استان ها

افراز اراضی عشایر قرق بهار بعد از تکمیل صددرصدی پروژه‌ها انجام می‌شود

مجله تفریحی زیباروز/همدان استاندار همدان گفت: افراز اراضی و صدور سند برای عشایر یکی از مطالبات عشایر قرق شهرستان بهار بوده که با اجرا و تکمیل صددرصدی طرح ها کار افراز و واگذاری سند نیز انجام خواهد شد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد فرزاد در  آیین  افتتاح فاز نخست پروژه آبرسانی کانون اسکان عشایر  قرق بهار  که همزمان با روز ملی روستا و عشایر انجام شد، اظهار کرد:عشایر قرق بهار در بحث آب شرب دارای مشکلات بودند که برای تامین آب شرب با اعتبارات لازم چاه عمیق مورد نیاز برای تامین آب شرب این عشایر حفر شد.

وی عمق این چاه عمیق را ۱۲۰ متر با دبی ۱۵ لیتر در ثانیه دانست و افزود:یک مخزن ۱۰۰ مترمکعبی برای آبرسانی و رفع مشکل در این سامانه تعبیه شده است ضمن اینکه اعتباراتی نیز برای  اقدامات بعدی و تکمیل این پروژه نیاز بوده که از ردیف اعتبارات عشایری این میزان اعتبار  تامین خواهد شد .

قاسمی فرزاد با اشاره به برخی مشکلات  عشایر قرق بهار تصریح کرد:افراز اراضی،روشنایی معابر و گاز رسانی از جمله موارد مشکلات عشایر قرق بهار بوده که شرکت گاز استان و نیز شرکت برق استان و جهاد کشاورزی برای مرتفع شدن این‌مشکلات عشایر پیگیری و اقدامات  لازم را انجام دهند.

کشت ۱۵۵ هکتار گیاهان دارویی توسط عشایر استان همدان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از کشت ۱۵۵ هکتار گیاهان دارویی توسط عشایر سطح استان همدان در راستای  اصلاح الگوی کشت خبر داد و  اظهار کرد: ۹ دهم درصد جمعیت استان همدان را عشایر تشکیل داده اند که این جمعیت عشایری استان ۲۰ درصد تولید گوشت قرمز استان را برعهده دارند.

رضا بهراملو با بیان اینکه ۶۰۰۰ تن معادل یک پنجم تولید گوشت قرمز سطح استان توسط عشایر تولید می‌شود،خاطر نشان کرد: از پنج میلیون واحد دامی حدود ۱۰ درصد دام استان معادل ۵۰۰ هزار راس در اختیار عشایر بوده و بهره وری دام عشای  نسبت به سایر دام ها ی دیگر دو برابر است.

وی عدم درخواست نهاده دامی توسط عشایر را یوی از مزایای عشایر دانست و گفت:عشایر نهاده دام خود را از مراتع تامین کرده و با این اقدام کمک به رشد و تولید و ارتقا بهره وری دارند.

بهراملو در رابطه با بحث مشکل مسکن عشایر قرق بهار هم اظهار کرد:بحث مشکل مسکن قرق بهار حل و بارگذاری قطعی انجام شده و انتقال مساحی با صدر درصد پیشرفت از طریق امور اراضی در حال انجام است.

وی یادآور شد: در قرق بهار  ۱۰۰ هکتار مرتع برای چرای دام عشایر ، ۵۰ هکتار نیز برای کشاورزی   عشایر و ۲۰ هکتار هم برای محل مسکونی عشایر  اختصاص دارد و در این رابطه از عشایر در قرق بهار درخواست داریم در بحث ۵۰ هکتار اختصاص داده شده به  کشاورزی از کشت محصولات گیاهان علوفه ای و کم آب بر و حبوبات و گیاهان دارویی برای اصلاح الگوی کشت استفاده کنند.  

مدیر امور عشایری استان همدان هم با اشاره به طرح فاز نخست پروژه آبرسانی کانون اسکان عشایر قرق بهار گفت:  فاز نخست طرح آبرسانی به سامانه عشایری قرق بهار با شش میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات ملی ،تنش آبی و طرح آبرسانی عشایری  و توسعه شبکه های آن اجرا شده و به ۵ میلیارد تومان اعتبار دیگر برای تکمیل فاز دوم شامل شبکه توزیع و انشعابات  آن نیاز است تا خانوار عشایری  این سامانه بتوانند به کار تولید خود در این سامانه ادامه دهند.

جعفر کاویانی‌دلشاد جمعیت عشایر قرق بهار را ۴۷۰ نفر برشمرد و گفت: سالانه ۸۰ تن گوشت قرمز توسط عشایر این سامانه تولید می‌شود ضمن اینکه در این سامانه ۶۸ قطعه زمین با کاربری دامداری و مسکونی با متراژ هر قطعه ۱۳۰۰ مترمربع  با ۱۲۰ واحد موجود است.

وی یاد آور شد:حداقل دبی سالانه  قابل برداشت این طرح ۱۶۲ هزار مترمکعب بوده و ۹۰۰ متر خط انتقال با یک حلقه چاه به عمق ۱۲۰ متر ،با نصب مخزن ۱۰۰ مترمکعبی از جمله مشخصات فنی فاز اول این طرح به شمار می‌رود.

کاویانی دلشاد اضافه کرد:احداث این طرح در فرودین سال ۱۴۰۱ آغاز شده و میزان آبدهی چاه ۱۶ لیتر در ثانیه است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا