استان ها

هیزم در روستاهای استان قزوین کنار گذاشته می شود/ روستاهای الموت گازرسانی می شوند

به گزارش خبرنگار اقتصادی مجله تفریحی زیباروز از قزوین؛ در راستای انعکاس فعالیت‌های شرکت گاز استان با ابتکار روابط عمومی این شرکت قرار شد تعدادی از خبرنگاران در یک تور رسانه ای یک روزه از پروژه های گازرسانی در روستاهای الموت بازدید کرده و مشاهدات خود را در قالب گزارش های خبری منعکس کنند و مردم را در جریان اقدامات انجام شده قرار دهند.

photo_2023-09-26_00-04-03

تور رسانه ای بازدید از پروژه های گازرسانی به روستاهای الموت با حضور مهندس حجتی پورمدیر عامل، مدیر مهندسی و اجرای طرحها، مدیر روابط عمومی و تعدادی از مسئولان شرکت گاز استان قزوین و 11 تن از خبرنگاران خبرگزاری های استان در یکروز کامل کاری انجام شد و فعالان رسانه با طی کردن مسیرهای سخت و صعب العبور و جاده های خاکی و سنگلاخی از نزدیک در جریان دشواری های گازرسانی آشنا شدند و در جریان عملکرد شرکت گاز استان در روستاها قرار گرفتند.

photo_2023-09-26_00-03-57

روز دوشنبه ساعت ۶ صبح حرکت خبرنگاران پس از خوردن یک صبحانه مختصر از محل شرکت گاز قزوین در شهرک مینودر آغاز شد.

خودروهای حامل خبرنگاران پس از طی 103 کیلومتر مسیر قزوین تا روستای آتان را در مدت 2.5 ساعت طی کردند.

جاده های ناهموار روستاها تیم رسانه ای را مجاب کرد تا شاید این بار کمی در قضاوت خود در خصوص گازرسانی با تعمق و انصاف بیشتری قضاوت کرده و حتی گازرسانی به یک روستا را با ارزش و مهم تلقی کنند.

photo_2023-09-26_00-04-09

شاید در نگاه اول وقتی شما خبر گازرسانی به یک یا چند روستا را می شنوید آن را کم ارزش و یا فعالیتی معمولی قلمداد کنید اما بازدید میدانی از پروژها نشان داد حتی یک بار این مسیر را طی کردن چقدر سخت و دشوار است و حتما می تواند ما را به قضاوت منطقی و واقعی تری از خدمات و تلاش خدمتگزاران نظام و مجموعه مدیران، کارکنان و پیمانکاران نزدیک کند.

روستای آتان در منطقه الموت غربی مقصد اول تور یک روزه بازدید خبرنگاران از پروژه های شرکت گاز استان بود.

photo_2023-09-25_18-54-26

روستای زیبای آتان با فاصله حدود 90 کیلومتری از قزوین و 25 کیلومتری معلم کلایه مرکز بخش الموت شرقی با حدود 600 خانوار ساکن بدون تردید به دلیل جذابیت ها و چشم اندازهای طبیعی خود در ردیف روستاهای گردشگری و جذابی است که ارائه خدمات زیربنایی و رفاهی و بهره گیری از ظرفیت های خدادادی آن همتی والا و تلاشی مضاعف و حتما هزینه های سنگینی نیاز دارد که بدون تردید گازرسانی به این منطقه از جمله طرح های دشواری است که در آبادانی و عمران منطقه و رسیدن به هدف هم بسیار موثر است.

jXcGmydOPNQab8bu05MtlBA4ZYqFxq3Vd3czyYL7

راه طولانی و پر پیچ و خم رسیدن به آتان در مدت بیش از دو ساعت طی شد و 11 نفر از خبرنگاران با تور رسانه ای شرکت گاز به همراه تیم روابط عمومی شرکت گاز و مدیرعامل محترم جناب حجتی پور با حضور در روستای آتان توانستند بخشی از نحوه گازرسانی را از نزدیک مشاهده کرده و در جریان اقدامات زیربنایی قرار گیرند.

مسیر گازرسانی را از روستای هرانک آغاز کردیم و روستاهای طاله، جوسر، هنیز و ایلان که در مسیر شبکه گاز به هم متصل می شوند را نیز پشت سر گذاشتیم.

photo_2023-09-26_00-05-09

علی حجتی پور مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین در اولین روستا در هرانک از اقدامات انجام شده و پروژه ای که قرار بود خبرنگاران از آن بازدید کنند گزارشی ارائه کرد و گفت: استان قزوین ۸۵۰ روستای دارای سکنه دارد که تاکنون به ۶۲۷ روستای آن گازرسانی شده و عملیات گازرسانی به ۱۰۶ روستا در دست اجراست. 

حجتی پور یادآورشد: در حال حاضر میزان برخورداری جمعیت شهری استان از گازطبیعی ۱۰۰ درصد و جمعیت روستایی استان ۹۱ درصد است. 

0000

وی افزود: برای گازرسانی به شش روستای یاد شده ۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون هزینه شده و این روستاها با احداث یک شبکه ۳۳ کیلومتری تغذیه خواهند شد.

این مدیر بیان کرد: در این دولت گازرسانی به ۱۳۳ روستا در دستور قرار گرفت که سال قبل گازرسانی ۱۹ روستا انجام شد و ۳۰ روستا هم امسال تحت پوشش قرار می گیرد و برای ۱۱۴ روستای باقیمانده هم یک برنامه دو ساله تعریف کرده ایم.

تا دوسال آینده همه روستاهای استان قزوین گازرسانی می شوند

حجتی پور اظهارداشت: این ۱۳۳ روستا در چند محور قرار دارند که شما خبرنگاران امروز از چند محور بازدید خواهید کرد تا ببینید که مسیر واقعا صعب العبور و کار اجرا بسیار سخت است وباید همه دستگاههای مرتبط همکاری کنند اما برنامه دولت سیزدهم گازرسانی به همه روستاهاست و به یاری خداوند تا سال ۱۴۰۴ همه روستای استان گازرسانی می شود.

photo_2023-09-26_00-05-29

وی در خصوص میزان اعتبارات مورد نیاز برای گازرسانی به ۱۳۳ روستا تصریح کرد: برای اجرای این طرحها در مدت دوسال ۷۲۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و تلاش می کنیم گازرسانی ۵۱ روستا تا دهه فجر به پایان برسد و مردم از این تسهیلات بهره مند شوند.

این مسئول اظهارداشت: از مجموع روستاهای باقیمانده تعداد ۷۲ روستا با جمعیت کمتر از بیست خانوار و ۴۲ روستا بالای بیست خانوار جمعیت دارند.

بگفته حجتی پور در صورت گازرسانی به ۱۳۳ روستا در دو سال آینده بیش از ۱۰ هزار نفر جمعیت روستایی از خدمات زیربنایی گاز طبیعی بهره مند می شوند و با این کار بزرگ میزان برخورداری روستاییان استان از گاز به ۹۶ درصد خواهد رسید.

این مسیر تا ظهر به طول انجامید و خبرنگاران پس از صرف ناهار از دو محور دیگر گازرسانی در الموت غربی بازدید کردند.

009

محور روستای کارنده چال شامل هشت روستای قسطین رود، کمال آباد، کارنده چال، مارکین، سیمیار، باغستان، تنوره و درگ با مدت پیمان ۶۵۰ روزه است که تاکنون ۲۴۲ روز آن گذشته و گازرسانی این مسیر با ۵۸ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست که برای آن ۲۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان هزینه خواهد شد تا ۶۰۰ خانوار از تسهیلات گاز طبیعی برخوردار شوند.

محور دیگر از روستای هریف در الموت غربی بود که در این مسیر ۵ روستای فانفین، کتکان. کلین، هریف و هریان با یک شبکه تغذیه خواهد شد و این طرح نیز که هم اکنون ۶۱ درصد پیشرفت دارد با اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی اجرا می شود و قرار است ۵۵۰ خانوار از گاز طبیعی برخوردار شوند.

0000000

در اجرای طرح های گازرسانی از زمان مقرر جلوتریم

مدیرعامل شرکت گاز در آخرین محور مورد بازدید خبرنگاران اعلام کرد اجرای طرح های گازرسانی در منطقه الموت از مدت زمان تعیین شده جلوتر است و امیدواریم با تکمیل طرح ها لبخند رضایت را بر لبان روستائیان بنشانیم و گامی در مسیر رفاه مردم شریف استان برداریم.

0000010000

حجتی پور از حضور خبرنگاران در یک روز سخت کاری تشکر و قدردانی کردو افزود: شما یکروز سخت و طاقت فرسا را سپری کردید ولی پیمانکاران و همکاران و کارشناسان و مدیران ما همه ایام سال خود را در اجرای طرحها با سختی سپری می کنند اما انگیزه همه ما خدمت رسانی بی منت و صادقانه به ولی نعمتان خود است که امیدواریم مردم را راضی کند.

هرچند روز پر از خاک و گردوغبار و عبور از جاده های خاکی صعب العبور را سپری کردیم و کمی به همکاران سخت گذشت اما این سختی در برابر سختی های مستمر دست اندرکاران اجرای طرح های عمرانی بسیار ناچیز است و حتما ما را در قضاوت هایمان منصف تر خواهد کرد.

روستاییان الموت قدردان دولتمردان

در عبور از میان کوچه پس کوچه های روستاهای آتان و هرانک و کارنده چال و سیمیار فرصتی شد تا با تعدادی از روستاییان میهمان نواز گفتگوکرده و نظرشان را جویا شویم.

photo_2023-09-26_00-04-46

معصومه ابوالقاسمی ساکن روستای آتان به خبرنگار مجله تفریحی زیباروز گفت: خیلی خوشحالیم که پس از سالهای طولانی مسئولان به وعده خود عمل کردند و به روستای ما هم گازرسانی شده و زندگی راحت تری خواهیم داشت.

وی افزود: در حال حاضر برای پختن غذا و گرم کردن خانه هایمان از هیزم و چراغ های نفتی و اخیرا از کپسول گاز استفاده می کنیم و با آمدن گاز شرایط برای ما بهتر خواهد شد و دعاگوی مدیران هستیم.

مفتاح قلی‌ زاده دیگر ساکن روستایی هم گفت: در سالهای گذشته حتی از فضولات گوسفند و دامها در زمستان استفاده می کردیم و وضعیت بهداشتی خوبی نداشتیم و یک مدت هم از نفت و هیزم استفاده می کردیم که بسیار سخت بود و امروز با گازرسانی وضعیت بهتری برای مردم رقم خواهد خورد.

photo_2023-09-26_00-04-51

ابوالقاسم رفیعی یکی دیگر از روستاییان بود که خوشحالی خود را از این کار ارزشمند نشان داد و گفت: گازرسانی به روستاهای صعب العبور الموت از تخریب درختان جلوگیری کرده و موجب صیانت از منابع طبیعی می شود. 

کبیر کریمی هم با تشکر از گازرسانی به روستای خود اظهارداشت: درحال حاضر از کپسول های گاز مایع برای خوراک پزی و گرمایش استفاده می کنیم که هزینه کپسول گاز سنگین است و گاهی پیدا نمی شود و خطر هم دارد و امیدواریم بزودی علمک های گاز در روستاهای الموت شرقی و غربی نصب شود و مردم یک زندگی توام با آرامش و دغدغه کمتر را تجربه کنند.

photo_2023-09-26_00-04-57

تقی رحیمی هم از روستاییان الموت شرقی با اشاره به دستاورد مهم گازرسانی به روستاها یادآورشد: بدون تردید با وصل شدن گاز روستاها شاهد مهاجرت معکوس خواهیم بود و اقتصا  روستاها نیز رونق گرفته و از مهاجرت هم جلوگیری می شود.

رحیمی از مسئولان استان بویژه استاندار و مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان و آب منطقه ای خواست برای رفع مشکل جدی جاده های دسترسی روستایی و تامین آب کشاورزی هم اقدام کنند. 

photo_2023-09-26_00-04-32

در مسیر طولانی رسیدن به روستای آتان با خودم می اندیشیدم آیا انتقال خطوط گاز با هزینه های سنگین و سختی فراوان و زمان طولانی، مقرون به صرفه است و آیا بهتر نبود در سطح کلان کشور برای برخی روستاهای دورافتاده و کوهستانی به جای گازرسانی از روش های کم هزینه تر و سریع الوصول تر که مقرون به صرفه هم باشد مثلا تجهیزات برقی که به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می گرفت استفاده می کردیم؟

آیا نمی توانستیم سوخت گران گاز را برای صادرات ذخیره می کردیم و به جای آن تسهیلات رایگان دیگری جایگزین و سوخت مورد نیاز مردم با روشهای رایگان دیگری تامین می شد و این نعمت الهی را برای ایجاد ارزش افزوده بهتر به صورت منطقی تری استفاده می کردیم که پاسخ این سوال را باید کارشناسان بازگوکنند.

photo_2023-09-26_00-04-36

بهرحال بازدید میدانی موجب شد خبرنگاران تا حد زیادی با سختی کار آشنا شوندو بدانندخدمتگزاران کشور برای تامین نیازهای اساسی مردم و برخورداری شهروندان و روستاییان از خدمات رفاهی حاضرند سختی های فراوان و هزینه های سنگینی را متحمل شوند تا لبخند رضایت بر لبان روستاییان و زحمتکشان روستایی در اقصی نقاط ایران اسلامی نقش بندد.

بدون تردید تامین سایر خدمات رفاهی و زیربنایی از سوی نظام در شهرها و روستاها مانند آبرسانی، برقرسانی، بهداشت و سلامت و زیرساختهای ورزشی نیز همین سختی و هزینه را دربر دارد لذا انتظار می رود ساکنان برخوردار از این تسهیلات ضمن قدردانی از اقدامات و خدمات مسئولان و کارکنان دولت در نگهداری از این تاسیسات گران و هزینه بر جدی بوده و در عمران و آبادانی شهرها و روستاها مشارکت بیشتری داشته باشند و در اعتلا و پیشرفت کشور سهیم شوند.

photo_2023-09-25_18-54-26 (2)

عکس یادگاری خبرنگاران با مدیران شرکت گاز استان قزوین آخرین بخش این تور یک روزه رسانه ای بود.

گزارش:محمدرضا جباری

انتهای پیام






آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

دکمه بازگشت به بالا