علمی و پزشکی

بیشترین آمار ابتلا در موج هشتم کرونا مربوط به هفته اول بهمن خواهد بود

معاون وزیر بهداشت با اشاره به موج هشتم ویروس کرونا در کشور با سویه‌های جدید گفت: بر اساس مدل‌سازی‌های انجام شده به نظر می‌رسد اوج این موج کمتر از پیک‌های قبلی باشد و پیش‌بینی می‌شود. که بیشترین میزان ابتلا مربوط به هفته اول بهمن خواهد بود.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص سویه جدید ویروس کرونا گفت: رفتار ویروس به دلیل گردش خون و انتقال از فردی به فرد دیگر جهش یافته و این روال عادی است. زیرگونه های جدید BQ1 و XBB از زیرگونه های Omicron هستند. این دو جهش موج جدیدی را در اکثر کشورهای جهان ایجاد کردند. آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، اروپا و آسیای شرقی از جمله ژاپن، چین و هنگ کنگ به شدت تحت تاثیر این دو زیرگونه قرار دارند، هرچند در حال حاضر این کشورها از اوج موج عبور کرده و روند آلودگی رو به کاهش است.

دکتر. کریمی گفت: به دلیل اینکه جام جهانی قطر در کشورهای همسایه ما در حال برگزاری است، درگیری قابل توجهی به وجود آمده است. در ایران این موج در واقع از چند روز پیش آغاز شد و به طور رسمی اعلام شد.

وی ادامه داد: بر اساس مدلسازی های انجام شده نوک موج نسبت به قله های قبلی پایین تر به نظر می رسد. پیش بینی ما این است که بیشترین موارد مربوط به هفته اول بهمن ماه باشد. اگر حدود 80 درصد افراد استفاده از ماسک را مشاهده کنند، اوج این موج کمتر از نصف پیش بینی خواهد بود.

کریمی افزود: بروز و شدت بیماری در این موج نسبت به امواج قبلی کمتر است، اما میزان آلودگی این زیرگونه نسبت به سایر زیرگونه ها بیشتر است.

وی درباره علائم این بیماری گفت: علائم بیماری مشابه سویه قبلی است و معمولاً خفیف بوده و برای افراد عادی شبیه سرماخوردگی است. با این حال، افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای، بیماری های قلبی، تنفسی، کلیه ها، نقص ایمنی و افراد مسن باید بسیار مراقب باشند. حتی افراد عادی نیز باید دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند زیرا می توانند ناقل بیماری باشند.

وی افزود: سال گذشته واکسیناسیون در سراسر کشور به خوبی انجام شد اما نگران مدتی هستیم که از واکسیناسیون گذشته است. اگر بیش از 6 ماه از آخرین تزریق واکسن گذشته باشد، ایمنی کاهش یافته و واکسیناسیون مجدد ضروری است. افرادی که هنوز واکسن را دریافت نکرده اند باید دو دوز استاندارد را به خود تزریق کنند تا ایمن باشند.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: اطلاع رسانی در خصوص رعایت دستورالعمل های بهداشتی موضوع مهمی است و نباید در این زمینه غفلت کرد. استفاده از ماسک مهمترین روش پیشگیرانه است.

وی افزود: در 10 روز گذشته تمامی مراکز بهداشتی درمانی به حالت آماده باش درآمده و همگی در خدمت مردم هستند. در حال حاضر یک درصد تخت های ما را افراد مبتلا به بیماری های تنفسی اشغال کرده اند و از نظر ظرفیت تخت بیمارستانی ظرفیت ما بسیار بالاست.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: این موج نسبت به موج هفتم که تابستان امسال بود ضعیف تر است و انشاالله مرگ و میر سه رقمی نداشته باشیم. اما باید دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنیم تا با مشکل غیرمنتظره ای مواجه نشویم.

کریمی تاکید کرد: افراد بالای 5 سال نوبت اول و دوم واکسن، نوبت سوم را افراد بالای 18 سال و افرادی که بیش از 6 ماه واکسن زده اند دریافت کنند. از ماسک استفاده کنید. فاصله گذاری اجتماعی باید رعایت شود تا انشاءالله بتوانیم با کمترین آسیب از این موج جدید عبور کنیم.

معاون درمان وزارت بهداشت در ارتباط با اقدامات انجام شده در حوزه درمان گفت: طی سال گذشته 10 هزار و 800 تخت در بیمارستان های کشور با اولویت مناطق در خطر ساماندهی و تجهیز شد.

کریمی افزود: در حال حاضر حدود 155 هزار تخت بیمارستانی در کشور وجود دارد. سرانه تخت ها حدود 1.8 تخت به ازای هر هزار نفر است که در استان های مختلف متفاوت است. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، تلاش بر این است تا در سال آینده 9 هزار تخت بیمارستانی به ناوگان درمانی کشور اضافه و عادلانه توزیع شود.

وی بیان کرد: همچنین طی دو هفته گذشته حدود 2200 نیروی متخصص با سهمیه آزاد و در مجموع 2800 نیروی متخصص با سایر سهمیه ها از جمله سهمیه عدالت آموزشی عمدتاً در مناطق محروم مستقر شده اند. همچنین در این تقسیم بندی سعی شد به همکارانی که در شهر خود دارای فرزند می باشند خدمت رسانی شود.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: بازنگری در سقف کارآمد، بازنگری در طرح قاصدک و راه پله، نزدیک شدن تعرفه بخش دولتی و خصوصی به 88 درصد از سیاست های ابلاغی وزارت بهداشت است. مقام معظم رهبری از دیگر اقدامات اساسی است که انشاءالله امسال کاملاً برابر خواهد بود.» خواهد بود.

وی افزود: تسهیل در مجوزهای کسب و کار برای بخش خصوصی نیز صورت گرفته است، قبل از اینکه موانعی برای ساخت بیمارستان ها و درمانگاه ها وجود داشت، اکنون این موانع برطرف شده و بخش خصوصی به راحتی می تواند سرمایه گذاری کند.

کریمی افزود: تعیین تعرفه خدمات مددکاری پس از چندین سال انجام شد که البته پرداخت ها علی الحساب است و پس از آن بر اساس تعرفه های مصوب محاسبه و اجرا می شود.

وی گفت: نسخه الکترونیکی سال گذشته انجام شد و اکنون در مرحله خوبی است.

معاون وزیر بهداشت گفت: اقدامات خوبی انجام شده و تلاش شده تا شرایط بهتری برای ارائه خدمات فراهم شود. همه این اقدامات پیرو رویکرد وزارت بهداشت است که انصاف و تعالی نظام سلامت است.

کریمی تاکید کرد: اقدامات خوبی در حوزه بهداشت و درمان انجام شده است. بیش از 2000 پروژه بهداشتی تا جولای سال آینده تکمیل خواهد شد. تهیه آمبولانس برای روستاها و شهرهای زیر 20000 نفر جمعیت و مناطق در معرض خطر به سرعت در حال انجام است.

به گزارش وبدا، معاون وزیر بهداشت ادامه داد: تحریم ها فشار بزرگی است. زمانی که بانک تحریم می شود، عملا امکان خرید وجود ندارد، بنابراین خرید و واردات تجهیزات پزشکی با مشکلات متعددی همراه است. تا امروز سعی کرده ایم فضاهای لازم را ایمن کنیم. تقریبا 80 دستگاه ام آر آی با قیمت هر دستگاه حدود 40 میلیارد تومان به مراکز درمانی که این دستگاه را ندارند و یا دستگاه های مستهلک دارند تحویل می شود.

وی با اشاره به اینکه تجهیزات پزشکی زیادی تولید داخل است، گفت: این تجهیزات در فضای رقابتی از کیفیت بالایی برخوردار است. کیفیت در این زمینه بسیار مهم است. زیرا ارتباط مستقیمی با زندگی مردم دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا