اجتماعی

بیان حقایق؛ مهمترین خواسته شهروندان انزلی از خبرنگاران

مجله تفریحی زیباروز/گیلان در نمایشگاه خبر که به مناسبت هفته خبرنگار در مصلی نمازجمعه بندر انزلی برگزار شد، شهروندان با حضور در این غرفه دیدگاه‌ها و خواسته‌های خود را از خبرنگاران بیان کردند که در این بین بیشتر شهروندان تاکید بر بیان حقیقت و سرعت در انتقال اخبار داشتند.

امروز جمعه ۲۰ مردادماه به همت بسیج رسانه بندر انزلی و به مناسبت هفته خبرنگار، نمایشگاه خبر با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف در مصلی نماز جمعه این شهر برگزار شد.

در همین راستا خبرنگار مجله تفریحی زیباروز با برخی شهروندان بازدیدکننده از نمایشگاه در خصوص انتظاراتی که از خبرنگاران دارند، سوال کرد و از جمله این پاسخ‌ها بیان حقیقت همچنین سرعت در انعکاس اخبار  بیشترین مواردی بود که شهروندان انزلی بر آن تاکید داشتند.

 حجت‌الاسلام سیدعبدالجواد شمس‌الدین، امام جمعه بندر انزلی با حضور در نمایشگاه ِخبر با تبریک روز خبرنگار و با ابراز رضایت از فعالیت خبرگزاری های مجله تفریحی زیباروز و ایکنا، اظهار کرد:  اخبار این دو خبرگزاری در سطح کشور مطرح بوده و پربار، خوب، موثر و قابل استفاده است.

حجت الاسلام شمس الدین در خصوص انتظار از خبرنگاران، تصریح کرد: خبرنگاران در انعکاس مطالبی که در جامعه موجب پیشرفت، امیدواری مردم همچنین رفع مشکلات می‌شود با سرعت، دقت و با صداقت تلاش کنند.

امام جمعه بندر انزلی گفت: خبرنگاران اجازه ندهند و نگذارند فضای اطلاع رسانی جامعه دست جریان‌های معاند و بیگانه باشد و در این مسیر سرعت در اطلاع رسانی باید سرلوحه فعالیتشان باشد.

حجت‌الاسلام شمس‌الدین با بیان اینکه مسئولین نیز سرعت در اطلاع رسانی اهتمام داشته باشند، تاکید کرد: این اقدامی است که از سوی خبرنگاران پیگیری و مطالبه شود تا اطلاع رسانی در لحظه و به موقع را برای مردم داشته باشند که هم مردم استفاده کنند و در مورد برخی مسائل نگرانی پیدا نکنند ضمن اینکه دشمنان نتوانند سوء استفاده کنند.

شاهرخ شکری یکی از شهروندان انزلی اظهار کرد: خبرگزاری‌ها بین مردم بیایند و فقط اخبار جلسات را پوشش ندهند و به انعکاس نقطه نظرات مسئولان بسنده نکنند.

شکری تصریح کرد: با انعکاس صحبت شهروندان و بیان خواسته ها و انتظارات عموم است که برنامه‌ریزان می توانند به نحو احسن در راستای حل مشکلات برنامه‌ریزی کنند.

اصغر شکرالهی شهروند دیگری بود که با اشاره به اینکه رسانه ها در جهت آگاهی بخشی جامعه گام بردارند، اظهار کرد: خبرنگاران در انعکاس اخبار شفافیت و حقیقت را رعایت کنند به ویژه اینکه الان در فضای مجازی تشخیص حقیقت و غیر حقیقت تا حدی سخت شده است.
 
شکرالهی با بیان اینکه رسالت خبرنگار این است که جریان حقیقت را دنبال کند و در این جهت گام بردارد، گفت: امید آفرینی بسیار مهم است و خبرنگاران در این عرصه گام بردارند و باید ناامیدی و یأس را که دشمن به دنبال آن است خنثی کنند.

خلیل عابدین‌پور نیز با تاکید بر اینکه اگر خبرنگار نباشد از رخدادها بی اطلاع هستیم، اظهار کرد: کارهای زیادی توسط مسئولان در راستای حل مشکلات انجام می شود و اگر خبرنگار نباشد و اطلاع رسانی صورت نگیرد نتیجه کارها ابتر می‌ماند.

عابدین‌پور تصریح کرد: خبرنگاران در انتقال اخبار باید حقایق را بیان کنند وگرنه مخاطبان برای اطلاع از واقعیت امر، دنبال منابع غیر معتبر می روند و ممکن است در این مسیر به بیراهه بروند.

سید مهدی نجفی‌ پور نیز با بیان اینکه خبرنگاران با شفاف سازی و انتشار درست اخبار را منعکس کنند، اظهار کرد: با رعایت اصول حرفه‌ای از سوی خبرنگاران در انعکاس اخبار، اقدامات رسانه های معاند به ثمر نمی رسد و بدخواهان سرشان به سنگ می خورد.

نجفی‌پور تصریح کرد: خبرنگاران حقایق را بیان کنند و در غیر این صورت مخاطبان با توجه به در دسترس بودن رسانه های مختلف اخبار را از کانال‌های دیگر پیگیری کنند و ممکن است ناخواسته و ناآگاهانه در دام معاندان گرفتار شوند.

روح‌الله عالیزاده دیگر شهروند انزلی نیز با بیان اینکه از جمله مزایای انتشار اخبار در فضای مجازی سهولت در دسترسی و هر ساعت از شبانه روز به خبرهای مورد نیاز است، اظهار کرد: اگر این مساله و انعکاس اخبار در زمان کوتاه از وقوع تا بارگذاری در رسانه انجام شود قطعاً در جذب حداکثری مخاطب اثرگذار خواهد بود.

عالیزاده تاکید کرد: البته سرعت نباید موجب شود تا دقت کار کاهش پیدا کند زیرا در عصری هستیم که صحت اخبار بسیار مهم است و اگر این مساله از سوی یک رسانه رعایت نشود شاهد ریزش مخاطب خواهیم بود.

انتهای پیام

گروه تحریریه علوم اجتماعی

تحلیل‌گر مسائل اجتماعی با نگاهی منصفانه به تفاوت‌های اجتماعی و تبعیضات نژادی.
دکمه بازگشت به بالا