اجتماعی

محققان نسبت به تاثیر حذف صبحانه بر زندگی هشدار دادند

مجله تفریحی زیباروز/خراسان رضوی در بسیاری از خانواده‌ها، صبح‌ها آشفته‌ترین زمان روز است، بین آماده شدن برای شروع روز کاری، آماده کردن ناهار فرزندان در مدرسه و نوشیدن قهوه، صبحانه اولین چیزی است که نادیده گرفته می‌شود.

براساس گزارش هلث، نتایج تحقیق انجام‌شده در سال ۲۰۱۶ که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی (Clinical Nutrition) منتشر شد، نشان داد که تقریباً ۲۵ درصد آمریکایی‌ها هر روز وعده صبحانه را حذف می‌کنند.

نتایج پژوهش دیگری در سال ۲۰۲۲ که شامل کودکان و نوجوانان در استرالیا بود، نشان داد در مقایسه با ۵۵ درصد جوانانی که هرگز صبحانه را حذف نمی‌کنند، بیش از ۱۷ درصد گزارش کردند که گاهی وعده غذایی صبحگاهی را حذف می‌کنند. همچنین ۱۸ درصد اظهار کردند که اغلب صبحانه را حذف می‌کنند و ۹.۵ درصد دانش‌آموزان گفتند همیشه مهم‌ترین وعده غذایی روز را حذف می‌کنند.

اگر خوردن صبحانه بخشی از برنامه معمول شما نیست، احتمالاً اول صبح احساس گرسنگی نمی‌کنید، بنابراین نخوردن صبحانه آنقدر مهم نیست، درست است؟

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد حذف صبحانه به‌طور بالقوه می‌تواند کیفیت خواب شما را مختل کند. اگر هنگام خروج از خانه، بشقاب تخم‌مرغ یا پیاله ماست را کنار می‌گذارید، ممکن است کیفیت خواب خود را در اواخر همان شب به خطر بیندازید.

کارشناسان توضیح دادند که زمان وعده‌های غذایی ما، به‌ویژه صبحانه می‌تواند از ریتم طبیعی شبانه‌روزی یا چرخه خواب و بیداری ما حمایت یا بر خلاف آن عمل کند.

براساس مقاله تحقیقاتی سال ۲۰۲۳ که در مجله علمی مواد مغذی (Nutrients) منتشر شده است، حذف وعده‌های غذایی با اختلال در متابولیسم و ساعت شبانه‌روزی محیطی ما مرتبط است. در حالی که ساعت شبانه‌روزی مرکزی ما با انتقال بین روشنایی و تاریکی هدایت می‌شود، ساعت شبانه‌روزی محیطی ما تحت دستورالعمل ساعت مرکزی ما عمل می‌کند و به محرک‌های مکمل مانند نشانه‌های تغذیه پاسخ می‌دهد.

محققان نسبت به تاثیر حذف صبحانه بر زندگی هشدار دادند

در مقاله تحقیقاتی سال ۲۰۲۳ گروه پژوهش الگوهای خواب بیش از ۷۰۰ دانشجوی کالج را بررسی کرد. اگرچه این رابطه از نظر آماری معنی‌دار نبود، اما محققان تشخیص دادند که دفعات صبحانه می‌تواند بر زمان‌بندی خواب یا زمان خواب و بیداری ترجیحی فرد تاثیر بگذارد. این مورد می‌تواند متعاقباً بر کیفیت خواب تاثیرگذار باشد، در حالی که خوردن صبحانه هر روز با بهبود کیفیت خواب همراه بود.

همچنین ممکن است بین خوردن صبحانه و کیفیت خواب رابطه معکوس وجود داشته باشد. محققان تحقیقی در سال ۲۰۲۲ که در نشریه بین‌المللی تغذیه رفتاری و فعالیت بدنی (Behavioral Nutrition and Physical Activity) منتشر شد، سلامت خواب صدها نوجوان را تجزیه و تحلیل کردند و تصمیم گرفتند تا تعیین کنند که آیا این وضعیت بر عادات غذایی آنان در روز بعد تاثیر می‌گذارد یا خیر.

یافته‌ها نشان داد که وقتی نوجوانان در زمان طولانی‌تری به خواب می‌روند یا زمانی که مدت‌ طولانی‌تر یا کوتاه‌تر از حد معمول می‌خوابند، احتمال اینکه صبحانه روز بعد را حذف کنند، بیشتر است.

برخی کارشناسان بیان کردند که نخوردن صبحانه علاوه بر تاثیر بر چرخه طبیعی خواب و بیداری شما، بر خواب نیز تاثیر می‌گذارد، زیرا احتمال این را که فرد در طول روز درگیر عادات ناسالم دیگری نیز باشد افزایش می‌دهد.

لینل راس، مربی سلامت و تندرستی و متخصص تغذیه گفت: وقتی صبحانه سالم می‌خورید، احساس انرژی و روز خود را با انتخاب‌های سالم‌تری سپری می‌کنید، به شما انرژی می‌دهد تا ورزش و از خود مراقبت کنید. بنابراین شب‌ها بهتر می‌خوابید. افرادی که صبحانه می‌خورند تمایل دارند وزن خود را بهتر مدیریت کنند و افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند در خواب خوب مشکل دارند.

انتهای پیام

گروه تحریریه علوم اجتماعی

تحلیل‌گر مسائل اجتماعی با نگاهی منصفانه به تفاوت‌های اجتماعی و تبعیضات نژادی.
دکمه بازگشت به بالا