استان ها

فعالیت 10 بوستان ویژه بانوان و خانواده در قم

به گزارش خبرگزاری مجله تفریحی زیباروز از قم، پیام جوادیان در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه در مصلی قدس، با اشاره به اینکه در هفته مبارک درختکاری و منابع طبیعی قرار داریم، اظهار کرد: رسول مکرم اسلام(ص) فرمودند که خداوند درخت را برای انسان آفرید تا آن را بکارد، آبیاری کند و در حفظ درخت بکوشد.

وی اضافه کرد: ۱۵ تا ۲۱ اسفندماه به‌عنوان هفته منابع طبیعی نام‌گذاری شده است که هرساله برنامه‌های مختلف در این هفته برای ترویج درختکاری دنبال می‌شود.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری قم خاطرنشان کرد: نخستین مراسم هفته درختکاری هرساله توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز ۱۵ اسفندماه برگزار می‌شود که در این مراسم ایشان با کاشت سه درخت همه مردم را به درختکاری دعوت می‌کنند؛ ایشان در فرمایشاتشان اشاره کردند که اگر هر ایرانی سالانه سه نهال بکارد برنامه کاشت یک میلیارد درخت در طول چهار سال محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه دولت قرار است طی چهار سال یک میلیارد درخت را بکارد که تحقق این هدف بودن مشارکت مردم شدنی نیست، گفت: همان‌طور که رهبری تأکید داشتند کاشت نهال هم برای محیط‌زیست و هم برای اقتصاد کشور اهمیت‌ دارد، سال‌های گذشته هم ایشان بر غرس نهال‌های میوه‌دار تأکید داشتند که این تأکید مورد توجه شهرداری قم قرار گرفت.

جوادیان اضافه کرد: مردم در کنار کاشت درختان میوه‌دار باید کاشت درختان جنگلی را هم دنبال کنند که این درختان برای مصارف مختلف داخلی و اقتصاد کشور اهمیت دارد.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده توسط شهرداری قم برای توسعه فضای سبز گفت: سال ۹۴ حدود ۱۶ میلیون مترمربع فضای سبز شهری در قم داشتیم که این آمار امسال به ۲۷ میلیون مترمربع رسیده است.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری قم با تأکید اینکه سرانه فضای سبز قم به ازای هر شهروند از ۱۳.۵ مترمربع به حدود ۲۱ مترمربع رسیده است، اظهار کرد: با تلاش‌های انجام‌شده از ۲۵۰ بوستان به ۳۹۵ بوستان شهری رسیده و توانسته‌ایم در نقاط مختلف شهر بوستان داشته باشیم.

وی کاشت درخت در معابر و حاشیه خیابان‌ها را از اقدامات ویژه انجام‌شده دانست و گفت: ۶۰۰ هزار متر فضای سبز خیابان‌ها و معابر را رقم زده‌ایم و اینکه شهروندان در توسعه این درختکاری مشارکت کنند بسیار اهمیت دارد.

جوادیان با بیان اینکه شهرداری با کمک سپاه، بسیج و نیروی انتظامی غرس درختان را در نقاط مختلف شهر دنبال کرده است، اظهار کرد: بخشی از بوستان‌های شهری به‌صورت ویژه پاک‌سازی شدند و امسال در سال جدید نیز این روند ادامه خواهد یافت تا بتوانیم نزدیک به ۴۰۰ بوستانی که داریم را به‌صورت کامل پاک‌سازی کنیم.

وی‌ عنوان کرد: در راستای تکریم بانوان، احداث بوستان‌های ویژه خانواده دنبال شده است و شهر قم با توجه به ویژگی‌هایی که دارد باید چنین بوستان‌هایی را داشته باشد و با همراهی شورای شهر، ۱۰ بوستان خانواده و بانوان را در قم داریم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا