حوادث

هواشناسی ۱۴۰۲/۰۶/۱۵؛ هشدار برای برخی استان‌ها/ سامانه بارشی تا یکشنبه آینده در ایران

کاهش ۴ تا ۷ درجه‌ای دمای هوا در شمال و شمال‌غرب کشور

آفتاب‌‌نیوز :

صادق ضیائیان در گفتگو با مجله تفریحی زیباروز، در خصوص وضعیت هوای کشور، با بیان اینکه براساس پیش‌بینی کلی بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری امروز چهارشنبه (۱۵شهریورماه) در ارتفاعات مازندران و بخش‌هایی از گیلان، بارش پراکنده انتظار می‌رود گفت: پنجشنبه و جمعه (۱۶ و ۱۷شهریورماه) در بخش‌هایی از گیلان، مازندران، اردبیل، خراسان شمالی و ارتفاعات گلستان رگبار باران گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود.

وی با بیان اینکه روز‌های شنبه و یکشنبه (۱۸ و ۱۹ شهریورماه) این شرایط با شدت بیشتر در استان‌های ساحلی دریای خزر و مناطقی از استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و خراسان شمالی ادامه دارد گفت: همچنین امروز در شرق هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و پنجشنبه و جمعه (۱۶ و ۱۷شهریورماه) در شمال هرمزگان، جنوب کرمان و بخش‌هایی از فارس در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب افزایش ابر با احتمال رگبار باران گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقت دور از انتظار نیست.

ضیاییان ادامه داد: از امروز تا جمعه (۱۸ تا ۱۷شهریورماه) در نواحی شمال شرق شرق به ویژه منطقه زابل، جنوب شرق و بخش‌هایی از مرکز کشور و چهارشنبه و پنجشنبه (۱۵ و ۱۶ شهریورماه) در نوار مرزی غرب کشور در بعضی ساعات وزش باد شدید گاهی همراه با گردوخاک پیش بینی می‌شود و این شرایط روز شنبه (۱۸شهریور) در بخش‌هایی از غرب، شمال غرب، مرکز دامنه‌های جنوبی البرز و یکشنبه (۱۹شهریورماه) در بخش‌هایی از مرکز دامنه‌های جنوبی البرز، شمال شرق و شرق کشور انتظار می‌رود.

وی با بیان اینکه لازم به ذکر است از پنجشنبه (۱۶شهریورماه) در شمال غرب دامنه‌های جنوبی البرز و استان‌های ساحلی دریای خزر روند کاهش دما پیش بینی می‌شود گفت: طی روز پنجشنبه (۱۶شهریورماه) کاهش دما در استان اردبیل محسوس و ۸ تا ۱۰ درجه است و همچنین طی روز یکشنبه (۱۹شهریورماه) در اردبیل و خراسان شمالی کاهش محسوس دما (۸ تا ۱۰ درجه) و در استان‌های ساحلی دریای خزر و سایر مناطق شمال غرب کاهش نسبی دما (۴ تا ۷ درجه) رخ می‌دهد. از اواخر وقت پنجشنبه تا یکشنبه (۱۶ تا ۱۹شهریورماه) دریای خزر مواج است.

هشدار هواشناسی برای برخی استان‌ها

سازمان هواشناسی نیز از فعالیت سامانه بارشی تا یکشنبه آینده در برخی استان‌ها خبر داد و با صدور هشدار در این مناطق اعلام کرد: بیشینه دمای هوای کربلا ۴۶ درجه خواهد بود.

اطلاعیه سازمان هواشناسی به شرح زیر است.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی و رشد ابر‌های همرفتی (بویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب)

زمان شروع: چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۶/۱۵

زمان پایان: یک‌شنبه ۱۴۰۲/۰۶/۱۹

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، در نقاط مستعد گرد و خاک و احتمال تگرگ

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۶/۱۵: جنوب فارس، ارتفاعات غرب هرمزگان و ارتفاعات در استان‌های مازندران و سمنان.

پنج‌شنبه ۱۴۰۲/۰۶/۱۶: اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، شمال زنجان، شمال شرق آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، شمال سمنان و ارتفاعات در شمال و شرق هرمزگان.

جمعه ۱۴۰۲/۰۶/۱۷: اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و هرمزگان.

شنبه ۱۴۰۲/۰۶/۱۸: شمال استان‌های هرمزگان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، شرق فارس و جنوب غرب کرمان.

یک‌شنبه ۱۴۰۲/۰۶/۱۹: نیمه شمالی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و ارتفاعات استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان، شمال و شرق هرمزگان و جنوب و جنوب غرب کرمان

اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، وزش باد شدید موقتی، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلو‌های تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهن‌سال و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی

توصیه: عدم برپا کردن چادر‌های مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفر‌های برون شهری بویژه در عبور از گردنه‌های کوهستانی، محدودیت در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی

توصیف سامانه: تغییر نوع توده هوا و افزایش گرادیان فشاری

زمان شروع: چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۶/۱۵

زمان پایان: یک‌شنبه ۱۴۰۲/۰۶/۱۹

نوع مخاطره: وزش باد شدید، خیزش گردوخاک و در برخی مناطق نفوذ گردوخاک

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۶/۱۵: خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، کرمان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان.

پنج‌شنبه ۱۴۰۲/۰۶/۱۶: خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، تهران، البرز، سمنان، شمال اصفهان، قم، قزوین، جنوب خراسان رضوی، ایلام، خوزستان و کرمانشاه.

جمعه ۱۴۰۲/۰۶/۱۷: سمنان، شمال اصفهان و قم.

شنبه ۱۴۰۲/۰۶/۱۸: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، زنجان، همدان، مرکزی، قم، قزوین، البرز و جنوب تهران.

یک‌شنبه ۱۴۰۲/۰۶/۱۹: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، همدان، مرکزی، اصفهان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و یزد.

اثر مخاطره: احتمال کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در رفت وآمد‌های شهری، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال شکستن درختان فرسوده، سقوط سازه‌های موقت، تابلو‌های تبلیغاتی، تیر‌های برق و بنر‌ها و احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل

توصیه: اجتناب از حضور در فضای غبارآلود بویژه افراد سالمند و بیماران تنفسی و قلبی، پرهیز ازفعالیت‌های کویرنوردی در نواحی آلوده، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی.

خروجی نقشه‌های پیش‌یابی سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز بیشینه دمای هوا در کربلای معلی، کاظمین و سامرا به ۴۶ و در نجف اشرف به محدوده ۴۷ درجه سلسیوس برسد.

روز پنجشنبه دمای این مناطق حدود یک درجه دیگر گرمتر شود و به ۴۷ تا ۴۸ درجه سلسیوس برسد. طی این دو روز علاوه بر افزایش دما و گرمای هوا، وزش باد، گاهی وزش باد شدید و رخداد گردوخاک نیز پدیده غالب همه شهر‌های زیارتی عراق است.

تیم تحریریه حوادث

نویسنده حوادثی هستم که تمامی طیف رویدادها را پوشش می‌دهم. از اخبار سیاسی تا رویدادهای فرهنگی و ورزشی، همه را با اهمیت برابر می‌شمارم.
دکمه بازگشت به بالا