اجتماعی

تقویت برنامه‌های خارج از فضای آموزشی مدارس

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که نادیده گرفتن عاملیت تربیت شونده در تربیت و پرورش از چالش‌های اساسی حوزه پرورشی است، گفت: مدارس را باید در زمینه برنامه‌های خارج از فضای آموزشی تقویت کرد و مدارس را به سمت تلفیق واقعی آموزش با پرورش سوق داد.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، اصغر باقرزاده ارتقاء و بهینه‌سازی نیروهای انسانی، مردمی‌سازی و افزایش مشارکت مردم، به ویژه دانش آموزان در پیشبرد امور و مدرسه‌ای سازی برنامه‌ها به ویژه در حوزه پرورشی را سه بعد از مهم‌ترین سیاست‌ها و برنامه‎های وزارتخانه عنوان کرد و افزود: نادیده گرفتن عاملیت تربیت شونده در تربیت و پرورش از چالش‌های اساسی حوزه پرورشی است.

وی با اشاره به اینکه لازم است اختیار و اراده تربیت شونده در تربیت و پرورش به جد در نظر گرفته شود، وضعیت کمی و کیفی نیروی انسانی پرورشی را از جمله چالش‌های مهم  برشمرد که در سال‌های اخیر کمتر به آن توجه شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، تمرکز بیش از حد بر برنامه‌های بیرون از مدرسه در ابعاد منطقه‌ای و ملی را عاملی معرفی کرد که باعث شده تا در مدرسه شکست و نقصان ایجاد شود. لازم است مدارس را در زمینه برنامه‌های بیرون از مدرسه تقویت کرد و به سمت تلفیق واقعی آموزش همره با پرورش سوق داد.

باقرزاده به یکی از رویکردهای مهم معاونت پرورشی در سال جاری، اشاره کرد و گفت: تلاش شده تا روش کار مربیان پرورشی، به‌جای چارچوب بخشنامه‎ ای، بر اساس اقتضا و تشخیص درست شرایط صورت گیرد.

معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش، انتظار خود را از مدیران و مربیان پرورشی بر دو مدار تکلیفی و اقتضایی محدود دانست و گفت: کافی است مدیران و مربیان پرورشی برای تحقق ۵ هدف اساسی و واجب شامل ایمان با تمرکز بر نماز و انس با قرآن، امید با تمرکز بر سفر و اردوهای تربیتی، هویت با تمرکز بر عضویت دانش آموز در دستکم یک تشکل دانش آموزی، نشاط با تمرکز بر شرکت دانش آموزان در مسابقات مختلف و خردورزی با تمرکز بر فراهم سازی موقعیت‌های گفتگو بین دانش آموزان و مسئولان، که همه این‌ها بر اساس سند تحول بینادین و منویات مقام معظم رهبری است، برنامه‌های متمرکز و تکلیفی داشته باشند.

وی، سامانه نورینو را نیز طرحی به منظور پایش مدیریتی حوزه پرورشی در وزارتخانه معرفی کرد و افزود: داده‌های سامانه نورینو بر اساس خوداظهاری ادارات کل، مناطق و مدارس تکمیل می‌شود. که این امر می‌تواند قدم‌های مهمی برای پایش وضعیت عملکردی امور پرورشی باشد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در پایان بیان کرد: افزون بر تلاش برای تحقق وظایف عمومی، به گونه‌ای برنامه ریزی شده که اعتبارات محدود معاونت، به طور عملکردی و در چارچوبی هدفمند توزیع شود.

انتهای پیام

گروه تحریریه علوم اجتماعی

تحلیل‌گر مسائل اجتماعی با نگاهی منصفانه به تفاوت‌های اجتماعی و تبعیضات نژادی.
دکمه بازگشت به بالا