استان ها

راه‌های جلوگیری از سرمازدگی بهاره

مجله تفریحی زیباروز/همدان سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به سرمازدگی درختان در فصل بهار گفت: سرمازدگی درختان میوه مهمترین عامل خسارت‌زا در باغات استان به شمار می‌رود از این‌رو کشاورزان و باغداران راه‌های پیشگیری از سرمازدگی درختان در فصل بهار را جدی بگیرند.

امیر لاهوتیان با توجه به هشدار هواشناسی مبنی بر کاهش درجه دمای استان به صفر و زیر صفر درجه سانتی‌گراد اظهار کرد: سرمازدگی درختان میوه مهمترین عامل خسارت‌زا در باغات استان است به طوری‌که خسارت‌های هنگفتی به بار می‌آورد.

وی با اشاره به راه‌های پیشگیری و مقابله با سرمازدگی بهاره افزود: انتخاب صحیح محل احداث باغ، انتخاب گونه و رقم مناسب، مدیریت آبیاری و تغذیه گیاه، مدیریت خاک، استفاده از دستگاه‌های مولد باد و بخاری باغی از توصیه‌های مهم محسوب می‌شود.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان یادآور شد: استفاده از آبیاری بارانی هنگام پیش‌بینی بروز سرما از اقدامات مهم به شمار می‌رود که توصیه می‌شود کشاورزان این مهم را با جدیت در دستور کار داشته باشند.

براساس گزارش روابط عمومی جهادکشاورزی استان، وی با تأکید بر اینکه حفاظت به وسیله غرقاب کردن نیز از اقدامات حیاتی است، تصریح کرد: از اقداماتی نظیر شخم و هرس زودهنگام که باعث بیدار شدن پیش از موعد درخت از خواب زمستانی می‌شود نیز خودداری شود.

لاهوتیان مهمترین عامل در راستای جلوگیری از سرمازدگی در محصولات زراعی و باغی را مصرف درست کودهای پایه فسفات و پتاسه در محصولات باغی دانست و خاطرنشان کرد: گرم کردن باغ یکی دیگر از روش‌های جلوگیری از سرمازدگی بهاره است به طوری‌که استفاده از بخاری باغی در قسمت‌های مختلف باغ منجر به کاهش خطر سرمازدگی می‌شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا