اجتماعی

تصمیمات سیاسی در حوزه کشاورزی موجب نابودی این بخش می شود

به گزارش خبرگزاری مجله تفریحی زیباروز از قزوین؛ نشست شورای هماهنگی مدیران سازمان جهاد کشاورزی و مدیران شهرستانها، مدیران مستقل و وابسته با محور احیا و پایدارسازی دشت قزوین با حضور آیت الله ربانی نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی و رئیس شورای زکات کشور و عطایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی در سالن باغستان برگزار شد.

سعید اسدی معاون تحقیقات و ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در این نشست اظهارداشت: ایران واجد ایجاد بیست قطب کشاورزی است و با هر تعداد استان فقط  همین تعداد مورد نیاز است.

وی بیان کرد: متاسفانه وضعیت کشاورزی در چنبره تصمیمات سیاسی درحال نابودی است و تا این رویکرد تغییرنکند حال کشاورزی خوب نخواهد شد.

تصمیمات سیاسی در حوزه کشاورزی موجب نابودی این بخش می شود

اسدی تصریح کرد: متاسفانه ساختار نامناسب سازمان با وضعیت کشاورزی همخوانی ندارد لذا با چالش های جدی در این عرصه مواجهیم.

این کارشناس یادآورشد: برای نمونه محصول زیتون در استانهای زنجان و قزوین کشت می شود اما مدیریت دوگانه را آن شاهدیم در حالی که زیتون در هر استانی باشد باید به عنوان یک محصول مهم اقتصادی بایستی متمرکز اداره شود در حالی که امروز بیش از ۳۰ مدیر برای آن تصمیم می گیرند.

معاون ترویج جهاد کشاورزی استان قزوین اظهارداشت: مدیریت منابع آبی بایستی از وزارت نیرو به جهاد کشاورزی منتقل شود تا بتوانیم چالش ها را برطرف کنیم در غیر این صورت با دوگانگی در مدیریت قادر به رفع چالش های این بخش نخواهیم بود.

اسدی بیان کرد: به دلیل پیچیدگی این موضوع به نظر میرسد این کار بزرگ فقط با اذن رهبری انجام شدنی است که امیدواریم روزی شاهد آن باشیم.

تصمیمات سیاسی در حوزه کشاورزی موجب نابودی این بخش می شود

در ادامه حجت الاسلام مصائبی مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در این نشست گفت: بفرموده رهبری رکن اساسی تولید و توسعه بدون تردید مردم هستند لذا امروز برای تحقق مطالبه رهبری و احیای دشت قزوین هم بایستی از مشارکت مردم استفاده کنیم.

محسن قاسم زاده مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز در این نشست گفت: طرح محوری کاشت یک میلیارد درخت در کشور آغاز شده که سهم استان از این میزان 10 میلیون اصله است.

وی بیان کرد: برای اجرای این طرح درحال تولید و توزیع و کاشت نهال در مناطق مختلف استان هستیم و روند کار مطلوب است.

قاسم زاده یادآورشد: در رفع تداخلات اراضی کارهای خوبی شده و رتبه اول کشور را کسب کرده ایم و رضایت مردم جلب شده است.

تصمیمات سیاسی در حوزه کشاورزی موجب نابودی این بخش می شود

مدیرکل منابع طبیعی استان قزوین تصریح کرد: در راستای صیانت از اراضی ملی کارهای خوبی شده که نصب دوربین در مناطق حفاظت شده آغاز شده که تاکنون سه دستگاه نصب شده و ۲۰ کیلومتر به صورت هوایی رصد می شود.
 
قاسم زاده بیان کرد: مدیریت پنجره واحد زمین را در استان اجرا کردیم و به صورت مکان محور در عرصه های منابع طبیعی حضور داریم و در شهرک گلخانه ای نودهک ۳۹۴ هکتار در فاز دوم اختصاص داده ایم و برای راه اندازی شهرک انرژی خورشیدی نیز با اختصاص ۷۰۰ هکتار زمین عملیات اجرایی در چند پلاک آغاز شده است.

در ادامه رحماندوست مدیر اموراراضی استان گفت: در ایام نوروز ۳۲۵ مورد قلع و قمع ساخت و سازهای غیر مجاز شناسایی و انجام شد و ۱۸۰ مورد نیز از تبصره ماده ۱۰ انجام شده است.

وی ارتقای امور اراضی استان به اداره کل را خواستار شد.

در ادامه این نشست مهرزاد محصص مستشاری مدیر مرکز تحقیقات کشاورزی استان گفت: ارتباط واحد تحقیقات با سازمان با سیاست های اتخاذ شده بسیار مطلوب است.

تصمیمات سیاسی در حوزه کشاورزی موجب نابودی این بخش می شود

محصص مستشاری بیان کرد: چون دستور رهبری برای احیای دشت قزوین صادر شده پیشنهاد می شود نماینده ویژه رهبری در ستاد احیا حضور داشته باشد تا کارها تسریع شود.

وی اضافه کرد: با راه اندازی منطقه آزاد کشاورزی در قزوین و احیای دشت قزوین این استان می تواند به قطب کشاورزی هوشمند تبدیل شود.

اسماعیلی مدیر شهرک های گلخانه ای استان قزوین هم اظهارداشت: ۳۹۴ هکتار زمین در این شهرک ها واگذارشده که تاکنون ۶۲ هکتار به ۳۲ بهره بردار واگذارشده و ۷ هکتار زیر کشت رفته و تا شهریور ماه امسال نیز ۱۲ هکتار دیگر زیر کشت می رود.

انتهای پیام

گروه تحریریه علوم اجتماعی

تحلیل‌گر مسائل اجتماعی با نگاهی منصفانه به تفاوت‌های اجتماعی و تبعیضات نژادی.
دکمه بازگشت به بالا