استان ها

راه‌اندازی ۳ بازارچه دائم در استان همدان در دستور کار است

مجله تفریحی زیباروز/همدان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان از راه‌اندازی سه بازارچه دائم در سطح استان همدان خبر داد.

محسن معصوم‌علیزاده شنبه، ۹ دی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بحث بازارچه فروش صنایع دستی از اولویت‌های مهم و دستور رئیس جمهور بوده که بر این اساس استاندار همدان تصمیم ویژه‌ای را برای ایجاد و راه‌اندازی بازارچه موقت و دائم دارد و به همین منظور در حال حاضر راه‌اندازی سه بازارچه دائم در شهرستان‌های همدان، نهاوند و ملایر در دستور کار است. ضمن اینکه ۱۹ بازارچه موقت تابستانی نیز  در سطح استان همدان دارای فعالیت است.

وی با اشاره به فعالیت ۴۵ هزار نفر در حوزه صنایع دستی در سطح استان همدان افزود: در حال حاضر دو شهر جهانی لالجین در حوزه سفال و سرامیک و ملایر در حوزه مبلمان منبت در استان همدان به شهرهای صنایع دستی معروف هستند.

معصوم‌علیزاده از برگزاری دومین جشنواره صنایع دستی  بسیج هنرمندان این استان در هفته بصیرت با همکاری بسیج سازندگی سپاه در قالب محصولات و تولیدات صنایع‌دستی و هنرهای سنتی خبر داد و یادآور شد: ۲۵ نفر از هنرمندان مشاغل خانگی همدان در ۱۲ رشته آثار صنایع‌دستی خود را در دومین جشنواره صنایع‌دستی بسیج هنرمندان همدان از فردا -یکشنبه ۱۰ دی- به مدت هفت روز از ساعت ۱۵ تا ۱۹ در فرهنگسرای آوینی شهر همدان به نمایش می‌گذارند.

وی اضافه کرد: تراش سنگ‌های قیمتی، عروسک بافی، کاشی هفت رنگ، نقاشی روی سفال، پته دوزی، قلاب بافی، نقاشی روی شیشه، صنایع چوبی و زیور آلات سنتی از جمله رشته‌های منتخب حضور در این جشنواره است.

معصوم‌علیزاده بیان کرد: این آثار در کمیته داوران ارزیابی و به نفرات اول تا سوم جوایزی اهداء می‌شود ضمن اینکه بعد از مشخص شدن نفرات برتر استانی این نفرات برتر در جشنواره های  کشور شرکت می‌کنند و در جمع بندی هنرمندان برتر بسیج انتخاب می‌شوند.

این مقام مسئول در ادامه گفت: صدور ۲۸۵۰ فقره مجوز و  تمدید پروانه و نیز ۶۸۰ فقره صدور مجوز تولید کارگاهی و تمدید ۲۵۰ فقره کارت های شناسایی صنایع دستی را از جمله اقدامات انجام شده این اداره‌کل از ابتدای سال تاکنون می‌توان برشمرد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه باید صنایع دستی را به گونه‌ای تولید کنیم که مورد نیاز مردم باشد، گفت: توجه به آموزش در حوزه صنایع دستی یکی از ضرورت‌هاست که در همین رابطه توسط اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان برای شاغلان صنایع دستی سه دوره مدیریت تولید، برندسازی و فروش و بازاریابی برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه آموزش هر چه بیشتر موجب تربیت هنرمندان بیشتر خواهد بود، خاطرنشان کرد: در حوزه حضور در نمایشگاه‌ها به عنوان یکی از مهمترین کار هنرمندان صنایع دستی، هنرمندان با حضور در نمایشگاه قادر خواهند بود آثار خود را معرفی کرده و رقبای خود را بینند و ایده‌های جدید پیدا کنند.

معصوم‌علیزاده با بیان اینکه همدان یکی از ۱۰ استان برگزیده برای برگزاری نمایشگاه صنایع دستی است، ادامه داد: در سال جاری هفتمین نمایشگاه ملی صنایع دستی سفال و مبل با ۲۵۸ غرفه در استان همدان برگزار شد. ضمن اینکه امسال در ۱۴ نمایشگاه حوزه صنایع دستی سطح کشور از استان همدان ۶۳ هنرمند شرکت کردند.

وی همچنین با اشاره به حضور امسال پنج نفر از هنرمندان حوزه صنایع دستی استان همدان در نمایشگاه‌های صنایع دستی ایتالیا و ترکیه، اضافه کرد: ایجاد و فراهم سازی شرایط شرکت هنرمندان حوزه صنایع دستی استان همدان در نمایشگاه‌های خارجی، حداقل در منطقه خاورمیانه را جزو اولویت‌های برنامه‌های خود قرار داده‌ایم که در همین رابطه در تلاش هستیم نسبت به برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در کشور ارمنستان که ارتباط اقوام و فرهنگ با کشور ما دارند را  برگزار کرده و هنرمندان صنایع دستی استان همدان بتوانند در این نمایشگاه آثار خود را به نمایش بگذارند.

معصوم‌علیزاده در ادامه با اشاره به اینکه در سال جاری موفق شدیم در شهر همدان کاروانسرای جدیدی را به بهترین شکل بر اساس تاریخ معماری تأسیس کنیم، اظهار کرد: در همین رابطه در تلاشیم بانوان هنرمند صنایع دستی را در این کاروانسرای جدید مستقر کنیم تا بتوان ارتباط آن‌ها را با فضای هگمتانه برقرار کرد.

صادرات ۲۹ میلیارد صنایع دستی استان همدان به خارج از کشور

وی در پایان از تخصیص ۲۴ میلیارد تومان به مشاغل خانگی حوزه صنایع دستی این استان خبر داد و تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون استان همدان افزون بر ۲۹ میلیارد تومان صادرات صنایع دستی به خارج از کشور داشته‌ایم.

انتهای پیام 

دکمه بازگشت به بالا