استان ها

اخلاق محوری و حکیم پروری بایستی در نظام آموزشی کشور در اولویت قرار گیرد

به گزارش خبرنگار فرهنگی مجله تفریحی زیباروز از قزوین؛ قاسم عموعابدینی عصر چهارشنبه در آیین رونمایی از سند تحول دانشگاه که در سالن اجتماعات بوستان دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار شد ضمن گرامیداشت استادان و شهدای دانشجو اظهارداشت: قزوین نیز با تقدیم شهدایی چون شهید رجایی و بابایی دین خود را به انقلاب اسلامی ادا کرد.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: بفرموده رهبر انقلاب دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، آبروی نظام است و این تاکید رسالت سنگینی برای ما دارد هرچند تاکنون افراد متعددی برای ارتقای جایگاه دانشگاه تلاش کردند اما این دانشگاه باید به عنوان الگو و نماد جریان ساز جامعه باشد و بتواند دانشجویان جهان را تحت تاثیر قرار دهد.

066

وی افزود: جایگاه رتبه بندی جمهوری اسلامی در تولید علم در سطح جهان حدود ۲ درصد است و در این میان کشور ما توانسته در حوزه‌های مختلف فناوری پیشرو باشد که در این میان وضعیت  تولید علم در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)  1/7 درصد است که افتخاری ارزشمند محسوب می‌شود زیرا این دانشگاه در حوزه چشمه نور و پژوهشکده آینده پژوهی گام‌های موثری برداشته و سایر دانشگاه‌ها نیز به اقتباس از آینده پژوهی دانشگاه امام(ره) در این حوزه نقش آفرین شدند. 

عمو عابدینی گفت: در ۱۲ فناوری برتر دنیا کشور جمهوری اسلامی ایران در ردیف ۲۰ کشور دنیا قرار دارد و در تولید ۹ فناوری برتر دنیا در ردیف ۱۰ کشور جهان و در تولید دانش‌ نانو رتبه ۴، در سلول‌های بنیادی رتبه ۹ و در حوزه هوافضا رتبه ۵ را به خود اختصاص داده است. 

وی با تاکید بر اینکه سند تحویل بنیادین بر چهار محور چالش، عامل، راهبرد و اقدام استوار است عنوان کرد: اولین چالش در حوزه سند تحول دانشگاه مسئله حکمرانی دانشگاه است و بر این اصل قائلیم که نظام آموزشی باید شاگرد پروری، اخلاق‌پروری و حکیم پروری را در دستور کار خود قرار دهد. 

012

این مسئول اظهارداشت: پیامبر(ص) و امام صادق(ع) از مبلغان فناوری نوین هستند و اولین دانشگاه‌ متعلق به ایرانیان بوده و حکمت موضوعیت دانشگاهی داشته که این مسائل می تواند مورد توجه کارشناسان در سند تحول قرار گیرد. 

وی ادامه داد: حکمرانی موجود مبتنی بر نسل تمدنی نیست و باید در مسیر تغییر قرار بگیرد و برنامه محور شود، دانشجویان نیز برنامه محور تربیت شوند.

این مسئول تصریح کرد: علم و فنآوری پایه و اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است که اساس توسعه فناوری نیز علم، فرهنگ و حکمت است و دانشگاه نیز باید استادمحوری، شاگردپروری و حمکت را در دستور کار خود قرار دهد. 

وی افزود: حکمرانی ما باید در تمامی بخش‌ها اعم از جذب دانشجو، جذب هیات علمی و آیین‌نامه‌ها تغییر کند و بر این اساس طرح تحول مصوب شده در مجلس طبق برنامه هفتم در ۳۰ دانشگاه برتر کشور اجرا خواهد شد و در صورت تصویب نهایی به صورت پایلوت در تمامی دانشگاه‌های بالای یک درصد اجرایی می شود و دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) نیز می‌تواند درخواست تاسیس دانشکده حکمرانی را ارائه کند تا مورد بررسی قرار گیرد.

عمو عابدینی اظهارداشت: شیوه کار دانشکده حکمرانی به گونه‌ای است که دانشجویان به صورت پیوسته از دیپلم تا فوق لیسانس و از لیسانس به دکترا جذب این دانشکده می‌شوند و هر استاد با پنج الی شش دانشجو تدریس می کند.

وی تاکید کرد: دانشجویانی با استعداد درخشان با رتبه زیر ۵ هزار به سازمان سنجش معرفی شده و در دانشکده حکمرانی با عنوان دانشکده علوم و فناوری راهبردی آینده مشغول تحصیل می‌شوند. 

این مسئول یادآورشد: چالش دوم مسئله آموزش است که باید به سمت آموزش هدفمند تغییر کند و پیوست آموزشی در دانشگاه، به ایجاد شغل برای دانشجویان و تقویت روحیه خودباوری منجر شود. 

09

وی خاطرنشان کرد: برای ایجاد شرایط شغلی، بین ۳ الی ۱۵ واحد کارورزی در این دانشکده تعریف می‌شود و ۴۰ واحد دانشگاهی این دانشکده نیز در گرو همکاری و مشارکت با صنعت است و در این راستا تلاش شده تا ۵ هزار دانشجو بورسیه صنعتی شوند که در صورت تایید مصوبه مجلس این تعداد به ۷۰ هزار نفر خواهد رسید.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: چالش بعدی در حوزه تحصیل بی توجهی به محور خانواده است که تلاش می کنیم در بخش حکمرانی دانشگاه، خانواده محوری را در اولویت قرار دهیم تا تحصیل و شغل موجب بروز مشکل در فرآیند زندگی دانشجو شود.

این مسئول با بیان اینکه اتحادیه اروپا برای جذب نخبگان به همراه خانواده‌های آنها در قالب طرح جزیره نخبگان برنامه دارد اظهارداشت: اتحادیه اروپا در سال جاری ۲۷ میلیارد یورو اعتبار درنظر گرفته تا نخبه ها به همراه خانواده خود مجوز اقامت و ویزا دریافت کند که با این شرایط شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند به راحتی جذب شوند که این مسئله باید در خصوص نخبگان ما نیز لحاظ شود. 

وی تاکید کرد: چالش چهارم در حوزه بین المللی است لذا مقاله های تولید شده نباید فقط معرفی فرد باشد بلکه لازم است  عرضه علم و جذب آن در سطح بین المللی تعریف شود. 

این مسئول عنوان کرد: نکته نهایی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایجاد تمدن نوین اسلامی است که شاید این سوال مطرح شود آیا امکان ایجاد تمدن نوین اسلامی وجود دارد؟ که پاسخ آن با توجه به سبقه تاریخی ایران مثبت است زیرا تاریخ تمدن به دو بخش پیش از اسلام و پس از اسلام ارتقا یافت و در دوره پس از اسلام نیز پیشرفت‌های شایانی صورت گرفت و با این وجود امکان ارتقا و ایجاد سومین تمدن نیز دور از باور نیست. 

08

وی ادامه داد: در تمدن نوین اسلامی نقش دستگاه‌های حکمرانی به ویژه دانشگاه پررنگ است و دانشگاه باید در مسیر تمدن سازی قرار بگیرد و بر مبنای حکمت به سوی ایجاد تمدن نوین گام بردارد.

عموعابدینی تصریح کرد: دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) باید بتواند در جایگاه بین المللی و نام زیبا خود در عرصه‌های حکمت و تمدن حرکت کند و به عنوان الگو پیشگام باشد.

وی یادآورشد:دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) بایستی تعامل بین المللی خود را بیشتر از گذشته توسعه دهد و بتواند دانشجویان خود را به سایر کشورها برای ادامه تحصیل هدایت کرده و فضا را برای تحصیل سایر دانشجویان بین المللی در دانشگاه نیز فراهم کند. 

این مسئول گفت: بیشتر کتب مرجع درسی ما غیر ایرانی است درحالی که ظرفیت بسیار خوبی در سطح کشور وجود دارد و ما می‌توانیم از ظرفیت دانشمندان یک و دو درصدی استفاده کنیم و از آنها بخواهیم با تشکیل تیم تخصصی در صدد تدوین کتب مرجع به تناسب تخصص خود باشند که در این حوزه حمایت ما در بخش مالی جدی است.

photo_2023-09-28_00-59-27

وی با تاکید براینکه خیریه‌ای برای حمایت از نخبگان در کشور وجود دارد گفت: جریان تمدنی حق ایرانیان است و دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) در محور این تحول برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی قرار دارد. 

در پایان این مراسم از سند تحول دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین رونمایی شد.

انتهای پیام

 






آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

دکمه بازگشت به بالا