اقتصادی

برنج ایرانی به چه قیمتی از کشاورز خریداری می‌شود؟

یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم می گوید محبوب ترین برنج ایرانی از کشاورزان حداکثر 40 هزار تومان و حتی کمتر از این رقم خریداری می شود. واسطه ها و دلالانی که درآمد خود را از واردات برنج می بینند ، برنج را خریداری و ذخیره می کنند تا برنج وارداتی را با قیمت بالاتری بفروشند.

ذبیح الله اعظمی در گفت وگو با مجله تفریحی زیباروز ، با اشاره به افزایش قیمت برنج ایرانی با اشاره به جلسات کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: هفته گذشته با وزیر اقتصاد و جهاد کشاورزی ، معاون وزیر کشاورزی و جمعی از محققان. “این کشور در خشکسالی سال گذشته است. در سال 1400 ما بزرگترین خشکسالی را تجربه کردیم.

در خوزستان حدود 67 هکتار برنج داریم

این عضو کمیسیون کشاورزی ، آب ، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس یازدهم گفت: برنج در 19 استان کشور ما کشت می شود. ما سالانه 600 تا 800 هزار هکتار برنج داریم که حدود 400 تا 600 هزار هکتار آن در استانهای شمالی است. حدود 67 هزار هکتار برنج در استان خوزستان کشت می شود که امسال با بحران آب مواجه شده است. بنابراین ، سطح زیر کشت برنج در کشور ما در سال گذشته کاهش یافته است.

نماینده مردم جیرفت در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه در برخی استانها کشت برنج نزدیک به صفر است ، گفت: با وجود تصمیم مجلس مبنی بر اجازه کشت برنج برای برنج کاران اصفهانی ، خود برنج کاران به دلیل کمبود آب اقدام به کاشت برنج نکردند.

یک فرد سرانه برنج مصرف می کند. 35 تا 85 کیلوگرم

اعظمی با اشاره به اینکه سالانه به حدود 3 میلیون و 200 هزار تن برنج نیاز داریم ، گفت: از این میزان خود ما حدود 2.2 میلیون تن خود تولید می کنیم. سرانه مصرف برنج در هر ایران حدود 35 تا 85 کیلوگرم است. با توجه به سلیقه ایرانیان ، مردم برنج ایرانی را ترجیح می دهند. تولید برنج خوب پخته و پرطرفدار در ایران معادل 1.8 تا 2.5 تن در هکتار است ، در حالی که به عنوان مثال برنج باسماتی تا 12 تن در هکتار تولید می شود اما هیچ حمایتی وجود ندارد. از یک سو ، تأثیر برنج محبوب در ایران خوب نیست و تقاضا زیاد است.

برنج کار ایرانی حداکثر 40 هزار تومان دارد فروش

وی با بیان اینکه بازار پرطرفدار برنج ایران در دست واسطه ها بود ، افزود: با وجود همه اینها ، افزایش قیمت فعلی غیرمنطقی است. ما اخیراً با گروهی از متخصصان به آستار رفته بودیم و جلساتی داشتیم. در آن جلسه مشخص شد که محبوب ترین برنج ایرانی حداکثر 40 هزار تومان و حتی کمتر از این رقم خریداری می شود. این اطلاعات نشان می دهد که واسطه ها و واسطه ها نقش مهمی در افزایش قیمت برنج داشتند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مایلز گفت: در استان گیلان حدود 1450 زمین زراعی وجود دارد (فرآیندی که طی آن برنج به برنج سفید تبدیل می شود. یکی از محصولات فرعی مهم کارخانه های برنج سبوس است که به صورت خوراک دام و طیور.) در کاهش مصرف برنج مهم است. درباره سازوکار ، حدود 4 میلیارد تومان هزینه دارد ، بنابراین وزارت جهاد کشاورزی باید کمک کند یا این ردیف را برای بودجه 1401 در نظر بگیرد.

وی در پایان تصریح کرد: در کالای ما در کشور ما آثار سالمندان و واسطه های مستمری وجود دارد. از سوی دیگر ، تعداد محدودی از افراد در کشور هستند که سود خود را از واردات برنج می بینند. همین افراد معمولاً برنج را خریداری و ذخیره می کنند تا برنج وارداتی را با قیمت بالاتری بفروشند. درست مانند نهاده های دامی که 80 درصد آن متعلق به تعداد کمی از شرکت ها است. مشکل ما عدم نظارت است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا