استان ها

تالاب پیرسلمان دوباره جان گرفت

مجله تفریحی زیباروز/همدان رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسدآباد از آبگیری و زنده شدن دوباره تالاب پیرسلمان این شهرستان خبر داد.

مجید اسکندری در گفت‌وگو با مجله تفریحی زیباروز، اظهار کرد: به علت خاموش شدن موتور چاه‌های آب کشاورزی پیرامون تالاب و نیز برداشت محصولات کشاورزی اطراف آن و جوشیدن مجدد آب از کف چشمه‌های اطراف تالاب، دوباره این تالاب طبیعی و زنده استان همدان جان گرفته و یک‌سوم ظرفیت آن آبگیری شده است.

وی برداشت منابع آبی از چاه‌های کشاورزی اطراف تالاب و نیز کشت محصولات پرآب‌بر چون چغندرقند و یونجه در پیرامون تالاب را از عوامل کاهش سطح آب و خشک شدن تالاب در تابستان امسال دانست و تصریح کرد: قسمتی از آب تالاب باقی مانده بود که با برداشت محصولات کشاورزی در پاییز و خاموش شدن موتور چاه‌های آب کشاورزی پیرامون تالاب این قسمت از آب حدود ۱۵ روز به صورت ثابت باقی ماند و خشک نشد و خوشبختانه از حدود چهار روز پیش سطح آب تالاب رو به افزایش برگشته و در حال گرفتن تمام سطح تالاب است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسدآباد با بیان اینکه بارش‌های روزهای گذشته تأثیری در این آبگیری تالاب نداشته است، افزود: به طور قطع بارش‌های روزهای آینده می‌تواند در سطح آبگیری بیشتر تالاب کمک شایانی داشته باشد.

وی با اشاره به بازگشت پرندگان مهاجر به سد نعمت‌آباد و تصفیه‌خانه شهرستان و نیز تالاب پیرسلمان خاطرنشان کرد: قبل از خشک شدن تالاب دو قطعه لک لک به زیستگاه تالاب مهاجرت کرده بودند که با کاهش سطح آب تالاب این زیستگاه را ترک کردند.

اسکندری بیان کرد: در حال حاضر در تالاب پیرسلمان پرندگان مهاجری چون چنگر قابل مشاهده بوده و به طور قطع در روزهای آینده تعداد پرندگان مهاجر این تالاب با آبگیری هر چه بیشتر افزایش پیدا خواهد کرد.

وی چنگر، حواصیل، پرستو دریایی و کشیم را از جمله پرندگان مهاجر مشاهده شده در سد نعمت‌آباد و تصفیه‌خانه این شهرستان برشمرد و ادامه داد: از کشاورزان اطراف تالاب پیرسلمان درخواست داریم الگوی کشت را در کشاورزی خود رعایت کرده و از کشت دوم و کشت محصولات پرآب‌بر خودداری کنند چراکه اگر تالاب پیرسلمان دارای آب باشد از سرریز تالاب می‌توانند استفاده کنند و بیشترین سود آن هم به مردم اطراف تالاب خواهد رسید.

اسکندری یادآور شد: نصب تابلوی شکار ممنوع در اطراف تالاب، برگزاری برنامه‌های آموزشی و پاکسازی تالاب براساس مناسبت‌ها از جمله برنامه‌هایی است که برای حفظ این تالاب طبیعی و زنده استان همدان پیش‌بینی شده است.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، تالاب پیرسلمان واقع در مجاورت امامزاده پیرسلمان جزء آثار ملی و طبیعی کشور به ثبت رسیده است و از جمله منابع آبی دائمی بوده که علاوه بر تأمین آب کشاورزی منطقه زیستگاه ارزشمندی برای جانوران آبزی مختلف و دوزیستان و پرندگان مهاجر و ساکن به شمار می‌رود.

به استناد بند (و) ماده شش قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و مطابق آگهی رسمی شماره ۲۲۴۷۴ اردیبهشت‌ماه سال گذشته تالاب پیرسلمان به مدت پنج سال با حدود مشخص به عنوان منطقه شکارممنوع ارتقاء سطح حفاظتی یافته و هر گونه شکار، صید و تیراندازی در آن ممنوع است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا