استان ها

تعداد سالمندان مناطق یک، سه و ۶ بیشتر از سایر نقاط تهران است/۱۳ درصد تهرانی ها و ۸ درصد زاهدانی ها سالمند هستند

غلامحسین ادب معاون پیشگیری اداره کل سلامت شهرداری تهران در گفت وگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری مجله تفریحی زیباروز اظهار داشت: ما در اداره کل سلامت شهرداری تهران دنبال ارایه خدمات پزشکی نیستیم بلکه می کوشیم توجه پایتخت نشینان را برای خود مراقبتی و سهم آنان در ارتقا سلامت شخصی را بیان کرده و گوشزد می کنیم؛ سعی می کنیم پیشگیری های اولیه را قبل از بوجود آمدن بیماری بر اساس مداخلات اجتماع محور عملیاتی کنیم. 
وی افزود: تحرک مناسب، تغذیه مناسب، خواب مناسب، مهارت برای زیست و زندگی بهتر، بهداشت روان و‌ کاهش استرس در زندگی شهری  می تواند در افزایش کیفیت زندگی و پیشگیری از سالمندی ارتقا دهد. 

معاون پیشگیری اداره کل سلامت شهرداری تهران درباره زمان آغاز سالمندی تصریح کرد: درباره سن آغاز سالمندی توافقی در دنیا و ایران وجود ندارد ولی مرزی را برای آن اعلام کرده اند زیرا 

ادب گفت: سالمندی مقوله ای روانی، جسمی، اجتماعی و شغلی است و ممکن است فردی ۷۰ ساله از نظر جسمی و روحی جوان تر از سن اسمی خود باشد. 
وی خاطرنشان کرد: برش مداخلات سالمندی در ایران ۶۰ سال است؛ در سند ملی سالمندی در کشورمان هم ۶۰ سالگی عنوان شده است. 

معاون پیشگیری اداره کل سلامت شهرداری تهران افزود:متاسفانه تعداد سالمندان جامعه ایران در حال افزایش است و هم اکنون ۱۳ درصد تهرانی ها سالمند محسوب می شوند. 

وی تصریح کرد: روند سالمندی جامعه ما سریع است و سونامی سالمندی در سال های آینده خواهیم داشت؛ در ۲۰ سال آینده با جامعه ای که ۳۰ درصد آن سالمند هستند روبرو خواهیم بود. 

معاون پیشگیری اداره کل سلامت شهرداری تهران خاطرنشان کرد:در مناطق یک، سه و ۶ تهران به نسبت جمعیت آنان تعداد سالمندان بیشتری داریم ولی در مناطق ۱۹ و ۲۰ و ۲۲ به نسبت جمعیت با جوانان بیشتری روبرو هستیم. 

وی افزود: تعداد جوانان شهر زاهدان نسبت به جمعیت آن بیشتر است؛ ۸ درصد جمعیت زاهدان سالمند هستند که این رقم در تهران ۱۳ درصد است‌. 

ادب گفت: بخش زیادی از بودجه کشور به سمت درمان رفته است در حالی که باید به پیشگیری اهمیت  بیشتری بدهیم؛ با آنکه سن امید به زندگی در ایران بالا رفته ولی باید توجه بیشتری به کیفیت زندگی هم داشته باشیم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا