استان ها

راهکار‌های اولیه در مواجهه با گرمازدگی/ داخل اتومبیل پارک شده نمانید

رئیس اداره آموزش و پژوهش اورژانس استان تهران؛

رئیس اداره آموزش و پژوهش اورژانس استان تهران گفت: داخل اتومبیلی که پارک شده ننشینید چرا که این یکی از دلایل عمده مرگ‌های ناشی از گرما در افراد به ویژه کودکان است.

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، یک روز بعد از اعلام وزیر بهداشت مبنی بر پیشنهاد تعطیلی به هیئت دولت، علی بهادری جهرمی در پستی در توییتر نوشت: با توجه به گرمای بی‌سابقه هوا در روز‌های جاری، به‌منظور حفظ سلامت شهروندان، هیئت دولت با پیشنهاد وزارت بهداشت مبنی بر تعطیلی روز‌های چهارشنبه و پنج‌شنبه در سراسر کشور موافقت کرد.

ساکنین پایتخت در هفته اخیر گرمای بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده‌اند. آمار افرادی که به دلیل گرمازدگی به اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند گرما زدگی به حالتی گفته می‌شود که سیستم تنظیم کننده دمای بدن از کار می‌افتد و بدن نمی‌تواند گرمای اضافی خود را دفع کند. در این حالت دمای بدن به شدت افزایش می‌یابد که می‌تواند عواقبی به دنبال داشته باشد. به طور کلی فعالیت بدنی انسان با افزایش سوخت و ساز و آزاد شدن انرژی زیادی در بدن همراه است و این امر باعث تولید گرما در بدن می‌شود.

رئیس اداره آموزش و پژوهش اورژانس استان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری علم و فناوری آنا اعلام کرد: گرمازدگی از لحاظ شدت به سه نوع خفیف، متوسط و شدید تقسیم می‌شود که در صورت عدم درمان نوع خفیف، گرمازدگی به نوع متوسط یا شدید منجر و گا‌ها ممکن است فرد را به فاز سنکوپ گرما کشاند.

سعید مهروش سروش با بیان اینکه علائم گرمازدگی ممکن است به طور ناگهانی یا با گذشت زمان، به خصوص با دوره‌های ورزش طولانی مدت ایجاد شود. گفت: علائم و نشانه‌های احتمالی گرمازدگی عبارتند از خشکی پوست، تعریق شدید، ضعف، سرگیجه، خستگی، نبض ضعیف و سریع، فشار خون پایین هنگام ایستادن، گرفتگی عضلات، حالت تهوع و سردرد است.

 چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟ 

رئیس اداره آموزش و پژوهش اورژانس استان تهران با بیان اینکه اگر فکر می‌کنید دچار گرمازدگی شده‌اید، در ابتدا لازم است که تمام فعالیت‌های خود را متوقف کرده، استراحت کنید و حتما به مکان خنک‌تری بروید، گفت: در صورت گیجی یا آشفتگی، از دست دادن هوشیاری یا عدم توانایی در نوشیدن یا اگر دمای مرکزی بدن به ۴۰ درجه سانتیگراد یا بالاتر برسد، حتما با اورژانس تماس بگیرید چرا که به مراقبت‌های پزشکی فوری نیاز دارید.

چطور گرمازدگی را تشخیص بدهیم؟

مهروش سروش در پاسخ به این سوال که چطور می‌توان علائم گرمازدگی را تشخیص داد، گفت: علائم گرما گرفتگی معمولاً شامل تعریق شدید، خستگی، تشنگی و کرامپ یا گرفتگی عضلات است. درمان سریع نیز معمولاً از پیشرفت علائم آن جلوگیری می‌کند. گرما گرفتگی را می‌توان با نوشیدن مایعات یا رفتن به مکان خنک‌تر، درمان کرد.

چه کسانی در معرض خطر هستند؟ 

رئیس اداره آموزش و پژوهش اورژانس استان تهران با بیان اینکه بعضی از افراد و گروه‌های سنی باید بیشتر مراقب گرمازدگی باشند، افزود: خطر گرمازدگی در نوزادان و کودکان زیر ۴ سال و بزرگسالان بالای ۶۵ سال بیشتر است. توانایی بدن در تنظیم درجه حرارت در افراد کم سن و سال کاملاً تکامل نیافته است. در افراد مسن نیز ممکن است به دلیل بیماری، دارو‌ها یا سایر عوامل این توانایی کاهش یابد.

وی گفت: دارو‌هایی که توانایی بدن در هیدراته ماندن و واکنش مناسب به گرما را تحت تأثیر قرار می‌دهند. این دارو‌ها شامل دارو‌های مورد استفاده برای درمان فشار خون بالا و مشکلات قلبی، کاهش علائم آلرژی، مسکن‌ها یا دارو‌های کاهنده علائم روانپزشکی از جمله دارو‌های ضد روان پریشی هستند. به علاوه برخی از دارو‌های غیرقانونی، مانند کوکائین و آمفتامین نیز می‌توانند دمای بدن را افزایش دهند.

در اتومبیل نمانید 

مهروش سروش با تاکید بر اینکه کودکان و حتی بزرگسالان نباید در اتومبیلی که پارک شده است بمانند، گفت: داخل اتومبیلی که پارک شده ننشینید چرا که این یکی از دلایل عمده مرگ‌های ناشی از گرما در افراد به ویژه کودکان است. دمای خودرویی که زیر آفتاب پارک شده می‌تواند در عرض ۱۰ دقیقه، ۱۱ درجه افزایش می‌یابد. نشستن داخل اتومبیل پارک شده در هوای گرم، حتی اگر شیشه‌ها پایین یا ماشین زیر سایه باشد، ایمن نیست. وقتی ماشین را پارک می‌کنید برای جلوگیری از ورود کودکان به داخل، آن را قفل نگه دارید.

وی همچنن افزود: در ساعات گرم روز به خود استراحت دهید. اگر مجبور به انجام فعالیت شدید در روز گرم هستید، مایعات بنوشید و مرتبا در یک مکان خنک استراحت کنید. ورزش یا فعالیت بدنی را در ساعات خنک روز مانند صبح زود یا عصر انجام دهید.

با حالت گرمازدگی چه کنیم؟ 

رئیس اداره آموزش و پژوهش اورژانس استان تهران با بیان اینکه با چند راهکار ساده می‌توان افرادی که مبتلا به گرمازدگی سطحی هستند را درمان کرد گفت: در این فصل از لباس‌های سبک، خنک و غیر چسبان استفاده کنید. در صورت گرما زدگی ورود به یک ساختمان با تهویه مطبوع بهترین راه است، در مقابل باد خنک بنشینید. به پشت بخوابید و پا‌های خود را بالاتر از سطح قلب قرار دهید. 

وی با بیان اینکه نوشیدن آب بهترین انتخاب است گفت: در صورت امکان دوش آب سرد بگیرید یا حوله آغشته به آب خنک را روی پوست خود قرار دهید. 

مهروش سروش تاکید کرد: اگر در عرض یک ساعت پس از استفاده از این اقدامات درمانی احساس بهبودی نکردید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

دکمه بازگشت به بالا