حوادث

انتقال صدور تأییدیه ایمنی از آتش نشانی به دفاتر خدمات الکترونیک

بیش از ۹۰ درصد ساختمان‌های تهران هم زیر شش طبقه هستند

آتش سوزی گاندی بار دیگر این هشدار را به مسئولین تهران انتقال داد که وضعیت ایمنی در تهران نگران‌کننده است. عدم توجه به مسائل ایمنی و انتقال صدور تأییدیه‌های ایمنی از آتش نشانی به دفاتر الکترونیک نیز بخش دیگری از این نگرانی است که به گفته شورای شهر فقط برای ساختمان‌های زیر ۶ طبقه بوده است.

انتقال صدور تأییدیه ایمنی از آتش نشانی به دفاتر خدمات الکترونیک

آفتاب‌‌نیوز :

مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران، درباره طرح شهرداری تهران برای انتقال صدور تأییدیه ایمنی از آتش نشانی به دفاتر خدمات الکترونیک به انتخاب گفت: بر اساس پیشنهادی که در حوزه اجرا، شهرداری داشت؛ ساختمان‌های ۶ طبقه به پایین را به دفاتر الکترونیک سپرده‌اند تا تأییدیه ایمنی بگیرند؛ دیگر ساختمان‌ها توسط سازمان آتش نشانی تأیید می‌شوند. این فرآیندی بود که تغییر کرد، چون بیش از ۹۰ درصد ساختمان‌های شهر تهران ساختمان‌های زیر ۶ طبقه است. سازمان آتش نشانی چنین ظرفیتی نداشت که کلیه موارد را به تنهایی رسیدگی کند؛ لذا با توجه به انباشت تجربی که در شهرداری بود، دفاتر الکترونیک شهر مسئول کنترل ایمنی شدند. این نظارت یک نوع نظارت مضاعف است.

وی در ادامه درباره گزارش علت آتش سوزی بیمارستان گاندی بیان کرد: همانطور که در اخبار مطرح شد؛ بیمارستان به اخطار‌ها عمل نکرده و سیستم‌های حریق آن هنگام آتش سوزی عمل نکرده بود. ما الان در خصوص ساختمان‌های جدیدی که پایان کار می‌گیرند، دغدغه نداریم. موضوع اصلی که با آن مواجه هستیم، موضوع نگهداشت و بازدید‌های دوره‌ای است. ساختمانی که پایان کار گرفت، آیا دو سال دیگر هم همان طرح ایمنی را دارد؟ این موضوع در مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان مطرح شده، اما شیوه اجرایی آن پس از ده سال اجرا نشده است. مجلس گفته که وزارت راه می‌تواند مقررات را با امضا وزیر ابلاغ کند. مبحث ۲۲ که مربوط به مقررات است، تهیه شده و امضا آقای آخوندی هم روی آن هست، اما مهندسین ناظر دستورالعمل اجرایی به آن‌ها ابلاغ نشده است. سازمان نظام مهندسی با ۷۰ هزار مهندس ناظر در تهران اعلام کرده که امکان نظارت دارد، اما دستورالعمل به آن‌ها ابلاغ نشده و وزارت راه باید پاسخگو باشد. بالاخره ساختمانی که ۱۰ سال از عمر آن گذشته ایمنی دارد یا خیر؟ تمامی ساختمان‌های تهران باید نظارت شوند. الان ساختمان ۲ سال ساخت هم باید بررسی شود.

بابایی درباره تجهیزات سازمان آتش نشانی گفت: ما دغدغه‌ای در خصوص خرید ماشین آلات و لوازم تخصصی آتش نشانی نداریم. با توجه به مصوبات قبل و بودجه‌های جدید، افزایش مبلغ برای خرید لوازم آتش نشانی ۱۰۰ درصد بوده است. هیچ محدودیتی برای خرید وسائل و ماشین آلات وجود ندارد. حتی موضوع پهباد آتش نشان هم مطرح شد و رئیس آتش نشانی گفت که چند نمونه از آن‌ها توسط شرکت‌های دانش بنیان ارائه شده است. البته الزامی وجود ندارد که تجهیزات داخلی باشد. الان ۸۰ درصد ماشین آلات آتش نشانی خارجی است. البته اولویت کالای ایرانی است.

تیم تحریریه حوادث

نویسنده حوادثی هستم که تمامی طیف رویدادها را پوشش می‌دهم. از اخبار سیاسی تا رویدادهای فرهنگی و ورزشی، همه را با اهمیت برابر می‌شمارم.
دکمه بازگشت به بالا