فرهنگ و هنر

انتشار نسخه الکترونیکی هزارواژه‌های علوم مهندسی

به منظور تسهیل دسترسی به معادل‌های فارسی لغات و اصطلاحات بیگانه، نسخه الکترونیکی سه ‌جلد هزارواژه علوم مهندسی بر روی وبگاه فرهنگستان زبان و ادب فارسی بارگذاری شد.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز به نقل از روابط‌عمومی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، به منظور تسهیل دسترسی استادان، پژوهشگران، نویسندگان، مترجمان و علاقه‌مندان به معادل‌های فارسی و لغات و اصطلاحات بیگانه نسخه الکترونیکی هزارواژه‌های علوم مهندسی بر روی وبگاه فرهنگستان زبان و ادب فارسی بارگذاری شد.

بر این اساس، هزارواژه‌های علوم مهندسی، جلد نخست شامل مجموعه واژه‌های جوشکاری و آزمایش‌های غیرمخّرب، قطعات و اجزای خودرو، مشترک علوم مهندسی، مهندسی بسپار: شاخه رنگ و تایر، مهندسی خوردگی، مهندسی شیمی، مهندسی مواد و متالورژی (برگرفته از فرهنگ واژه‌های مصوّب فرهنگستان در سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۹۳)، جلد دوم شامل مجموعه ‌واژه‌های رایانه و فنّاوری اطلاعات، رمز، مهندسی مخابرات، پست (برگرفته از فرهنگ واژه‌های مصوّب فرهنگستان در سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۹۳) و جلد سوم شامل مجموعۀ ‌واژه‌های سرامیک، مهندسی عمران، مهندسی محیط زیست و انرژی، مهندسی نقشه‌برداری و هوافضا (برگرفته از فرهنگ واژه‌های مصوّب فرهنگستان در سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۹۴) است که نسخه الکترونیکی آن‌ها بر روی وبگاه فرهنگستان منتشر شده است.

 برای دسترسی به هزارواژه‌های علوم مهندسی در اینجا کلیک کنید.

 گروه واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سال ۱۳۷۴ و با هدف برابرگزینی برای واژه‌های بیگانه و تقویت زبان علمی فارسی راه‌اندازی شد و در آغاز فعالیت خود واژه‌های بیگانه را در حوزه عمومی بررسی و معادل‌یابی کرد. نظر به اهمیت واژه‌گزینی در حوزه‌های علوم و فنون‌، از سال ۱۳۷۵ کار واژه‌گزینی تخصصی را با همکاری فرهنگستان‌های علوم و علوم پزشکی و هنر و تعدادی از انجمن‌ها و مؤسسه‌های پژوهشی و دانشگاه‌های کشور آغاز کرد. در حال حاضر ۶۵ کارگروه تخصصی واژه‌گزینی با حضور استادان و کارشناسانی از رشته‌های گوناگون علمی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی فعالیت می‌کنند و در طول سال‌های گذشته بیش از ۶۵ هزار واژه در حوزه‌های مختلف علمی و هنری به تصویب فرهنگستان رسیده است.

واژه‌های مصوب هر سال در دفتری جداگانه منتشر می‌شوند و تاکنون ۱۸ دفتر از واژه‌های مصوب منتشر شده است. با فراتر رفتن تعداد واژه‌های هر حوزه، فرهنگ‌های موضوعی با عنوان «هزارواژه» تدوین و به جامعه علمی عرضه شد. همۀ اصطلاحاتی که در هر دفتر از هزارواژه‌ها آمده، از فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی استخراج شده‌ است.

پیش‌تر نسخه الکترونیکی ۱۰ جلد هزارواژه‌ شامل مجموعه واژه‌های علوم انسانی ۱ و ۲، هنر، زبان‌شناسی، باستان‌شناسی، روان‌شناسی، گردشگری و جهانگردی و هزار واژه علوم زمین (سه جلد) در وبگاه فرهنگستان منتشر شده بود.

انتهای پیام 

تیم تحریریه علوم هنری

با قلمم، صداها و حس‌های هنر و فرهنگ را به شکلی جادویی ترسیم می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا