استان ها

استان مرکزی در جایگاه نخست کشور در زمینه راه‌اندازی بنگاه‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل

مجله تفریحی زیباروز/مرکزی استاندار مرکزی گفت: براساس اعلام نهاد ریاست جمهوری استان مرکزی در حوزه راه اندازی بنگاه های تعطیل و نیمه تعطیل رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

دکتر فرزاد مخلص الائمه هشتم اسفندماه در جلسه شورای اداری استان مرکزی که با حضور رییس قوه قضاییه و مسئولان ارشد قضایی کشور برگزار شد، با اشاره به اقدامات صورت گرفته در استان طی یک سال اخیر به رتبه اول استان مرکزی در بحث پایش فضای کسب و کار و رتبه نخست در کلنگ زنی پروژه های روستایی و رتبه دوم در افتتاح پروژه های روستایی نیز اشاره کرد و گفت: به منظور جلوگیری از بروز ناهماهنگی بین دستگاه های اجرایی در زمینه محرومیت زدایی، برای اولین بار در سطح کشور ستاد هماهنگی و هدایت و راهبری طرح های محرومیت زدایی در استانداری مرکزی راه اندازی شد که در مجموع، توفیقات خوبی برای استان داشت، البته هنوز با نقطه مطلوب فاصله وجود دارد و باید تحرکات بیشتری داشت.

استاندار مرکزی با بیان اینکه رتبه اول کشور در گازرسانی به مناطق شهری و روستایی، نواحی و شهرک های صنعتی در اختیار استان است، گفت: در میان ۲۴ استان آسیب دیده در سیل مردادماه، اولین واحدهای تخریب شده در این حادثه در کشور، در روستای آهنگران شهرستان فراهان استان مرکزی در دهه فجر تحویل و به بهره برداری رسید.

وی تصریح کرد: بزرگترین پروژه عمرانی کشور، طرح جهاد آبرسانی است که ۲۰ هزار روستای کشور ذیل قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) هدف این طرح هستند و در استان مرکزی علیرغم اینکه بارندگی نسبت به سال گذشته بیشتر نبود و ذخایر سدها نیز کاهش داشت، اما تعداد روستاهای دارای تنش آبی به نصف تقلیل یافت و رتبه چهارم جهاد آبرسانی به استان مرکزی رسید.

مخلص الائمه با اشاره به اینکه حجم پروژه های نیمه تمام در کشور به حدود ۸۰ هزار پروژه می رسد و متاسفانه پروژه های مهمی در استان اعم از پروژه های بیمارستانی، جاده ای، ورزشی و مجتمع های فرهنگی و کتابخانه و تالارهای مختلف و … بلاتکلیف و درگیر تزریق بودجه قطره چکانی شده است، گفت: با این وجود امسال موفق شدیم برخی از پروژه ها را شبانه روزی کنیم و حجم بودجه های عمرانی امسال استان، چند برابر سال های گذشته است. اگر مصوبات سفر ریاست جمهوری نیز به صورت کامل اجرایی شود اتفاق بزرگی رقم می خورد و اگر افزایش قیمت ها در کار نبود می توانستیم شاهکار اساسی را در استان شاهد باشیم اما به هرحال شتاب خوبی در پروژه ها ایجاد شده است و تعداد زیادی از پروژه های ۱۵ ساله و طولانی مدت پایان می یابد.

وی یکی از اقدامات مهم انجام شده در استان مرکزی را تغییر راهبرد پشت میزنشینی به راهبرد حضور بی تکلف در بین مردم دانست و گفت: تمام مدیران استان، در طرح رایحه خدمت که مختص استان مرکزی است حضوری فعال داشته اند و به طور منظم به اشکال مختلف با مردم در ارتباط هستند و حضور در مناطق کم برخوردار، دیدار با خانواده شهدا از برنامه های مستمر این طرح به شمار می رود و عمدتا گزارش عملکرد رضایت بخشی را از مدیران در این طرح شاهد هستیم.

استاندار مرکزی با اشاره به اینکه این طرح یک برنامه جدی در حوزه رسیدگی به مسائل قدیمی و کهنه است، افزود: متاسفانه کمتر با مسائل و مشکلاتی که ریشه ای یک ماهه دارد مواجه هستیم چراکه عمده مسائل قدمتی حداقل ۴ ساله تا ۲۰ ساله و برخی مباحث اوقافی قدمتی ۱۰۰ ساله دارند و با گره های کهنه روبرو هستیم که نیازمند یک کار جهادی شبانه روزی است و دولت سیزدهم به شکل شبانه روزی مشغول تلاش برای جبران این عقب افتادگی است.

وی بیان کرد: در حوزه مباحث فرهنگی و اجتماعی، تعدد دستگاه های فعال در این حوزه به مسئله تبدیل شده است و حجم بسیاری از بودجه، نیروی انسانی و ساختار را به خود اختصاص داده که با انسجام بخشی آن می توان اقدامی بزرگ در حوزه فرهنگ رقم زد، البته چندین مرتبه موازی کاری در حوزه فرهنگ مورد بررسی قرار گرفته است، اما تاکنون نتیجه ای نداشته و لازم است که شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی ورود کند و یکبار برای همیشه فعالیت موازی و متعدد در حوزه فرهنگی ساماندهی شود.

مخلص الائمه با اشاره به ابتکار استان مرکزی در حوزه انرژی های تجدیدپذیر بیان کرد: در این حوزه که راه نجات کشور در حوزه انرژی است و باید به هر شکل ممکن از انرژی فسیلی جدا شویم، ساختار لازم و متولی مشخص در استان ها پیش بینی نشده است، اما در استان ستاد انرژی تجدیدپذیر فعال شد. از ۴ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر هدفگذاری شده توسط دولت سیزدهم در گام اول، ۷۰۰ مگاوات سهم استان مرکزی است و در این راستا اقداماتی چون ساخت نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی محلات انجام شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا