استان ها

حضور ۹۰۰ هزار کرمانشاهی در پویش ملی سلامت/یازده هزار بیمار مشکوک به دیابت شناسایی شد

ابراهیم شکیبا در گفتگو با خبرنگار مجله تفریحی زیباروز کرمانشاه، اظهار کرد: پویش ملی سلامت (غربالگیری دیابت و فشار خون بالا) با شعار «آگاهی زودتر، مراقبت موثرتر» از ۲۰ آبان ماه آغاز و تا ۱۵ دی ماه سال جاری ادامه دارد.

وی افزود: این پویش با عنوان غربالگیری دیابت و فشارخون بالا همزمان با سراسر کشور در حال برگزاری است و تا دوشنبه (۲۷ آذرماه) بالغ بر ۹۰۰ هزار نفر از جمعیت بالای ۱۸ سال استان کرمانشاه در این پویش شرکت کرده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: بیش از ۲۱ هزار نفر بیمار مشکوک به فشار خون و بالغ بر یازده هزار نفر بیمار مشکوک به دیابت در این پویش شناسایی شده‌اند، اغلب این بیماران از وضعیت بیماری خود ناآگاه بودند.

شکیبا بیان کرد: پس از شناسایی بیماری این افراد توسط مراقبان سلامت و بهورزان، برای تشخیص قطعی به پزشکان عمومی مستقر در مراکز جامع خدمات سلامت شهری و روستایی ارجاع داده شده و پس از تشخیص قطعی بیماری، مشخصات آن‌ها در سامانه یکپارچه بهداشت ثبت می‌شود.

وی ادامه داد: با ثبت مشخصات آن‌ها در این سامانه، هر ماه توسط مراقبان سلامت و هر سه ماه توسط پزشکان عمومی ویزیت و کنترل می‌شوند، انجام این غربالگیری در خانه‌های سلامت شهری و مراکز بهداشت روستایی کاملا رایگان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: جامعه هدف در این پویش افراد بالای ۱۸ سال هستند، توصیه می‌کنیم اگر در این جمعیت افرادی هستند که هنوز به خانه‌های بهداشت مراجعه نکرده‌اند حتما این کار را انجام دهند و وضعیت سلامت خود را از نظر ابتلا به این ۲ بیماری مهم بررسی کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این ۲ بیماری عوامل ایجاد خطر برای سکته قلبی، سکته مغزی، عوارض مربوط به پا و نابینایی هستند و از طرفی در سنین جوانی (زیر ۴۰ سال) علائمی ندارند توصیه می‌کنیم حتما غربالگیری انجام شود.

46

دکمه بازگشت به بالا