اقتصادی

ارزان‌سازی مسکن در ایران با تلفیق علم و عمل

کارشناسان صنعت صاختمان معتقدند همکاری گروه‌های مرتبط با بخش مسکن اعم از سازندگان، صاحبان صنایع، دانشگاهیان و اندیشمندان این ظرفیت را ایجاد می‌کند که فناوری صنعت ساخت افزایش یابد و قیمت تمام شده مسکن کاهش پیدا کند؛ یکی از راهکارها این است که کارخانجات به انبوه‌سازان و تعاونی‌ها مصالح ساختمانی واگذار و در قبال آن واحد مسکونی دریافت کنند.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، امروز نشستی با محوریت شهر هوشمند به منظور ارتقای توان علمی و فناوری در صنعت ساختمان برگزار شد که مسئولان دولتی، مدیران شهری، سازندگان و دانشگاهیان در  آن حضور داشتند. در این جلسه عنوان شد شهر هوشمند، ‌ راه حل نهایی و قابل اعتماد برای جبران‌ماندگی‌های مختلف در حوزه مسکن، محیط زیست، سلامت، بهداشت، آموزش و فناوری است.  

کم‌توجهی مدیریت شهری به فناوری

غلامرضا رضاییان  در این گردهمایی بیان کرد: طی سال‌های گذشته در حوزه مدیریت شهری توجه چندانی به فناوری در صنعت ساختمان نشده است. این در حالی است ظرفیت‌های خوب علمی در کشور برای اجرای ایده‌های ساختمان هوشمند، انرژی پاک، پارکینگ‌های هوشمند و به طور کلی شهر هوشمند وجود دارد.

وی افزود: لازم است تا پیوستی بین علم و عمل در صنعت ساختمان ایجاد شود. برای رسیدن به این هدف باید سازندگان و جامعه‌ی دانشگاهی و علمی کشور در کنار هم قرار گیرند. این پیوستگی و هم‌افزایی در تمامی زمینه‌ها از متریال روز گرفته تا روش‌های نوین ساخت، صنعتی‌سازی و به کار بردن روش‌هایی برای ارزان‌سازی مسکن به کار گرفته می‌شود.

رضاییان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون دستگاه‌های دولتی در زمینه ساخت مسکن برای کارکنان خود ورود کرده‌اند. دولت زمین را واگذار می‌کند و ادارات، منابع را تامین می‌کنند. این بهترین راه حل برای کنترل قیمت مسکن و خانه‌دار کردن متقاضیان است؛ چرا که عموم متقاضیان توان کافی تامین مسکن از طریق بازار را ندارند.

وی با بیان اینکه چهارمین نمایشگاه شهر هوشمند ایران و مسکن و شهرسازی تیر ۱۴۰۲ برگزار می‌شود گفت: همکاری گروه‌های مختلف مرتبط با بخش مسکن اعم از سازندگان، صاحبان صنایع و نوآوران این ظرفیت را ایجاد می‌کند که قیمت تمام شده مسکن کاهش یابد. کارخانجات می‌توانند مصالح ساختمانی را با انبوه‌سازان و تعاونی‌ها تهاتر کنند. به این صورت که نهاده‌های ساختمانی بدهند و به ازای آن آپارتمان بگیرند. در این فرآیند پول جابه‌جا نمی‌شود اما چرخه‌ای اتفاق می‌افتد که به رونق اقتصادی، اشتغال و تامین مسکن خانوارها کمک می‌کند.

استفاده از ایده‌های نو در نهضت ملی مسکن

در این نشست هم‌چنین مریم ملوّنی ـ مشاور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بیان برنامه‌های حل‌های دولت سیزدهم در حوزه مسکن گفت: یکی از اقداماتی که معاونت علمی ریاست جمهوری پیش می‌برد تعامل با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی کلان دولتی است. به این صورت که مجموعه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور که بتوانند در قالب پروژه‌های مشترک کلان ملی اقدامات نوآورانه انجام دهند فعالیت می‌کنند.

ملوّنی تاکید کرد: در طرح نهضت ملی مسکن و به طور کلی صنعت ساختمان این آمادگی وجود دارد  که از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه‌هایی همچون مصالح ساختمانی، تجهیزات، هوشنمدسازی و ایمنی استفاده شود. در این خصوص آمادگی تعامل با وزارت راه و شهرسازی وجود دارد. مثال ملموس در این زمینه پرینت سه‌بعدی است که در صنعت ساخت به آن دست پیدا کرده‌ایم.

در تولید علم مشکلی نداریم اما در عمل چرا

هم‌چنین محمد حسن‌زاده ـ رییس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در این نشست گفت: شهر هوشمند رویکردی است که در آینده کل شهرنشینی را در بر خواهد گرفت. این راه حل نهایی و قابل اعتماد برای جبران‌ماندگی‌های مختلف در حوزه محیط زیست، سلامت، بهداشت، آموزش و فناوری است.

وی یادآور شد: حدود سه دهه از مطرح شدن مفهوم شهر هوشمند در جهان می‌گذرد ولی ما در گام‌های ابتدایی عملیات مربوط به شهر هوشمند هستیم. بیش از ۳۰۰۰ پایان‌نامه و بیش از ۵۰ هزار مقاله در حوزه شهرهوشمند در ایران مطرح شده که نشان می‌دهد در حوزه علم و دانش خلائی وجود ندارد اما باید این علم به عمل تبدیل شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا