اقتصادیعمومیکسب و کار ایرانی

نحوه تنظیم تایمر دیفراست یخچال

وظیفه تایمر دیفراست یخچال شما چیست؟

به نقل از darlingretail.com وظیفه تایمر دیفراست یخچال این است که بین حالت سرمایش و حالت یخ زدایی جابجا شود. صرفا این به آن معناست که در فواصل زمانی معین، تایمر تمرکز خود را بین گردش هوای داخل یخچال و اطمینان از یخ نبستن فریزر تغییر میدهد. تایمر انرژی خود را روی فعال کردن حالت یخ زدایی برای تقریبا 30 دقیقه متمرکز می کند، سپس به مدت 10 ساعت به حالت فن می رود.

حتما بخوانید: چیست؟

سیستم نو دیفراست یا یخ زدایی یخچال

خرید یخچال ال جی بانه: در هر یخچال با داشتن ویژگی نو دیفراست، سیستم یخ زدایی وجود دارد که سیکل خنک کننده و یخ زدایی را کنترل می کند. اجزای سیستم یخ زدایی عبارتند از: ترموستات، تایمر یخ زدایی و هیتر یخ زدایی. یک تایمر یخ زدایی یخچال را بین حالت سرمایش و دیفراست تغییر می دهد.

اگر تایمر یخچال خراب شود و در حالت سرمایش گیر کند، باعث ایجاد یخ زدگی بیش از حد روی سیم پیچ های اواپراتور می شود که جریان هوا را کاهش می دهد.

هنگامی که در حالت یخ زدایی گیر کند، تمام یخ زدگی را ذوب می کند و به چرخه سرمایش باز نمی گردد همین امر در خرابی تایمر یخچال باعث خنک نشدن یخچال می شود.

تایمر دیفراست یخچال الکترواستیل |تایمر دیفراست یخچال سامسونگ

حتما بخوانید: چیست؟

اگر تایمر یخچال به درستی کار نکند چه باید کرد؟

یخچال های بدون تایمر یخ زدایی یا با تایمر خراب را باید به صورت دوره ای یخ زدایی شوند.

شما می توانید برفک و یخ ها را به صورت دستی یخزدایی کنید.

مرحله 1:

صبر کنید تا ببینید یخ یا برفک در دیواره های داخلی فریزر شما جمع شده است. این نشانه آن است که یخ روی کویل های اواپراتور فریزر نیز جمع می شود، به این معنی که باید یخچال را به صورت دستی یخ زدایی کنید.

مرحله 2:

تمام مواد غذایی را از یخچال و فریزر خارج کنید. آن را در یخچال همسایه یا دوستان خود نگهداری کنید تا خنک بماند.

مرحله 3:

یخچال را از برق بکشید و هر دو درب را باز کنید. بگذارید دو روز بگذرد در این مدت یخ و برفک ها ذوب می شوند. اگر مقدار زیادی یخ وجود دارد، حوله‌ها را در اطراف یخچال قرار دهید تا از سرازیر شدن آب به محل های دیگر جلوگیری شود.

مرحله 4:

یخچال را دوباره به برق وصل کنید و صبر کنید تا خنک شود. غذا را دوباره داخل یخچال و فریزر قرار دهید.

بیشتر درباره بدانیم.

مراحل تست تایمر دیفراست یخچال

اگر متوجه علائم خرابی تایمر یخچال شدید، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که تایمر یخ زدایی خود را مجددا تنظیم کنید.

همیشه باید تایمر یخ زدایی یخچال خود را قبل از تنظیم مجدد آن تست کنید، زیرا این تنها راه برای اطمینان از وجود مشکل تایمر است.

باید روی صفحه کنترل یخچال که در جلوی یخچال یا پایین دیسپلی آن قرار دارد دنبال تنظیم ویژگی های آن باشید.

گاهی اوقات ممکن است تایمر دیفراست یخچال شما خراب شود و مشکلات زیادی را برای یخچالتان بوجود بیاورد. با معیوب شدن این قطعه فرمان آب کردن برفک ها به هیتر المنت داده نمیشود و برای همین برفک ها هر 6 الی 8 ساعت ذوب نخواهند شد که عدم گردش هوا است.

اگر برفک ها ذوب نشوند یخچال سرمای خود را از دست میدهد و دچار مشکلات وسیع تری خواهد شد. در نتیجه اگر شاهد جمع شدن برفک ها در اطراف اوپراتور بودید باید تایمر دیفراست را تست نمایید.بهتر است تست تایمر دیفراست یخچال توسط یک تکنسین ماهر یا متخصص انجام شود.

تست تایمر یخچال

مراحل تست تایمر یخچال

مرحله 1: یخچال خود را برای حدودا یک دقیقه ( 60 ثانیه ) از پریز برق جدا نمایید.

مرحله 2: تایمر دیفراست یخچال را خاموش کنید. تنظیمات فعلی تایمر دیفراست را یادداشت کنید. در اکثر مدل های یخچال ها، تایمر دیفراست های جداگانه ای برای یخچال و فریزر در قسمت پشتی یخچال پیدا می کنید. هر دو را خاموش کنید.

مرحله 3: یخچال خود را به پریز برق وصل کنید. برد کنترل ​​الکترونیکی فرمان یخ زدایی ( تایمر دیفراست ) به طور خودکار فعال می شود. با دست زدن داخل فریزر می توانید متوجه کارکرد تایمر دیفراست شوید. شما باید گرما را هیتر دستگاه احساس کنید. این نشان می دهد که تایمر دیفراست به درستی کار می کند. بعد از تنظیم، تایمر دیفراست به مدت تقریباً هشت تا 10 دقیقه شروع به گرم کردن هیتر یخچال فریزر میکند.

بیشتر درباره بدانیم

تایمر دیفراست یخچال چند نوع است؟

سنسور دیفراست یخچال دو نوع دستی و دیجیتال دارد.در دیفراست دستی عمل برفک زدایی با خاموش کردن یخچال توسط فرد و خالی کردن مواد آن انجام میشود که در قسمت بالا شرح داده شد در دیفراست دیجیتال هر چند وقت یکبار به صورت خودکار موتور یخچال خاموش شده که مشابه از برق کشیدن یخچال به مدت طولانی ولی تحت کنترل المنتی که در بالای موتور قرار گرفته اتفاق می افتد، تحت تاثیر این عملکرد برفک ها آب میشوند.در سیستم دیجیتال دیفراست دیگر نیازی به تخلیه یخچال نیست.

انواع تایمر یخچال فریزر:

تایمر چینی
تایمر دوزمانه
تایمر 220 ولتی
تایمر قدیمی مکزیکی
تایمر 110 ولتی
تایمر ژاپنی محصول یخچال های ناسیونال و هیتاچی
تایمر کره ای

حتما بخوانیم: ؟

تایمر یخچال چیست ؟

قبل از این که به نحوه تنظیم تایمر دیفراست یخچال بپردازیم همان طور که در توضیحات مقدماتی نیز به آن اشاره شد، تایمر ها تنها در یخچال های جدید و بدون برفک تعبیه می شوند. اگر از یخچال های قدیمی استفاده کرده باشید حتما به یاد دارید که همواره در داخل فریز آن برفک هایی به ضخامت چندین سانتی متر تشکیل میشد که این موضوع در عملکرد و سرمایش یخچال تاثیرات منفی می گذاشت.

امروزه در یخچال ها از هیتر ها یا همان المنت های گرمایشی در کنار اپراتور های یخچال استفاده می شود. المنت های نصب شده در کنار اپراتور با ایجاد گرما سبب ذوب شدن برفک های کنار اپراتور می شوند. تایمر یخچال در ذوب شدن و از بین بردن برفک های کنار اپراتور نقش مهمی ایفا می کنند.

وظیفه اصلی تایمر دیفراست یخچال این است که در زمان های مشخصی سیگنال فعال شدن المنت ها را صادر کند. سیستم برفک زدایی نیازمند هماهنگی چند قطعه مختلف به طور همزمان (ترموستات، هیتر و تایمر) است و وظیفه اصلی هماهنگ کردن قطعات نیز برعهده تایمر دیفراست می باشد. لذا از این جهت سالم بودن تایمر و عملکرد صحیح آن در فرایند برفک زدایی یخچال نقش مهمی دارد.

معمولا تایمر ها هر 6 یا 8 ساعت یک بار سیگنال فعال شدن را به المنت ها صادر می کنند. همزمان با فعال شدن المنت های گرمایشی، موتور یخچال باید خاموش شود که سیگنال غیر فعال شدن آن نیز بر عهده تایمر است.

معمولا رایج ترین مشکلی که در زمان خرابی تایمر دیفراست به وجود می آید، ذوب نشدن برفک های کنار اپراتور و کاهش سرمایش یخچال است. لذا باید قبل از آسیب دیدن سایر قطعات یخچال مانند موتور و اپراتور نسبت به تنظیم صحیح یا تعمیر آن اقدام کنید.

برفک

نحوه تنظیم تایمر دیفراست یخچال

اگر چنانچه عملکرد سرمایشی یخچال شما کاهش یافته و دیگر نمی تواند همچون گذشته فضای داخلی یخچال را خنک کند. بهتر است نگاهی به فریز خود و همچنین اپراتور پشت فریزر نگاهی بیندازید. در صورتی که در آن برفک های ضخیم مشاهده کردید به احتمال زیاد تایمر دستگاه شما به خوبی کار نمی کند. گاهی ممکن است برای رفع این مشکل زمان فعالیت المنت ها را افزایش داد تا به خوبی برفک ها را از بین ببرد.

تنظیم تایمر دیفراست یخچال از طریق صفحه نمایشگر صورت می گیرد پس نسبت به تغییر زمان بندی آن اقدام کنید.

  1. در تنظیم تایمر دیفراست یخچال ابتدا باید از طریق منوی صفحه نمایش یخچال به دنبال گزینه تایم بگردید.
  2. پس از انتخاب این گزینه، از طریق منو گزینه DEF را فشار دهید.
  3. با فشردن این گزینه زمان پیش فرض تایمر برای عملیات برفک زدایی نمایش داده می شود.
  4. چنانچه قصد افزایش این زمان را دارید به صورت مجدد گزینه DEF فشار دهید. با هر بار فشردن این گزینه، زمان تایمر برای برفک زدایی یک دقیقه افزایش پیدا می کند.
  5. در صورتی که گزینه DEF را برای چند ثانیه فشار دهید و نگه دارید. می توانید مقدار زمان فعالیت المنت ها را به طور دستی تنظیم کنید.

در صورتی که برفک های فریزر و اپراتور در یخچال شما به خوبی آب نمی شوند، می توانید مدت زمان فعالیت المنت ها را از طریق تایمر افزایش دهید و پس از آن عملکرد دستگاه و همچنین میزان آب شدن برفک ها را بررسی کنید، اگر چنانچه تغییری در از بین رفتن برفک ها ایجاد نشد، به احتمال بالا ممکن است تایمر دیفراست یا المنت های یخچال شما معیوب باشند.

تایمر

انوع مدل های تایمر دیفراست برای یخچال ها

تایمر دیفراست در مدل ها و کیفیت های بسیار متنوعی در بازار وجود دارد که در کارایی و همچنین قیمت با یکدیگر تفاوت دارند. اگر چنانچه قصد خرید و تعویض تایمر یخچال خود را دارید بهتر است ابتدا از ولتاژ این قطعه در یخچال خودتان مطلع شوید.

به طور کلی تایمر دیفراست در دو نوع 110 ولتی و 220 ولتی در بازار موجود هستند و شما باید قطعه ای با ولتاژ مناسب دستگاهتان خریداری کنید زیرا در غیر این صورت مشکلاتی نظیر عدم آب شدن برفک ها، کاهش کارایی و بهره وری یخچال، کاهش قدرت کمپرسور دستگاه و … برایتان اتفاق می افتد.

یکی از انواع تایمر های یخچال، مدل دو زمانه است. عموما در یخچال های قدیمی آمریکایی و همچنین یخچال های ساخت ایران، سایز اپراتور ها بزرگ است. به همین دلیل برای آب کردن برفک های کنار اپراتور نیاز به فعالیت بیشتر المنت های گرمایشی می باشد.

با افزایش مدت زمان فعالیت المنت ها طبیعتا شدت گرما در کنار اپراتور افزایش می یابد و این عامل می تواند به سایر قطعات آسیب بزند. لذا به همین خاطر برای یخچال هایی با اپراتور های بزرگ از تایمر های دو زمانه استفاده می شود. تایمر های دو زمانه با خنک کردن سریع المنت ها پس از پایان کارشان از آسیب دیدن سایر قطعات در یخچال جلوگیری می کنند.

در صورت خرابی نسبت به تعمیر یا تعویض تایمر یخچال اقدام کنید؟

با توجه به این که در سال های اخیر نرخ ارز افزایش زیادی داشته است، لذا قیمت قطعات افزایش چشمگیری داشته است. به همین دلیل اکثر افراد در صورت خراب شدن قطعات داخلی یخچال ها سعی بر تعمیر آن دارند. تعمیرات تایمر دیفراست یخچال در برخی مواقع می تواند به صرفه و منطقی باشد. اما در اکثر مواقع تعمیر کردن تایمر ها تضمینی به همراه ندارد و ممکن است پس از مدت کوتاهی فعالیت دوباره معیوب شوند.

لذا به همین دلیل توصیه می شود تا نسبت به تعویض تایمر و خرید یک قطعه جدید اقدام کنید. زیرا قطعات جدید علاوه بر عملکرد بهتر، دارای ضمانت و گارانتی نیز هستند همچنین می توانند چندین سال بدون مشکل فعالیت کنند.

دکمه بازگشت به بالا