استان ها

کاهش زمان کشف محل غرق‌شدگی افراد با پهپادهای امدادی ایرانی

گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد نوشهر به طراحی و ساخت پهپاد امدادی دست یافتند که قادر به شناسایی و نجات افراد غرق‌شده در دریا است.

محمدرضا زکریاپور در گفت‌وگو با مجله تفریحی زیباروز، گفت: ما در این طرح توانستیم پهپادی را در زمینه امداد و نجات به نام «پهپاد نجات غریق هوشمند» طراحی کنیم. این پهپاد مزین به نام دو شهید «فخری‌زاده» و «چمران» است؛ از این رو نام تجاری این پهپاد با عنوان «پهپاد هوشمند فخران» است.

وی با بیان اینکه پهپاد طراحی شده دارای ۱۰ نوآوری است، اظهار کرد: این پهپاد قادر است فردی که در حال غرق شده است را شناسایی و حلقه نجات را به سمت می‌برد و آن را برای فرد ارسال می‌کند.

زکریاپور، استفاده از GPS و بازگشت به مبدأ را از قابلیت‌های این محصول نام برد و یادآور شد: برد پروازی این پهپاد تا ۳ کیلومتر در دریا است که از راه دور قابل کنترل است و حلقه نجات را برای فرد پرتاب می‌کند.

این محقق با بیان اینکه این محصول برای سازمان‌هایی چون نیروی دریایی و سازمان‌های دارای کشتی‌های تجاری قابل استفاده است، اضافه کرد: کاهش زمان کشف محل غرق‌شدگی، اعزام تجهیزات و تیم نجات غریق به محل وقوع حادثه به صورت کاملا خودکار و دقیق، ارسال به‌موقع و سریع جلیقه نجات و حلقه نجات غریق و نصب GPS بر روی حلقه‌های نجات غریق از مزایای این محصول دانش‌بنیان به شمار می‌رود.

زکریاپور با تاکید بر اینکه این پهپاد مجهز به فناوری دید در شب است، خاطر نشان کرد: این پهپاد برای شناسایی محل غرق‌شدگی و فرد در حال غرق از دوربین‌های حرارتی و هوش مصنوعی و مادون قرمز استفاده می‌کند.

محقق طرح، افزود: این پهپاد قابلیت حمل ۲۰ کیلوگرم حمل بار را دارد و امکان حمل بار تا ۶۰ کیلوگرم نیز با آن وجود دارد. 

به گفته وی، این پهپاد با همکاری دکتر حامد زاکریان و محمد سیفی طراحی و ساخته شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا