حوادث

تدوین سند تحول اقتصادی هلال‌ احمر/ نوسازی تجهیزات و ناوگان امداد و نجات

رئیس جمعیت هلال‌احمر از نوسازی تجهیزات و ناوگان در سال جدید خبر داد و گفت: امسال بنا را بر خرید و نوسازی خودروهای نجات و آمبولانس‌ها گذاشته‌ایم. خودروهای ویژه‌ای که تجهیزات کاملی برای نجات افراد حادثه‌دیده دارند در این راستا تا پایان سال، حداقل هزار خودرو تامین می‌کنیم.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، دکتر پیرحسین کولیوند در یک برنامه تلویزیونی گفت: عملیات امداد نوروزی هلال‌احمر امسال ویژگی خاصی داشت. ۲۷ هدف برای خدمت رسانی تعریف کردیم، در مباحث سلامت، امداد، بهداشت و …

وی افزود: از مدت‌ها قبل برای نیمه شعبان، چهارشنبه آخر سال و پنجشنبه آخر سال و سپس نوروز و روز طبیعت برنامه داشتیم و همچنان عملیات و خدمات ما ادامه دارد. نوروز امسال، حوادث جوی داشتیم. لیالی قدر، روز قدس و عید فطر را هم پیش رو داریم. در نوروز، آمادگی و خدمات خود را از کنار مرقد حضرت امام(ره) آغاز کردیم تا برای خدمت به مردم با امام و شهدا میثاق داشته باشیم. ۱۷ هزار امدادگر، ۵۰ هزار جوان و ۱۱ هزار نفر تیم درمان ما در نوروز فعال بودند.
رئیس جمعیت هلال‌احمر با تاکید بر اینکه یکی از خدمات اصلی ما در نوروز، خدمات امدادی بود، اظهار کرد: در این ایام به حدود ۵۸ هزار نفر امدادرسانی کردیم. با وجودی که پایگاههای ثابت امدادی داشتیم اما پایگاههای سیار را هم اضافه کردیم و در ۳۰ کیلومتری شهرها مستقر شدیم. نقاط حادثه‌خیزی هم در سراسر جاده‌های کشور وجود دارد. امسال پلیس کمک کرد تا نیروهای ما در این نقاط حضور پیدا کنند تا موانع و مشکلات، آشکارسازی شوند. حضور نیروهای امدادی و پلیس باعث شد مردم در جاده‌ها بیشتر رعایت کنند. البته وزارت راه هم باید اهتمام و جدیت داشته باشد تا این مشکلات در جاده‌ها برطرف شود.

کاهش تلفات در جاده‌ها
رئیس جمعیت هلال‌احمر در ادامه، حاصل فعالیت‌ها و خدمات نوروزی هلال‌احمر را کاهش تلفات در این ایام در عین افزایش مسافرت‌های نوروزی نسبت به سال‌های قبل دانست و گفت: امسال مسافرت‌های نوروزی از سال‌های قبل، بیشتر بود اما حدود ۲۲ درصد کاهش تلفات داشتیم. این به دلیل ستادها و همکاری‌هایی بود که شکل گرفت و همه دستگاه‌ ها کنار هم قرار گرفتند تا بتوانیم از تلفات در جاده‌ها پیشگیری کنیم.

نوسازی تجهیزات و ناوگان
دکتر کولیوند ادامه داد: امسال بنا را بر خرید و نوسازی خودروهای نجات و آمبولانس‌ها گذاشته‌ایم. خودروهای ویژه‌ای که تجهیزات کاملی برای نجات افراد حادثه‌دیده دارند. 

وی تاکید کرد: تا پایان سال، حداقل هزار خودرو تامین می‌کنیم. علیرغم چالش تحریم‌های ظالمانه، فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر به جای ما به یک شرکت خودروسازی خارجی تعهد داده تا بتوانیم از خودروهای نجات آن خریداری و وارد کنیم. البته سعی می‌کنیم با به میدان آوردن شرکت‌های خودروسازی داخلی، توان داخلی را در این زمینه برای آینده فعال کنیم.
کولیوند افزود: بالگردها هم باید نوسازی شوند. تجهیزات کوهستان، ساحل، جاده‌ها، چه انفرادی و چه گروهی، تجهیز خواهند شد و تجهیز امکانات و ناوگان را در زمین و هوا و پهبادها و …خواهیم داشت.

رئیس جمعیت هلال‌احمر در بخش دیگری از صحبت‌های خود به حوادث نوروزی نیز اشاره کرد و گفت: نوروز امسال هم حوادث جوی و هم زلزله داشتیم اما علاوه بر دستور کار نوروزی، برای مواجهه با حوادث پیش‌بینی نشده مثل زلزله از قبل آماده بودیم. هرچند که زلزله قابل پیش‌بینی نیست اما در این زمین‌لرزه‌ها توانستیم به مردم حادثه‌دیده کمک‌رسانی کنیم. البته خسارات زمین‌لرزه نوروز جزئی بود. این آمادگی در هلال‌احمر وجود دارد که اگر خدای ناکرده اتفاقی افتاد و حادثه‌ای رخ داد، بتوانیم پاسخگو باشیم.

کمک به زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه
دکتر کولیوند سپس در پاسخ به سوالی در خصوص چرایی کمک به زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه تشریح کرد: همزمان که درگیر زلزله خوی و همچنین برف و کولاک کوهرنگ و … بودیم، شدیدترین زلزله به نوع خودش در ترکیه به وقوع پیوست. اولین جمعیت که وارد ترکیه شد، هلال‌احمر ایران بود. ما با نیروهای زبده و توان امدادی کامل وارد ترکیه شدیم و از بین ۱۰۰ جمعیت ملی که وارد خاک ترکیه شد، رئیس فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر از هلال‌احمر ایران تقدیر ویژه‌ای کرد. این باعث شد ما در ترکیه و سوریه اقبالی برای ایران ایجاد کنیم. مردم و مسئولان این کشورها از ایران تشکر می‌کردند که دستشان را گرفتیم.
وی افزود: دستگاه‌های زنده‌یاب و خودروهای نجات و …همراه تیم‌های امدادی ما بود، بنابراین تعداد زیادی را زنده از زیر آوار نجات دادیم. به همین دلیل، خدمات صادقانه امدادگران ایرانی در کشورهای زلزله زده دیده شد. در سوریه هم اولین کشوری بودیم که وارد شدیم. سوریه کشوری جنگ زده و ضعیف است و در این زلزله تمام مسئولان عالی و مردمشان، کلیدواژه و حرفشان این بود که از مقام معظم رهبری و مردم ایران تشکر کنید.

رئیس جمعیت هلال‌احمر در ادامه، منطق و فلسفه کمک به کشورهای حادثه‌دیده در عین نیاز داخلی کشور به کمک‌رسانی را تشریح کرد و گفت: منطق کمک به کشورهای حادثه‌دیده، اول در دین ماست. در دین اسلام هیچ مرزی برای کمک کردن به همسایگان وجود ندارد. منطق دوم؛ اساسنامه جمعیت های ملی است که جمعیت‌ها در حوادث به هم کمک می‌کنند همانطور که ترکیه در زلزله بم به ما کمک کرد، ما هم به آنها کمک کردیم و این نقطه قوت ما بود.

سال جهش تولید
کولیوند با اشاره به نامگذاری امسال، گفت: ما در هلال‌احمر چند مرکز تولیدی خوب داریم که به مردم و دولت کمک می‌کنیم. به دنبال سود نیستیم اما هدف اصلی ما این است که اگر باری بر زمین مانده باشد به لطف خدا و با کمک خیرین، امدادگران و داوطلبان این بار را از زمین برداریم.
وی ادامه داد: ما در هلال‌احمر، تولید داروهای گیاهی و شیمیایی داریم. طی سال‌های اخیر تولید داروهای خودمان را دو برابر کردیم و در تولید شربت‌های درمانی و دارویی ۳.۵ برابر رشد داشتیم. برنامه ما برای سال جاری در این زمینه این است که با کمک شرکت‌های علم و فناوری، تولیدات خود را با توجه به نیاز مردم منطبق کنیم. مثل داروهای آنتی‌ بیوتیک، داروهای فشار خون، صافی دیالیز و …
رئیس جمعیت هلال‌احمر در ادامه با بیان اینکه هلال‌احمر برای تامین داروی مورد نیاز مردم در کنار وزارت بهداشت و کمک به این وزارتخانه ایستاده است، اظهار کرد: ما از کشورهای عضو صلیب سرخ و هلال‌احمر خواستیم تا برای ما در تحریم‌ها دارو بخرند. به محض اینکه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو اعلام کنند ما برای کمک به آنها و به مردم از آمادگی کامل برخورداریم. برای ذخایر دارو و تجهیزات هم آمادگی داریم. البته سازمان غذا و دارو باید از ما بخواهد.

فعالیت‌های اقتصادی هلال
کولیوند در پاسخ به سوالی در زمینه فعالیت‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و ‌… هلال‌احمر نیز تاکید کرد: فعالیت‌های هلال‌احمر در زمینه تولید منسوجات، تولیدات دارویی و تولید اعضای مصنوعی در هلال‌احمر بی‌نظیر است. اندام مصنوعی تولیدی در هلال‌احمر در حال حاضر هوشمند شده و کشورهای همسایه از ما برای واردات این اندام کمک می‌خواهند.
وی ادامه داد: ما بیش از ۲۰۰ مرکز توانبخشی در کشور داریم که می‌توانیم به نیازمندان جسمی و حرکتی کمک کنیم تا به زندگی و شرایط عادی باز گردند و امید به زندگی را به مردم هدیه می‌کنیم.
وی با تاکید بر اینکه در مسائل مالی، فسادستیزی در روحیه عزیزان هلال‌احمر وجود دارد و شفاف سازی لازم انجام شده است، افزود: در حال حاضر در کل کشور خانواده‌هایی که کودکان دچار ناتوانی جسمی و حرکتی دارند، را شناسایی و در بیمارستان نورافشار، درمان و توانبخشی می‌کنیم. هلال‌احمر واسطه و حلقه میان توان توانمندان و نیاز نیازمندان، است.

رشد ۱۰۰ درصدی کمک‌های خیرین
رئیس جمعیت هلال‌احمر در ادامه از ارتقای سرمایه اجتماعی هلال‌احمر بویژه در سال‌های اخیر گفت و تاکید کرد: امسال در کمک‌های مومنانه به نیازمندان نسبت به سالهای قبل، بیش از ۱۰۰ درصد رشد همکاری داشته‌ایم. روزنامه شهروند، ۱۲ مرکز درمانی در ۱۲ کشور خارجی که مورد استقبال است و توان کشور را به رخ منطقه می‌کشند و به مستمندان کمک می‌کنند، از دیگر فعالیت‌هایی است که بدون در نظر گرفتن حاشیه سود و برای ارتقاء سرمایه اجتماعی هلال‌احمر در حال انجام است.

هلال‌احمر دولتی نیست

کولیوند با تاکید بر اینکه، تلاش هلال‌احمر همواره این است که فرمایشات مقام معظم رهبری را سرلوحه کار قرار دهد، خاطرنشان کرد: جمعیت هلال‌احمر دولتی نیست و هیچ بودجه دولتی برای کارخانجات و مراکز درمانی و …. دریافت نمی‌کند. کمکی که دولت به هلال‌احمر می‌کند برای تجهیزات امدادی و حوادث و بلایاست و برای کارخانجات و داروها و مراکز درمانی هیچ کمکی از دولت دریافت نمی‌کنیم. در واقع هر جا که بخش خصوصی نتوانسته کار انجام دهد، ما ورود کرده‌ایم و هرجا کمبود وجود داشت، ما حاضر شدیم.
رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه این جمعیت ۱۰ هزار کارمند ثابت در سراسر کشور دارد، افزود: با احتساب نیروی لازم برای پایگاه‌های امدادونجات، ۶۰ هزار نیرو لازم داریم اما دقیقا در مسائل اقتصادی، مصداق سخنان رهبری ورود و عمل می‌کنیم. حتی در مسائل امدادونجات، از توان و دانش شرکت‌های دانش بنیان استفاده و از آنها حمایت می‌کنیم و تا جایی که می‌توانیم، پس از مهیا شدن شرایط و زیرساخت‌ها، شرکت‌های تولیدی را وارد بورس خواهیم کرد.
کولیوند با تاکید براینکه کارخانجات تولیدی هلال‌احمر، بدون حاشیه سود فعال است، افزود: هیچکس حاضر نیست داروهای خاص و سرطان وارد و توزیع کند چون برایشان سودی ندارد.
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر؛ وی خاطرنشان کرد: مردم و کسانی که از همه داروخانه‌های دیگر می‌مانند به سمت داروخانه‌های هلال می‌آیند. افراد مظلوم و کسانی که دستشان به جایی نمی‌رسد به داروخانه‌های هلال مراجعه می‌کنند. هلال‌احمر در قبال مردم وظیفه دارد و کنار مردم ایستاده است. ما نمی‌توانیم در مواقع نیاز به مردم بگوییم آنتی‌ بیوتیک و یا دیگر داروهای مورد نیاز مردم را تولید نمی‌کنیم.
رئیس جمعیت هلال‌احمر سپس با بیان اینکه هلال‌احمر دارای بیشترین موقوفه‌ها بعد از اداره اوقاف و بزرگترین موقوفه‌های کشور را دارد، تاکید کرد: باید به نیت واقف عمل کنیم و از نظر شرعی در این زمینه وظیفه داریم. بر همین اساس، برنامه‌ریزی و اهداف آتی هلال‌احمر، کاملا مشخص و برپایه برنامه‌ریزی‌های دقیق است. باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود. سند تحول اقتصادی هلال‌احمر را تدوین کرده‌ایم و براساس اهدافی که تعیین شده، عمل خواهیم کرد. هدف ما، کاهش وابستگی به دولت است و این از اهداف اصلی سند تحول اقتصادی هلال‌احمر است که بتواند روی پای خودش بایستد و مولدساز باشد نه خام فروش.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا