استان ها

دولت اجرای قطار سریع السیر مشهد را به عنوان خدمتی ماندگار تسریع کند

مجله تفریحی زیباروز/خراسان رضوی تولیت آستان قدس رضوی در دیدار وزیر راه و شهرسازی نسبت به لزوم تسریع پیگیری و اجرای پروژه قطار سریع السیر تهران- مشهد به عنوان خدمت ماندگار از دولت سیزدهم در تسهیل امر زیارت، تأکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی در دیدار وزیر و معاونین وزارت راه و شهرسازی که در حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد، ضمن تبریک حسن اعتماد ریاست جمهوری و اعتماد مجلس شورای اسلامی برای اعطای مسئولیت به مهرداد بذرپاش، اظهار کرد: از محضر خداوند متعال و امام الرئوف علی بن موسی الرضا(ع) توفیق و موفقیت دولت سیزدهم و مسئولان دلسوز و پرتلاش نظام مقدس اسلامی را برای خدمت‌گزاری به مردم و کشور مسئلت دارم؛ مسئله مسکن و ترابری در کنار معیشت و بهداشت جزو نیازهای اساسی مردم بوده و این خود نشان دهنده اهمیت کار این وزارتخانه است.

وی در ادامه به محدودیت‌ها، موانع و مشکلاتی که به واسطه تحریم‌های ظالمانه استکبار پیش روی مسئولان برای اجرای پروژه‌ها وجود دارد، اشاره و اظهار کرد: کار در شرایط محدودیت بسیار مشکل است اما خداوند نیز در سختی‌ها بیشتر انسان را کمک می‌کند و توسل و تضرع انسان به درگاه الهی نیز بیشتر می‌شود؛ لذا کار در شرایط دشوار برکات معنوی دارد که آن برکات معنوی ان‌شاءالله مشکلات را برطرف خواهد کرد.

تولیت آستان قدس رضوی اراده، اخلاص و توکل بر خدا را رمز عبور از مشکلات دانست و اظهار کرد: کشور پس از انقلاب علی رغم همه چالش‌ها همچون جنگ تحمیلی ۸ ساله، مشکلات داخلی، فشارها و تحریم‌های گسترده استکبار، توفیقات و پیشرفت‌های قابل توجهی را به دست آورده است که این توفیقات جز با عنایت خداوند متعال حاصل نمی‌شد.

وی اضافه کرد: دوران دفاع مقدس تابلو بسیار زیبایی از عنایات الهی و فائق آمدن بر مشکلات و تنگناهاست، دفاع مقدس تنها جنگ ایران و رژیم بعث عراق نبود در جریان آن تمام دنیای استکبار در مقابل ما می‌‎جنگید و صدام آنها را نمایندگی می‌کرد؛ اما به عنایت الهی بدون اینکه حتی یک وجب از خاک کشور را به دشمن بدهیم از این جنگ سربلند بیرون آمدیم.

مروی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات پیش روی زائران اشاره و اظهار کرد: مشکل کمبود پارکینگ در اطراف حرم مطهر یکی از مشکلات مهم زائران است که این مشکل در مناسبت‌های مذهبی با توجه به افزایش حضور زائران تشدید می‌شود؛ آستان قدس سال‌هاست برای رفع مشکلات زائران و مردم زیرگذر حرم را به‌طور موقت به این منظور اختصاص داده درحالی ‌که در طراحی ابتدایی و هنگام ساخت، کاربری عبادی و رواق برای زیرگذر مدنظر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: امکانات استانی و شهری پاسخگوی ساخت پارکینگ‌هایی که تنها در ایام محدودی از سال مورد استفاده قرار گیرند، نیست؛ از این رو همان‌گونه که در قم دولت برای ساخت پارکینگ‌های اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) پای کار آمد، در مشهد نیز دولت باید برای رفع مشکل پارکینگ زائران ورود کند.

تولیت آستان قدس رضوی همچنین به مشکلات مناطق حاشیه شهر مشهد که مورد دغدغه مقام معظم رهبری نیز هست، اشاره و تصریح کرد: آستان قدس رضوی به میزان توان و امکانات تلاش کرده تا ضمن رعایت حقوق شرعی و ملاحظات وقف، برخی مشکلات حاشیه شهر مشهد را رفع کند، اما رفع مشکلات این مناطق نیازمند اراده‌ای ملی و همراهی مدیران کشوری برای اجرای طرح‌های پیش‌بینی‌شده است.

وی همچنین نسبت به توجه به صیانت از موقوفات در طرح‎های شهرسازی تأکید و عنوان کرد: زمین‎های موقوفاتی آستان قدس رضوی اراضی متعلق به حضرت رضا(ع) است که واقفان با خلوص نیت وقف آستان حضرت ثامن الحجج(ع) کرده‌اند و ما موظف به نگهداری و عمل به نیات واقفان هستیم و این زمین‌ها متعلق به هیچ فردی نیست.

مروی از وزارت راه و شهرسازی خواستار پیگیری و تسریع اجرای پروژه قطار سریع‌السیر تهران-مشهد شد و گفت: این طرح پروژه‌ای است که منفعت آن برای مردم کاملا محسوس بوده و مورد استفاده جمعیت قابل توجهی از مردم است و همچنین موجب تسهیل امر زیارت خواهد شد که زیارت در انسان سازی، تربیت نفوس و امنیت ملی کشور نقش بسیار تأثیر گذاری دارد و خدمتی ماندگار از دولت سیزدهم برای تسهیل امر زیارت است.

تولیت آستان قدس رضوی همچنین به توسعه متوازن مشهد تأکید کرد و گفت: توسعه شهر مشهد باید به صورت متوازن و با محوریت حرم مطهرصورت پذیرد؛ اکنون این نگرانی وجود دارد که در آینده تمام آثار شهری و امکانات به یک سمت شهر برود و مناطق پیرامونی حرم مطهر به بافت قدیمی مبدل شوند؛ برای تحقق توسعه متوازن مشهد، آستان قدس آمادگی کامل برای همکاری دارد.

براساس گزارش روابط عمومی آستان قدس رضوی، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در ادامه گزارشی از اقدامات و برنامه‌های وزارتخانه متبوع خود در خصوص اتمام پروژه‌های نیمه تمام، توسعه زیر بناهای حمل و نقل، پاسخگویی به نیاز مردم کم درآمد در تامین مسکن و غیره ارائه داد و گفت: مسکن یکی از اولویت‌های این وزارتخانه است که هم تکلیف قانونی، هم وعده دولت و هم نیاز کشور است که در این زمینه اقدامات بسیار خوبی در دست اقدام است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا