اجتماعی

قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی وارداتی/کاهش قیمت چشمگیر سمعک

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو با تاکید بر کیفیت بسیار خوب تجهیزات تولید داخل، در عین حال از اقدامات انجام شده جهت قیمت‌گذاری تجهیزات وارداتی بر پایه ارزی خبر داد.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، دکتر غفارزاده _ مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو در نشست خبری به مناسبت نمایشگاه imed2023، گفت: این نمایشگاه از فردا در شهر آفتاب برگزار خواهد شد. نکته مهم این است که حضور در چنین نمایشگاهی فرصتی بین هماهنگی تولید و واردات فراهم می‌کند. آنچه که مسلم است این است که وضعیت تجهیزات پزشکی در مقایسه با بازار دارویی قابل مقایسه است‌. اکنون بیش از نیمی از نیازها از واردات تامین می‌شود که امیدواریم بیشتر به سمت تولید داخل برویم.

وی افزود: خوشبختانه تولیدات تجهیزات پزشکی داخل به لحاظ سختگیری‌های رگولاتور و رعایت استانداردهای ملی و فراملی بسیار خوب است؛ به شکلی که قابلیت صادرات دارند. حتی اگر نیاز داخلی به فرآورده وجود داشته باشد اما به عنوان بخشی تشویقی این موضوع را درنظر گرفته‌ایم که بتواند صادرات کند و با این کار کیفیت محصولات افزایش می‌یابد.

غفارزاده تاکید کرد: تجهیزات پزشکی برای تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود و علاوه بر بحث‌های کمی و کیفی به لحاظ تامین آنها طبیعی است که بحث‌های تامینی هم مورد نظر قرار گیرد. در این بین بر  موضوع قیمت‌گذاری هم الزام داریم که یکی از مولفه‌های آن کشف قیمت است. بیش از نیمی از بازار محصولات وارداتی است که مبتنی بر ارز است؛ بنابراین لازم است در فضای شفاف رقابتی بتوانیم بازیگرانی داشته باشیم تا قیمت‌ها مناسب‌تر ارائه شود.

وی در همین رابطه گفت: در مورد سمعک که تقریبا ۱۰۰ درصد وارداتی است با فراخوان قیمت را بیش از نصف پایه ارزی کاهش دادیم که بر واردات عرضه موثر است. در مورد قیمت گذاری ریالی شعار سال به واقع در تجهیزات پزشکی تحقق یافته است و قیمت تجهیزات پزشکی در این بخش تغییری نداشته است. قیمت‌گذاری‌های جدیدی که برای اقلام وارداتی داشتیم اعم از آنهایی که پایه ارزی ۴۲۰۰ داشتند و… افزایش قیمتی نداشتیم‌؛ البته این آنچیزی است که در imed است و حتی اینها کاهش قیمت ریالی داشتند.

ادامه دارد

گروه تحریریه علوم اجتماعی

تحلیل‌گر مسائل اجتماعی با نگاهی منصفانه به تفاوت‌های اجتماعی و تبعیضات نژادی.
دکمه بازگشت به بالا