اجتماعی

شناسایی ریشه چگونگی کنترل نرخ مالی برای جلوگیری از قاچاق ضروری است

استاندار تهران شناسایی ریشه چگونگی کنترل نرخ مالی را به منظور مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضروری دانست.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، چهارمین جلسه کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه بر قاچاق کالا و ارز استان تهران با حضور علیرضا فخاری استاندار تهران، سردار علی مویدی رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران، محسن نایبی معاون امنیتی استاندار، محمد علی‌مهری معاون اقتصادی استاندار و دیگر مسئولان برگزار شد. 

فخاری استاندار تهران، در این جلسه با انتقاد از نبود سامانه‌های موثر در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: سنجش اثربخشی جلسات گذشته ضروری است، همچنین کنترل عملکرد کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی در دستور کار باشد و اگر موضوع‌محور پیش برویم قطعاً به نتایج بهتری دست پیدا خواهیم کرد. 

وی افزود:طرح مسئله به کمیته‌ها و کارگاه‌های تخصصی سپرده شود تا راهکار ارائه دهند، همچنین کشفیات قاچاق موضوع عملیاتی است که باید به کارگروه ها انعکاس داده شود تا به عنوان تجربه عملیاتی، از آن در جهت ارائه راهکارها استفاده کنند. 

استاندار تهران عنوان کرد: استانداردسازی در برآوردها و تطبیق‌ها که باید منطبق با قانون باشد از دیگر نکات مورد توجه است تا در صورت عدم رعایت به عنوان ترک فعل قابل پیگیری باشد. 

فخاری با اشاره به لزوم آسیب شناسی و شناسایی نقاط ضعف و قدرت خاطرنشان کرد: شناسایی ریشه چگونگی کنترل نرخ مالی نیز از موضوعات مهم است که باید مورد تذکر و بررسی قرار گیرد چرا که میل به قاچاق را افزایش می‌دهد. 

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، در ادامه این جلسه سردار مویدی با اشاره به اینکه فلسفه حضور ما در این جلسات استفاده بهینه از نظرات کارشناسی مدیران می‌باشد، اظهار داشت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز متشکل از ۳۲ دستگاه است که چهار وظیفه سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر عهده ستاد می‌باشد. 

وی افزود: مرجع مشخص کردن آمار قاچاق، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و کالاهای کشف‌ شده در اختیار سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی قرار می‌گیرد که این سازمان با نگهداری، پالایش و توزیع در جهت حفظ سرمایه‌های مردم عمل می‌کند، البته با توجه به اینکه میزان و حجم قاچاق با ساختار این سازمان متناسب نیست، سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی در وظایف خود موفق نبود.

مویدی با بیان اینکه ۱۲.۵ میلیارد دلار کالا در کشور قاچاق می‌شود و فقط یک سوم از این کالاها کشف می‌شود، تصریح کرد: تجارت کشور مطابق با همه قوانین بین‌الملل انجام نمی‌شود و دلیل آن هم شرایط سیاسی و اقتصادی کشور است، به این دلیل بخشی از تجارت در قالب اقتصاد پنهان و قاچاق صورت می‌گیرد. 

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان کرد: ساماندهی حوزه سامانه‌ها اهمیت زیادی دارد و باید با نگاه پیشگیرانه قوانین و مقررات بروز شده که این امر با اشراف و حوزه تولید و تجارت رخ می‌دهد، چنانکه طی ۲ سال گذشته با راه‌اندازی سامانه‌های کنترل قاچاق، ۱۴ میلیارد لیتر سوخت صرفه‌جویی شده است.

مویدی تاکید کرد: رصد زنجیره کالا و شناسنامه‌دار کردن کالاها در قالب سامانه‌ها در راستای جلوگیری از قاچاق اهمیت زیادی دارد و انتظار از مدیران استان تهران به جهت جایگاه استان به عنوان ام القرای جهان اسلام زیاد است و در امر مبارزه با قاچاق از حوزه پیشگیری تا مقابله باید حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشند. 

وی ادامه داد: مقرر شده استعلام هویت دارو، تجهیزات پزشکی و مکمل‌ها از سامانه تیتک و سایر اقلام بهداشتی و خوراکی در سامانه جامع تجارت انجام شود. 

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطرنشان کرد: برای جلوگیری و کنترل قاچاق سوخت کنترل و رصد بارنامه‌ها و کنترل ناوگان‌های حمل سوخت و همچنین اتصال نیروگاه‌های استان به خطوط لوله اهمیت زیادی دارد که باید پیگیری شود. 

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، القاصی‌آنلاین رئیس کل دادگستری استان تهران، نیز در این جلسه با اشاره به لزوم ساماندهی قیمت ارز اظهار داشت: تاکنون در این زمینه برنامه‌ای طراحی نشده اما باید برای ساماندهی نوسانات قیمت ارز تصمیماتی گرفته شود. 

وی ادامه داد: بخشی از افزایش قیمت ارز به دلیل فشارهای اقتصادی دشمنان است که موجب بی‌ثباتی شده، بنابراین باید در مقابله با این تهدید دشمن طرح و برنامه داشته باشیم. دشمن تلاش دارد با افزایش قیمت ارز، کشور را دچار مشکل کند و ضروری است که برنامه ویژه‌ای در این موضوع داشته باشیم. 

القاصی‌آنلاین سپس گفت: با توجه به نوسانات ارزی، برخی افراد تمایل دارند کالاها را در انبارها احتکار کنند که باید در این زمینه نیز اقداماتی در راستای مبارزه با احتکار کالاها انجام دهیم. 

وی با بیان اینکه دستگاه قضا بر موضوع انباشت کالاها در انبارها ورود کرده، اظهار داشت: این موضوع در سال‌های اخیر آثار نامطلوبی در بخش اقتصادی ایجاد کرد که به همین منظور دستگاه قضا نسبت به ترخیص بخشی از کالاها اقدام کرد. 

رئیس کل دادگستری استان تهران خاطرنشان کرد: در برخی انبارها خودروهایی با بیش از ۱۰ سال وجود داشت و یا کالاهایی که تاریخ مصرف آنها گذشته و موجب زیان اقتصادی برای کشور است به همین منظور این طرح با همکاری دستگاه‌های وابسته از جمله تعزیرات دنبال می‌شود. 

القاصی‌آنلاین تاکید کرد: اکنون ارزان‌ترین کالا بنزین است و موضوع مبارزه با قاچاق سوخت نیز از دیگر موضوعاتی است که باید با جدیت دنبال شود. 

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا