استان ها

همراه با نوروز در پیشوا

مجله تفریحی زیباروز/تهران اگر قصد سفر به شهرستان تاریخی پیشوا را دارید، پیشنهاد می‌کنیم با جاذبه‌های گردشگری آشنا شوید. اگر قدمت و تنوع آثار باستانی یک شهر در دوره‌های مختلف شما را برای انتخاب آن به عنوان مقصد سفر متقاعد می‌کند، پیشوا یکی از شهرهای استان تهران است که اقتصاد مردمان آن بر پایه کشاورزی است. این منطقه دارای بقاع متبرک، آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری فراوانی می‌باشد.

بازار قدیمی پیشوا، یادگاری از دوره صفویه است که با قدم زدن در آن می توان گذر تاریخ را به خوبی مشاهده کرد، مغازه ها و حجره های قدیمی این بازار کمتر شکل مدرن و امروزی به خود گرفته اند و در آن می توان معماری دوره صفویه را از نزدیک لمس کرد.
 

همراه با نوروز در پیشوا

امامزاده جعفر(ع) پیشوا

زیارتگاه امامزاده جعفر (ع) در شهر پیشوا، منسوب به جعفر از فرزندان بلافصل امام موسی کاظم علیه السلام امام زاده جعفر استبنای مرتفع و مجلل امامزاده جعفر یادگار دوره صفویه است.

با توجه به وقف نامه آن در سال ۸۷۳ می توان تاریخ بنیاد را پیش از سال ۸۷۳ دانست.

 بر روی ضریح آن کتیبه ای با تاریخ ۹۴۴ وجود دارد و پائین آن نام شاه طهماسب و تاریخ ۹۵۶ حک شده است.

همراه با نوروز در پیشوا

یخچال های طبیعی پیشوا

یخچال طبیعی سنتی روستای طارند سفلی و علیا از سه قسمت مخزن، سقف و درب تشکیل شده است.

بافت اولیه مخزن یخچال که ازعمق چهار متری زمین ساخته شده این گروه یخچالها که در سرزمین کویری ایران بنا شده است خود به تنهایی گویای یک ورق از سند تاریخ دوران گذشته از سرزمین را حکایت می کند که به صورت دایره ای با گنبد بلند با ارتفاع ۹ متر از کف زمین است.

همراه با نوروز در پیشواهمراه با نوروز در پیشوا

آب ‌انبار پیشوا

واقع در بخش مرکزی شهرستان یکی از آثار تاریخی و از نقاط دیدنی مرکز این شهرستان در استان تهران است.

تاریخ بنای این آب ‌انبار به دوره قاجار برمی ‌گردد. آب‌ انبار پیشوا در ‌صد متری بقعه‌ امامزاده جعفر (ع) و در کنار بازار قدیمی و سنتی این شهرستان واقع شده است.

غرفه های خشتی در حیاط آب انبار بر زیبایی بنا افزوده است. در جنوب ‌غربی این آب انبار در گذشته به دلیل خاک خوبش خشت می ‌زدند از این رو این بنا به “آب انبار چاله خشتی” مشهور است.

همراه با نوروز در پیشوا

درخت قدیمی سعیدآباد

در کنار جاده پیشوا به پاکدشت، در مرکز روستای سعیدآباد، درخت چناری هست که قصه‌های فراوانی از گذشته ها در ذهن خود ثبت کرده است.

این درخت در یکی از روزهای زندگی ۸۰۰ ساله ‌اش، شاهد واقعه تاریخی تاج‌گذاری آغامحمدخان قاجار بوده است.

در واقع برگزاری این مراسم زیر این درخت، اهمیت درخت را دوچندان کرده است.

همراه با نوروز در پیشوا

قلعه ایرج

دژی باستانی مربوط به دوره ساسانی در روستای عسگرآباد در پیشوا قرار دارد.

این اثر در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۸۲ هجری شمسی با شماره ثبت ۹۸۳۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و به‌عنوان بزرگ‌ترین قلعه خشتی ایران و جهان شناخته می‌شود. 

این قلعه پرابهت، از جمله قلعه‌هایی است که با گل و خشت ساخته شده است و معماری منحصربه‌فردی دارد.

همراه با نوروز در پیشوا

بقعه یوسف رازی

یوسف‌رضا یکی از قدیمی‌ترین روستاهای پیشوا است که یوسف بن حسین رازی نام عارف بزرگ نیمه دوم قرن سوم را به خود گرفته و بقعه بنا شده بر روی مزار این عارف، نمادی از هنر معماری اسلامی است که این مکان شریف را به یکی از مهمترین مناطق تاریخی و گردشگری شهرستان تبدیل کرده است.

نمای خارجی بقعه این عارف از آجر ساخته شده و فیروزه‌ای است و گنبد آن را به صورت مخروطی هشت ضلعی بنا نهاده‌اند.

همراه با نوروز در پیشوا

امامزادگان اسحاق و موسی(ع) محله کهنک

 محله کهنک در شهرستان پیشوا مدفن 2 امامزاده بزرگوار به نام‌های اسحاق الاحنف از نوادگان امام جعفر صادق (ع) و موسی از نوادگان امام علی بن ابیطالب(ع) است.

بقعه متبرکه امامزادگان اسحاق و موسی(ع) در محله کهنک در بخش مرکزی شهرستان پیشوا واقع شده است.

البته بناهای مزبور با دو سبک متفاوت احداث شده‌اند؛ یکی به صورت برجی 8 ضلعی با گنبدی مخروطی و دیگری با طرح چهار گوش، دارای گنبدی مدور و آجری است.

شهرستان پیشوا در مجموع ۴۰ اثر تاریخی دارد که تاکنون ۱۳ اثر ثبت ملی شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا