حوادث

هشدار درباره استفاده از فیلترشکن‌ها و نرم‌افزارهای جعلی استارلینک

یک کارشناس امنیت فضای مجازی نسبت به عواقب استفاده از فیلترشکن ها و لینک های ناشناس هشدار داده است.

محمد سیدی در گفت وگو با مجله تفریحی زیباروز. وی با هشدار نسبت به عواقب نصب و استفاده از برخی VPN ها و فیلترشکن ها گفت: توصیه من به مردم این است که VPN نصب نکنند. البته برخی به دلایل مختلف از آن استفاده می کنند اما توصیه ما این است که افراد ترجیح می دهند از نرم افزار استفاده نکنند. متاسفانه در شرایط فعلی تعداد نرم افزارهای جعلی یعنی نرم افزارهای مخرب ارائه شده تحت عنوان VPN و فیلتر شکن افزایش یافته است.

وی ادامه داد: حتی در برخی موارد ممکن است لینک ها یا فایل های جعلی به نام فیلترشکن و … برای کاربران ارسال شود و این فایل ها نرم افزارهای مخرب بوده و منجر به سوء استفاده از اطلاعات گوشی های همراه کاربران و یا آسیب رساندن به گوشی های تلفن همراه شود. ، این موارد نیاز به توجه کافی دارند.

مراقب نرم افزار جعلی Starlink باشید

این کارشناس امنیت سایبری همچنین نسبت به سوء استفاده کاربران در قالب تبلیغات و پیام رسانی درباره استارلینک هشدار داد و گفت: متاسفانه در برخی موارد پیام هایی حاوی لینک یا فایل هایی با عنوان نرم افزار استارلینک در فضای مجازی درج شده است. ، و این فایل ها نیز یک بدافزار است و به تلفن همراه آسیب می رساند. Starlink به تجهیزات خاصی نیاز دارد که امکان اتصال به اینترنت ماهواره ای را فراهم می کند و نرم افزار Starlink فقط برای تنظیمات مربوط به تجهیزات است. بنابراین شرط استفاده از این نرم افزار داشتن تجهیزات آن است که در حال حاضر در کشور ما موجود نیست. مردم هنوز نمی توانند از طریق شبکه 4G یا 5G به این شبکه متصل شوند. وقتی چنین شرایطی هنوز برقرار نیست، هر چیزی که منتشر می شود می تواند یک تهدید باشد و شهروندان باید نسبت به آن حساس باشند.

سیدی تاکید کرد: با افزایش استفاده از VPN، فیلترشکن و… حجم آلودگی این فضا نیز افزایش می یابد که باید مورد توجه جدی قرار گیرد. این مشکل باعث مواردی مانند دسترسی به حساب بانکی، عکس ها و فایل های خصوصی و غیره کاربر می شود. همچنین این اتفاق می تواند شرایطی را برای خواندن پیامک ها و تخلیه حساب بانکی، چت از طرف کاربران و سوء استفاده از حساب های شخصی در پیام رسان های مختلف ایجاد کند. در واقع، استفاده از VPN به این معنی است که یک فرد خارجی می تواند به اطلاعات دسترسی پیدا کند و آن را برای شخص دیگری ارسال کند. برخی از VPN ها که حتی سرعت بسیار خوبی دارند دارای سطوح مختلف نشت داده هستند که می تواند تهدیدی برای حریم خصوصی کاربران در کشور باشد.

وی درباره احتمال از دست دادن اکانت شما با تغییر آی پی نیز گفت: زمانی که فردی از VPN استفاده می کند به این معناست که اغلب آی پی خود را تغییر می دهد. این می تواند باعث شود که حساب کاربری به عنوان یک ربات یا بدافزار شناخته شود و توسط پشتیبانی آن نرم افزار مسدود شود. الگوریتم های تشخیص اکانت های هک شده یا ربات متفاوت است. اکانت هایی که تعداد زیادی فالوور اینستاگرام دارند، احتمالاً حتی پس از احراز هویت به حالت تعلیق در می آیند و از بین می روند. البته آمار دقیقی از تعداد افرادی که این اتفاق برای آنها افتاده وجود ندارد و شرکت متا که زیرمجموعه اینستاگرام، فیس بوک و … است، اکانت آنها را غیرفعال کرده است. به طور کلی، هنگامی که آدرس IP شخصی تغییر می کند، نگهبانان نرم افزار متوجه می شوند. اگر دستگاه مربوطه نیز تغییر کند، پروتکل های امنیتی سختگیرانه تر می شوند.

بیشتر بخوانید:


این فیلترشکن کاربران را در معرض دید قرار می دهد


هک اطلاعات کاربر با توزیع رایگان فیلترشکن


هشدار به کاربرانی که از فیلتر شکن استفاده می کنند


اطلاعات میلیون‌ها کاربر توسط یک هکر رایگان فاش شده است


گسترش فیلترشکن ها دلیل شیوع بالای بدافزارها در ایران است

اوایل پلیس سایبری ایران وی همچنین نسبت به خطرات استفاده از فیلترشکن هشدار داد. سرهنگ فدائیان، فرمانده انتظامی فتای استان سمنان در این خصوص گفت: یکی از خطرناک ترین فعالیت های کاربران اینترنت استفاده از VPN و نرم افزارهای ضد فیلتر است که می تواند عواقب شدیدی را برای آنها به همراه داشته باشد؛ زیرا به طور کلی، سازندگان این نرم افزار با ارائه خدمات رایگان به مخاطبین خود سعی در دستیابی به برخی اهداف مجرمانه از جمله جاسوسی، دسترسی به اطلاعات شخصی، هدایت کاربران به سایت های فیشینگ، سرقت اطلاعات بانکی و … دارند. اصلا قابل اعتماد نیستند و حتی ممکن است در ابتدا به عنوان یک فیلترشکن ساده عمل کنند تا اعتماد کامل کاربران را به خود جلب کنند و پس از مدتی اهداف شوم خود را دنبال کنند و آسیب ها و خطرات زیادی را متوجه کاربران کنند. از مهم ترین آنها می توان به سرقت اطلاعات شخصی و بانکی، ارائه تبلیغات غیرمجاز محصول، ایجاد انحرافات اخلاقی و … اشاره کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا