اجتماعی

افزایش اعتبارات مرمت آثار تاریخی استان قم

مجله تفریحی زیباروز/قم مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم از افزایش اعتبارات مرمت آثار تاریخی این استان در دولت سیزدهم خبر داد.

علیرضا ارجمندی، بعد از ظهر امروز، هفتم شهریور، در حاشیه مراسم عملیات اجرایی سامان‌دهی و مرمت جداره تاریخی چهار راه بازار قم در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر اظهار کرد: پس از استقرار دولت سیزدهم اعتبارات مربوط به مرمت آثار تاریخی استان قم افزایش چشمگیری داشته که این موضوع متاثر از سفر رئیس جمهوری به استان قم در سال ۱۴۰۰ است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان قم افزود: بر این اساس در سال ۱۴۰۱ مرمت و احیا مجموعه بازار تاریخی و تیمچه فرش قم با اعتباری معادل ۴۸۰۰۰ میلیون ریال و مرمت کاروانسرای طینوج، قلعه دولت‌آباد و قلعه چشمه‌علی با اعتباری معادل ۱۹۰۰۰ میلییون ریال به‌عنوان پروژهای شاخص استان، توسط این اداره‌کل به صورت پذیرفت.

وی گفت: در سال جاری نیز سرای ملا حسین در مجاورت بازار کهنه با اعتباری معادل ۵۵۰۰۰ میلیون ریال در حال مرمت و احیا بوده و سامان‌دهی جداره تاریخی چهار راه بازار شهر قم با اعتباری معادل ۱۲۰۰۰ میلیون ریال آغاز شده است.

بنا بر اعلام  روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، وی همچنین به عملیات اجرایی سامان‌دهی و مرمت جداره تاریخی چهار راه بازار قم که امروز انجام شد اشاره کرد و افزود: این عملیات شامل حذف الحاقات غیراصولی، جمع آوری و سامان‌دهی لوله‌های گاز و کابل‌های برق و همچنین جمع‌آوری کولرهای آبی و گازی و دیگر آسیب‌های بصری است.

ارجمندی ادامه داد: تثبیت و مرمت قطار مقرنس‌ها و مرمت نماهای آجری، مرمت و استحکام بخشی پایه‌ها، ساخت درب چوبی در طبقات بالا و پایین از دیگر اقدامات این پروژه مرمتی است.

انتهای پیام

گروه تحریریه علوم اجتماعی

تحلیل‌گر مسائل اجتماعی با نگاهی منصفانه به تفاوت‌های اجتماعی و تبعیضات نژادی.
دکمه بازگشت به بالا