اقتصادی

ظرفیت‌های جدید بازار روسیه برای صنایع هایتک ایران

مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته با اشاره به خروج شرکت‌های خارجی از روسیه بعد از جنگ اوکراین، گفت: این وضعیت باعث ایجاد خلاء در تامین ماشین آلات، قطعات و سایر تجهیزات شده است. بنابراین در مناقصه‌هایی که در روسیه برگزار می‌شود، شرکت‌های ایرانی پتانسیل خوبی در حوزه هایتک برای برنده شدن دارند.

محسن نادرمنش در گفت‌گو با مجله تفریحی زیباروز، با بیان اینکه ارائه خدمات این صندوق صرفا برای بخش‌های خصوصی و تعاونی است و بخش‌های دولتی مشمول ارائه خدمات نمی‌شود، گفت: در اساسنامه صندوق به ارائه خدمات در راستای تامین هزینه‌های تحقیق و توسعه، انتقال تکنولوژی، تولید فناوری و حتی ایجاد خط‌های تولید، تولید نمونه صنعتی، تولید انبوه، سرمایه در گردش، صادرات، جذب سرمایه‌گذاری و موارد دیگر اشاره شده است.

به گفته وی علاوه بر صنایع الکترونیک، نرم افزار و مخابرات که از ابتدا مشمول ارائه خدمات صندوق بود، صنایع نانو تکنولوژی، زیست فناوری، هوا فضا، مواد نو و جدید، انرژی‌های نو، نجهیزات پیشرفته و هر صنعتی که بتوان به آن اطلاق صنایع پیشرفته کرد، جزو حیطه بنگاه‌هایی که صندوق از آن‌ها حمایت می‌کند قرار می‌گیرد.

نادری منش با اشاره به افزایش سرمایه صندوق گفت: بحث سرمایه‌گذاری خطرپذیر را از سال گذشته دنبال کردیم و توانستیم از طریق زیست بوم تامین مالی خطرپذیر با شرکای استراتژیک قوی مثل صندوق نوآوری و شکوفایی و سایر نهادهای مالی، نهادهای تخصصی طراحی کنیم. در حال حاضر دو صندوق تشکیل شده و پیش بینی می‌شود تا پایان سال این تعداد به پنج صندوق در این بخش برسد. همچنین در حال پیگیری بحث ضمانت‌نامه‌های گمرکی در مجلس هستیم.

سهم استان تهران از تسهیلات صنایع پیشرفته کم شد

وی با بیان اینکه در گذشته تمرکز صندوق بیشتر در استان تهران بود و حدود ۸۰ درصد تسهیلات و خدمات به استان تهران می‌رسید، گفت: از دوسال پیش مقرر شد در سازمان‌های صمت استان‌ها کارگزاری صندوق صنایع پیشرفته تشکیل شود و در حال حاضر در ۱۱ استان فعال شده و در ماه‌های آینده در دو استان دیگر افتتاح خواهد شد. در حال حاضر سهم تهران به ۶۰ درصد رسیده و هدفگذاری شده سهم تهران امسال به ۵۰ درصد برسد.

نادری منش با بیان در حال حاضر استان‌های خراسان رضوی، فارس، اصفهان، آذربایجان شرقی و یزد در حوزه صنایع پیشرفته عملکرد خوبی داشتند، گفت: بخش از صنایع پیشرفته را شرکت‌های دانش بنیان پیشرفته تشکیل می‌دهند. در حوزه تجهیزات پزشکی، مخابراتی و خدمات فنی و مهندسی صادرات هم داریم. در حوزه مخابراتی حتی به روسیه صادرات انجام می‌شود. اگر موانع مربوط با تحریم و نقل و انتقال مالی نبود، رشد صادرات خیلی بیشتر بود.

ظرفیت‌های بازار روسیه برای صنایع هایتک ایران

مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته با اشاره به خروج شرکت‌های خارجی از روسیه بعد از جنگ اوکراین، گفت: این وضعیت باعث ایجاد خلاء در تامین ماشین آلات، قطعات و سایر تجهیزات شده است. بنابراین در مناقصه‌هایی که الآن روسیه برگزار می‌شود، شرکت‌های ایرانی پتانسیل خوبی در حوزه هایتک برای برنده شدن دارند. همچنین زمینه‌های همکاری در حوزه فناوری‌های خاص با روسیه نیز وجود دارد که باید موانع و چالش‌های آن‌ها حل شود. اما از سوی بنگاه‌ها ظرفیت ورود به بازار روسیه وجود دارد و بیشتر باید بحث‌های تجاری و سیاسی مثل کم کردن تعرفه‌ها، تراکنش‌های مالی و ورود به بازارهای انحصاری حل شود.

حضور صنایع پیشرفته ایران در ترکیه

به گفته وی شرکت‌های ایرانی در حوزه صنایع پیشرفته در ترکیه هم حضور دارند و برخی شرکت‌ها در این کشور خط تولید راه‌اندازی کرده‌اند. بیشتر این شرکت‌ها در حوزه تجهیزات پزشکی، مواد نو و هوافضا فعال هستند که طراحی و تولید قطعات را در داخل کشور انجام می‌دهند، سپس در ترکیه مونتاژ و بعد به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

این مقام مسئول در پایان گفت: توسعه صنعتی در آینده توسعه فناوری است و کشوری که بتواند بنگاه‌های فناور داشته باشد می‌تواند در رقابت‌های جهانی پیروز شود. اما اگر غیر از این باشد فقط مجبور به خام فروشی خواهیم بود.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه فعالیت در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با دانش عمیقی از مسائل مالی و اقتصادی، تلاش می‌کنم به شما اطلاعات دقیق و جامع را ارائه دهم تا شما بتوانید درک بهتری از رویدادها و تغییرات در دنیای اقتصاد داشته باشید.
دکمه بازگشت به بالا