اجتماعی

تاکنون بیش از ۱۴ هزار گزارش تحت عنوان تبلیغات زودهنگام انتخاباتی واصل شده است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با تاکید بر این که در حال حاضر فعالیت‌های زود هنگام تخلف محسوب می‌شود، گفت: تا الان بیش از ۱۴ هزار گزارش با عنوان تبلیغات زودهنگام انتخاباتی واصل شده است.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، اصغر جهانگیر با حضور در برنامه تهران ۲۰ ضمن اشاره به این که پیشگیری یک مقوله با یک زوایای خاص است و فرانهادی است، گفت: قوه قضاییه به تنهایی وظیفه پیشگیری از وقوع جرم ندارد؛ پیشگیری یک امر فراقوه‌ای، فرانهادی و فرامرزی است.

جهانگیر ادامه داد: ما در هر موضوعی که می‌خواهیم به آن بپردازیم باید ابعادش را ببینیم. توقع داشتن از این که معاونت پیشگیری در همه حوزه‌ها و تک تک آن‌ها دخالت کند در حقیقت اگر دخالت کند، دخالت در حوزه‌های تخصصی دیگر نهادها کرده است و وظیفه اش نیست.

وی همچنین تاکید کرد: پیشگیری در صورتی می‌تواند موفق شود که تبدیل به فرهنگ شود. باید مسئله پیشگیری تبدیل به یک اصل در همه حوزه‌ها شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اظهار داشت: در حال حاضر فعالیت‌های زود هنگام تخلف محسوب می‌شود و باید توسط کارگروه بررسی شود. در کارگروه نوع تبلیغ زودهنگام بررسی می‌شود و در آنجا مشخص می‌کنند ایا تخلف است یا خیر.

جهانگیر با اشاره به این که تا الان بیش از ۱۴ هزار گزارش تحت عنوان تبلیغات زودهنگام انتخاباتی واصل شده است، افزود: در این کارگروه‌ها در سراسر کشور این موضوع مورد بررسی قرار گرفته از بین این ۱۴ هزار نزدیک به ۴۴۰ مورد به عنوان تخلف انتخاباتی شناسایی شده است؛ در این زمینه، ۳۷۰ نفر از داوطلبین دعوت شدند و تذکرات لازم به آن‌ها داده شده تا از تبلیغات زودهنگام خودداری کنند و گرنه هم در تایید صلاحیت نهایی آن‌ها لحاظ خواهد شد و هم برای آن‌ها پرونده تشکیل خواهد شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: ما چیزی را می‌توانیم جرم تلقی کنیم که قانونگذار آن رفتار را قبلا ممنوع کرده باشد و برای آن ضمانت اجرا در نظر گرفته باشد وگرنه رفتارهایی که افراد به صورت طبیعی انجام می‌دهند تا زمانی که جرم انگاری نشده امکان جرم یا تخلف در نظر گرفتن آن وجود ندارد. امورات جاری افراد برای شرکت در مراسمات عبادی، سیاسی و … به خودی خود نه می‌تواند تخلف باشد نه جرم؛ آنجایی عنوان تخلف یا جرم پیدا می‌کند که قانونگذار پیش بینی‌های لازم را درباره اش انجام داده است.

ادامه دارد…

گروه تحریریه علوم اجتماعی

تحلیل‌گر مسائل اجتماعی با نگاهی منصفانه به تفاوت‌های اجتماعی و تبعیضات نژادی.
دکمه بازگشت به بالا