فرهنگ و هنر

کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت سردار یعقوب زهدی رونمایی شد

آیین رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت سردار یعقوب زهدی (سومین فرمانده توپخانه سپاه در دوران دفاع مقدس) با حضور جمعی از فرماندهان در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز،در ابتدای این مراسم، سردار علی‌محمد نائینی در سخنانی بیان کرد: سپاه در رسته توپخانه ۱۴۰۲ شهید تقدیم کرد که حدود ۸۵ نفر از این شهدا سرداران آتش هستند. سردار حسن تهرانی‌مقدم و شفیع‌زاده از فرماندهان شهید این رشته هستند. همچنین پنج فرمانده شهید گروه توپخانه هم داریم.

وی ادامه داد: کتاب تاریخ شفاهی سردار زهدی، روایت صادقانه، دقیق و مومنانه است. او همواره در مسئولیت‌های مختلف نقش آفرین بوده و استاد، محقق و راوی دفاع مقدس است. تعداد ۴۰ درصد از تاریخ شفاهی مرکز اسناد مرتبط به حوزه‌های تخصصی اختصاص دارد. در دوران دفاع مقدس در کنار فرماندهان حوزه تخصصی ما راوی نداشتیم. کار پژوهشی در این زمینه سخت است اما مطالب توسط محققان تطبیق داده می‌شود.

رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تأکید کرد: تا دو سال آینده ۱۰۰ اثر انتشار یافته در زمینه تخصصی دفاع مقدس خواهیم داشت. این کتاب‌ها دانش‌افزا هستند و می‌توانند به متون آموزشی دانشگاه تبدیل شوند یا در اختیار هنرمندان و فیلم سازان قرار بگیرند. جنگ را واحدهای تخصصی اداره کردند و نقش تعیین کننده داشتند.

سردار نائینی گفت: آثار مکتوب ویژه‌ای درباره توپخانه در در دفاع مقدس در دست تولید است.  تاریخ شفاهی ۱۲ نفر از فرماندهان حوزه توپخانه در دستور کار است که ۸ تن از این فرماندهان خاطراتشان گرفته شده است. تاریخ شفاهی سردار یعقوب زهدی نخستین کتاب در زمینه تاریخ شفاهی فرماندهان توپخانه است که در دو جلد به چاپ رسیده است.

در این مراسم، سرداران حسین علایی، علی فضلی، سرلشکر سید یحیی صفوی، احمد غلامپور حسن رستگارپناه، فتح‌الله جعفری و سردار کوثری حضور داشتند.

سردار محمود چهارباغی از فرماندهان دوران دفاع مقدس در بخش دیگر این مراسم در سخنانی با اشاره به اینکه جلسه گفت‌وگو با سردار زهدی را من برعهده گرفتم، توضیح داد: برای انتشار این اثر ۳۰ جلسه گفت‌وگو با سردار زهدی داشتم که علی‌رغم اینکه ۴۰ سال با هم هستیم برایم بسیار آموزنده بود.

سردار چهارباغی

وی ادامه داد: رزمندگان پیش از عملیات بدون اینکه توپ داشته باشند، می‌رفتند عملیات و غنیمت می‌گرفتند و از توپ‌های غنیمتی علیه عراق استفاده می‌کردند. حتی در این زمینه جوکی ساخته بودند به این مضمون وزیر دفاع عراق به کشورهای خارجی رفته بود تا توپ بگیرد. او تعداد زیادی سفارش داده بود و مسئول خارجی متعجب شده بود که چرا این مقدار؟ او گفته بود چون علاوه بر ما ایرانی‌ها هم از توپ‌های ما استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: حدود ۲۰۰ اراده توپ غنیمت گرفتیم که نو بودند. حسن تهرانی مقدم، شفیع‌زاده و یزدانی از جمله شهدای واحد توپخانه هستند.  اکنون موشک، مشت محکم مقام معظم رهبری علیه دشمنان است. در زمان شهادت حاج قاسم و جبهه مقاومت ترکیبی از فرماندهان پیشکسوت و جوانان با هم علیه داعش جنگیدند.

همچنین، سردار یعقوب زهدی سومین فرمانده واحد توپخانه در دوران دفاع مقدس با اشاره به رویکرد جدید مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس توضیح داد: من ابتدا امتناع می‌کردم که خاطراتم را درباره توپخانه بیان کنم، تا اینکه سایر برادران گفتند که صحبت‌های شما مکمل به دفاع مقدس و نقش رسته توپخانه است. نهایت تلاشم را کردم تا اطلاعت دقیق باشد و مطلب را تطبیق می‌دادم.

وی افزود: ما از ۴۰ سال پیش صحبت می‌کنیم و ممکن است در آن اشکالی وجود داشته باشد بنابراین از دوستانم می‌خواهم چنانچه اشکالی در آثار بود بگویند تا آن را اصلاح کنیم. ایجاد رسته توپخانه نتیجه تلاش‌های همه رزمندگان بوده است و کار شهید تهرانی مقدم و شفیع زاده مانند نخ تسبیحی است که هم افزایی با سایر یگان‌ها را برای ایجاد توپخانه رقم زده است.

این فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: صحبت از دفاع مقدس بحثی شخصی نیست و به فرمایش مقام معظم رهبری باید این گنجینه را برای نسل‌های بعدی بازگو کنیم. در توپخانه برادرانی داشتیم که خون مطهر آن‌ها این نهال را بارور کرده  و اکنون درختی تناور است. از گروه‌های توپخانه و لشکری ۲۰ فرمانده شهید داشته‌ایم. حدود ۲۵۰ دیده‌بان شهید داشته‌ایم. تنها سری که در شرایط سخت از سنگرها بالا است دیده‌بانان هستند.  شهید شفیع زاده در سررسید هر ساله‌اش آیه «وَالَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا  وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ المُحسِنینَ» رامی‌نوشت. رزمندگان در رسته توپخانه بسیار صبور بودند. هرجا مشکلی پیش می‌آمد سنگ صبور ما آقا رحیم صفوی بود. او در کمک به ما تردیدی نداشت و تک تک فرماندهان گروه را آقا رحیم صفوی معرفی می‌کرد.

وی گفت: نشر خاطرات در راستای جهاد تبیین در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس بی نظیر است. خانواده توپخانه با انسجام و وحدت تردیدی به خود در راه دفاع از میهن ندارد. شهید تهرانی مقدم در تمام جلسات شهید شفیع زاده به عنوان بنیانگذار واحد توپخانه معرفی می‌کرد.

ادامه دارد

تیم تحریریه علوم هنری

با قلمم، صداها و حس‌های هنر و فرهنگ را به شکلی جادویی ترسیم می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا