اجتماعی

گرما در اروپا می‌تازد – مجله تفریحی زیباروز

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد دمای هوا در ماه آوریل (ماه گذشته میلادی) در چندین کشور اروپایی شامل فرانسه، اسپانیا، پرتغال به‌ دلیل تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت‌های بشر دو درجه گرم‌تر شده است.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز به نقل از ایندیپندنت، همچنین در این مطالعه شرایط مشابهی در شمال آفریقا مشاهده شده است.

در حال حاضر، ۲۷ درصد از قلمرو اسپانیا در رده «اضطراری» یا «هشدار» خشکسالی قرار دارد و ذخایر آب تنها ۵۰ درصد از ظرفیت ملی است. در عین حال میانگین ذخایر آب در سدهای مراکش نیز در سطحی مشابه پایین است و در تونس بسیاری از خانه‌ها در طول روز آب ندارند.

گروهی از کارشناسان بین‌المللی یک تجزیه و تحلیل کامپیوتری سریع و آماری از موج گرمای اواخر ماه آوریل انجام داده‌اند که از سراسر شبه‌جزیره‌ «ایبری» تا الجزایر و مراکش گسترش یافته است. این مناطق دمای ۳۶.۹ تا ۴۱ درجه سانتیگراد را تجربه کرده‌اند.

مطالعه این موسسه که اخیرا منتشر شد، سریع‌ترین ارزیابی بود که تا به حال در این باره انجام شده است. از ماه آوریل مای هوا همچنان رو به افزایش است.

دانشمندان می‌گویند مناطقی که این مطالعه به آن اشاره می‌کند از خشکسالی سالانه رنج می‌برند و این امر می‌تواند دمای هوای بالا را تشدید کند.

تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت بشر، غیرممکن را ممکن کرده است

بنابر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «سوکیو فیلیپ» از موسسه هواشناسی سلطنتی هلند در یک نشست منطقه‌ای در این باره می‌گوید: شدت این پدیده اقلیمی در گذشته تقریبا غیرممکن بود.

وی افزود: ما امواج گرمای شدیدتر و مکرر را در آینده خواهیم دید زیرا گرمایش جهانی ادامه دارد.

کشاورزان در سراسر مدیترانه غربی هشدار داده‌اند که احتمال برداشت کم محصول در برخی مناطق برای ششمین سال پیاپی وجود دارد.

بر اساس این مطالعه، گرمای شدید در اروپا سریع‌تر از مدل‌های کامپیوتری پیش‌بینی‌شده رو به افزایش است، بنابراین دانشمندانی که مدل‌های کامپیوتری را ساختند باید در پیش‌بینی‌های بیش از حد محافظه‌کارانه خود تجدید نظر کنند.

دانشمندان دمای واقعی ماه آوریل را با یک جهان شبیه‌سازی‌شده بدون تغییرات اقلیمی مقایسه کردند. آن‌ها کشف کردند که موج گرما مانند آنچه مدیترانه غربی در ماه آوریل تجربه کرد در جهانی شبیه‌سازی شده و بدون آلودگی ناشی از سوختن زغال سنگ، نفت و گاز به طور متوسط «بیش از دو درجه سانتیگراد»، پایین‌تر است. محققان تایید کرده‌اند که این گازهای گلخانه‌ای، گرما را به دام می‌اندازند.

این مطالعه همچنین به اطلاع‌رسانی دولت‌ها برای آماده کردن جمعیت خود برای شروع زودتر فصل‌های گرم با هدف جلوگیری از مرگ و میر و کارزارهای آگاهی در مورد مقابله با گرمای شدید کمک خواهد کرد. بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت، سال گذشته حداقل ۱۵ هزار نفر در اروپا به‌ دلیل گرمای زیاد و غیرمعمول جان خود را از دست دادند و اسپانیا یکی از کشورهایی است که بیشترین آسیب را دیده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا