌شود. به‌عبارت‌دیگر هوای گرم بیرون به طریقی وارد دستگاه شده و زمانی که با هوای سرد داخل دستگاه برخورد می‌کند برفک تشکیل می­شود. به همین دلیل به‌صورت برف یا یخ پودر شده است چون از متراکم شدن قطرات کوچک آب ایجاد می‌شود. برای حل این مشکل نکاتی را برای جلوگیری از تشکیل برفک زیاد در یخچال فریزر ارائه کرده‌ایم.

  • درب یخچال را ازنظر وجود شکاف که باعث ورود هوای گرم شود بررسی کنید. از محکم بسته شدن درب پس از اتمام کار با یخچال مطمئن شوید.
  • لاستیک درب را ازنظر آسیب‌دیدگی بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.
  • اگر یخچال فریزرتان چند درب است مراقب باشید درب بیرونی مانع از بسته شدن درب داخلی نشود.
  • یخچال فریزرهای بدون برفک نیاز به دیفراست منظم دارند بنابراین فراموش نکنید آن را در برنامه‌تان قرار دهید.

امیدواریم با انجام مراحل رفع عیب مشکل یخ زدن بیش‌ازحد یخچال را برطرف کرده باشید و یخچالتان دوباره به بهترین شکل کار کند.

برفک یخچال چگونه درست میشود |ترفند جلوگیری از برفک زدن یخچال

پوشیده شدن اواپراتور از یخ

اگر یخچال یا فریزر بدون برفک شما به‌درستی کار می‌کند اما دمای داخل به‌اندازهٔ کافی سرد نیست ممکن است به علت برفک زیاد باشد.

علت معمول افزایش دما این است که اواپراتور با برفک پوشیده شده است و توسط فرآیند دیفراست یخ‌زدایی نمی‌شود درنتیجه هوای فن نمی‌تواند درون یخچال حرکت کند و داخل را سرد کند. مراحل زیر را برای مشخص شدن مشکل انجام دهید:

بهتر است جوانب ایمنی را رعایت کنید!

  • بررسی کنید کمپرسور به‌درستی کار می‌کند.
  • کاور اواپراتور را بردارید و بررسی کنید آیا برفک تشکیل‌شده است؟
  • اگر اواپراتور از یخ پوشیده شده است احتمال دارد فرآیند دیفراست مشکل داشته باشد. راهنمای «چگونه» را مطالعه کنید.

یا انجام مراحلی ساده می‌توانید مشکل دستگاه را پیدا کنید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد تشخیص مشکل دیفراست راهنمای مربوط به آن را مطالعه کنید.

 

برای نصب و تعمیر لوازم خانگی بوش باید به نمایندگی تعمیر یخچال فریزر بوش مراجعه کنید. در اینجا فهرست و اطلاعات تماس نمایندگی های بوش در تهران ارایه شده است

دکمه بازگشت به بالا